Home › Forums › Allmänt om gymträning › 5-split schema ?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 november, 2011 at 11:52 #51528Anonym anvandareMember21 november, 2011 at 11:52 #124745Anonym anvandareMember
hej alla!
Jag har just nu blivit arbetslös och tänkte satsa mer på byggandet.
har kört 4-split länge nu.
har tränat 2 dagar sen vilat 1. ungefär vad min kropp har orkat.
tänkte nu köra lite oftare och evt kortare pass.
vill alltså kunna vara så mycket som möjligt på gymmet:)
några tips på upplägg?
//Macke21 november, 2011 at 13:35 #124746Anonym anvandareMemberFinns det inte redan 1000tals trådar om olika scheman etc?
21 november, 2011 at 13:39 #124747Anonym anvandareMembermysglenn wrote:Finns det inte redan 1000tals trådar om olika scheman etc?jovisst finns det det, och det känns som man har testat det mesta.
nu var jag mest nyfiken på hur era 5-split ser ut.
och framförallt ni som kanske bara har 1 vilodag i veckan, hur kör ni?21 november, 2011 at 13:44 #124748Anonym anvandareMemberjag körde mycket på rullande 3split förr, dvs pressar ett pass, drag ett pass och ben det 3e, vila den 4e sedan börja om från början igen.
21 november, 2011 at 13:52 #124749Anonym anvandareMembermysglenn wrote:jag körde mycket på rullande 3split förr, dvs pressar ett pass, drag ett pass och ben det 3e, vila den 4e sedan börja om från början igen.det känns som att passen blir så långa med 3 split, och det är det jag vill få bort.
21 november, 2011 at 13:59 #124750Anonym anvandareMemberMankx wrote:det känns som att passen blir så långa med 3 split, och det är det jag vill få bort.Det räcker med 3övningar/pass, tar inte så lång tid mannen
21 november, 2011 at 14:05 #124751Anonym anvandareMembermysglenn wrote:Det räcker med 3övningar/pass, tar inte så lång tid mannenjo klart alltid kvalite framför kvantitet.
men ska du då köra t.e.x bröst,triceps,axlar.
blir det bara 1 övn/muskelgrupp och det känns för lite.jag siktar oftast på runt 3övn/muskel.
men kanske skulle kunna sätta en gräns på t.e.x
25min bröst 15 min triceps:
så kör jag så mkt jag hinner.21 november, 2011 at 14:33 #124752Anonym anvandareMemberMankx wrote:jo klart alltid kvalite framför kvantitet.
men ska du då köra t.e.x bröst,triceps,axlar.
blir det bara 1 övn/muskelgrupp och det känns för lite.jag siktar oftast på runt 3övn/muskel.
men kanske skulle kunna sätta en gräns på t.e.x
25min bröst 15 min triceps:
så kör jag så mkt jag hinner.vadå ”känns”? Det ska ju kännas i musklerna och att man ser framsteg, frekvens är nog viktigare än att bryta ner muskelrna totalt en gång i veckan bara..
själva grejen är ju att köra basövningar där alla muskler involveras.
Tex för pressar:
Vanlig bänkpress, militärpress, smalbänkpress (eller dips) 4-5 set på varje. Thats all you need baby
tex för drag:
pull ups, skivstångsrodd, marklyft
tex för ben:
knäböj, stela marklyft eller liggande bencurl, stående vadpresssläng in mage där du känner för det.
hatar folk som springer runt och ska köra 8övningar per muskel, alla övningar med 0 intensitet och teknik, istället för att satsa helhjärtat på en rejäl övning med många set.. jag kör tex enbart bänkpress för bröst och satsar verkligen på att lära mig övningen, att få kontakten osv, styrketräning är oerhört mycket teknik och känsla, och när man springer runt och flamsar och ska dra och lyfta typ allt så är det superlätt att tappa fokus. bara för att proffsbyggare XYZ kör 10 övningar biceps betyder inte att ”hobby-svenne” kan/bör köra det. Nej back to basics är oftast det bästa, och lära sig få kontakt och lära känna sin kropp framför att följa scheman slaviskt
23 november, 2011 at 20:41 #124753Anonym anvandareMembermysglenn wrote:vadå ”känns”? Det ska ju kännas i musklerna och att man ser framsteg, frekvens är nog viktigare än att bryta ner muskelrna totalt en gång i veckan bara..Själva grejen är ju att köra basövningar där alla muskler involveras.
Tex för pressar:
Vanlig bänkpress, militärpress, smalbänkpress (eller dips) 4-5 set på varje. Thats all you need baby
tex för drag:
Pull ups, skivstångsrodd, marklyft
tex för ben:
Knäböj, stela marklyft eller liggande bencurl, stående vadpresssläng in mage där du känner för det.
Hatar folk som springer runt och ska köra 8övningar per muskel, alla övningar med 0 intensitet och teknik, istället för att satsa helhjärtat på en rejäl övning med många set.. Jag kör tex enbart bänkpress för bröst och satsar verkligen på att lära mig övningen, att få kontakten osv, styrketräning är oerhört mycket teknik och känsla, och när man springer runt och flamsar och ska dra och lyfta typ allt så är det superlätt att tappa fokus. Bara för att proffsbyggare xyz kör 10 övningar biceps betyder inte att ”hobby-svenne” kan/bör köra det. Nej back to basics är oftast det bästa, och lära sig få kontakt och lära känna sin kropp framför att följa scheman slaviskt
+1
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.