Aggressiv av styrketräning?

Home Forums Allmänt om gymträning Aggressiv av styrketräning?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 41 total)
  • Author
    Posts
  • #668048

    Freuds modell av det mänskliga psyket som en slags ångmaskin som måste lätta på trycket ibland anses numera helt förlegad. I dag är det kognitov terapi och att träna sig i att tänka positivt som är i ropet. Ger man utlopp för sin ilska hela tiden blir man bara mer och mer benägen att brusa upp. Det sa i alla fall tokdoktorn som jag gick till när jag blev knäpp. Och Dalai Lama, i flera av hans böcker.

    Kan det vara så, Gustav, att du eldar upp dig innan lyftandet, så att du ska bli aggressiv och klara att pressa dig mer? För enligt ovanstående teori torde det kunna leda till att du blir argare i vardagen.

    #668049
    Quote:
    pojkar som utövar kamp- och styrkesporter löper en ökad risk att få ett asocialt och våldsamt beteendemönster. Särskilt tydligt var sambandet mellan styrkelyft och våld.

    [http://www.dagensmedicin.se/(RoxenUserID=61a7798cb9a0035d69f7ceaee91db092)/nyheter/2008/11/27/pojkar-som-boxas-riskerar-/index.xml]

    #668050
    nutz wrote:
    Ni som varit med ett tag kanske känner igen denna.

    haha :D

    #668051
    King Grub wrote:
    [http://www.dagensmedicin.se/(RoxenUserID=61a7798cb9a0035d69f7ceaee91db092)/nyheter/2008/11/27/pojkar-som-boxas-riskerar-/index.xml]

    Nu läste jag inte igenom jättenoggrant, har lite bråttom, men jag skulle snarare tro att det handlar om vilka som söker sig till vad. Inte fan börjar ”bråkstakar” att spela flöjt eller dansa balett.

    #668052
    Tobias Borg wrote:
    Nu läste jag inte igenom jättenoggrant, har lite bråttom, men jag skulle snarare tro att det handlar om vilka som söker sig till vad. Inte fan börjar ”bråkstakar” att spela flöjt eller dansa balett.

    Haha Tobbe blunda när du ser sådant här :p vi som håller på med kampsport ser det på ett annat sett som INTE stämmer med deras så kallade undersökningar.
    Våld ökar i alla idrotter :nod det sista jag läste var om att tillåta fighting i ishockey för att det skulle bli mer intressant :whistle:

    #668053
    nutz wrote:
    Ni som varit med ett tag kanske känner igen denna.

    HAHAHA
    vad FAN är det och vem är det författat av?

    Aldrig läst något roligare! :-)

    #668054
    Jay wrote:
    Aha, deff…8)

    Njae, jag har inte riktigt dietat de senaste veckorna. Jag har dietat tidigare med betydligt mindre kcal och vägt varenda litet riskorn jag stoppat i mig men de senaste veckor har jag ställt undan matvågen och ätit mer än vanligt. Så jag tror inte det har något att göra med kosthållningen.

    nutz wrote:
    OKEJ. Ni fattar ju inte.

    Kan en vuxen människa på något sätt bli allmänt mer aggressiv pga. tung träning(inte nödvändigtvis styrketräning)? Säg t.ex. ökade testosteron-nivåer eller vad det nu kan tänkas bero på.

    Precis så jag menar.

    King Grub wrote:
    [http://www.dagensmedicin.se/(RoxenUserID=61a7798cb9a0035d69f7ceaee91db092)/nyheter/2008/11/27/pojkar-som-boxas-riskerar-/index.xml]

    Tack, intressant läsning.

    En egen slutsats av dom svar jag har fått så tror jag såhär. Jag är inte 100% stabil i psyket, mår lite sämre än vanligt och när jag tränar så blir jag både trött och jävlig och att hela den här cirkusen förmodligen inte skulle bli bättre/sämre om jag slutade träna. Jag får helt enkelt sluta lyssna på Rise Against när jag går till bussen så slipper jag känna att jag vill utrota ett helt yrke när bussen åker lite för tidigt.

    #668055

    Jag har varit aggressiv så långt jag kommer ihåg, men det känns som jag är lugnare när jag styrketränar. Jag får givetvis mer energi och blir piggare, men jag känner mig ändå lugnare efter ett träningspass.

    Har du testat och löpt något på senaste tiden? Efter ett löppass blir jag väldigt lugn och sansad. Eller är det bara i allmänhet du är aggresiv? Förstod inte riktigt hur du menade.

    #668056
    henkebenke wrote:
    Freuds modell av det mänskliga psyket som en slags ångmaskin som måste lätta på trycket ibland anses numera helt förlegad. I dag är det kognitov terapi och att träna sig i att tänka positivt som är i ropet. Ger man utlopp för sin ilska hela tiden blir man bara mer och mer benägen att brusa upp.
    King Grub wrote:
    [http://www.dagensmedicin.se/(RoxenUserID=61a7798cb9a0035d69f7ceaee91db092)/nyheter/2008/11/27/pojkar-som-boxas-riskerar-/index.xml]

    Jadu.. eller ni.

    Jag var väldigt aggressiv i min uppväxt: snattade, gjorde inbrott och stal skitgrejer, mobbade andra barn/ungdomar, jag slogs, söp skalle och knarkade, och var rätt och slätt ett jävla drygskåp.
    De senaste tre-fyra åren har jag mer eller mindre genomgått en större personlighetsförändring och är idag vad de flesta skulle kalla för mespropp. Blir jag sur över nått idag så brukar jag mest säga ”fan, nu vart jag sur” och sen kan jag skaka av mig det på en sekund. Jag har gjort det lite till en grej av att aldrig någonsin brusa upp eller bli upprörd.
    Som henkebenke säger så tror jag starkt på att man kan förändra sitt sätt genom lite enkel själv-behandling a la KBT: tänk positivt, berätta i ett lugnt och sansat manéer hur du känner och byt ämne när det inte längre är roligt.

    De senare åren har jag..

    tränat kampsport
    styrketränat
    blivit äldre

    Är man arg jämnt och ständigt så har man nog ett eller flera problem man behöver ta itu med lite fredliga metoder än att helt enkelt göra utlopp för sina känslor.
    Man MÅSTE inte vara arg och jag tror inte för fem öre på ”inre demoner” och sånt där skit.

    Indec wrote:
    HAHAHA
    vad FAN är det och vem är det författat av?

    Aldrig läst något roligare! :-)

    Säg det. Nån tokstolle som trollade lite på kolozzeum.com/forum.. fan så kul :D PM:ar dig resten!

    #668057

    Sluta tro att det är styrketräning som gör dig aggressiv, slappna och bete dig som en normal människa.

    #668058
    Samquente wrote:
    Sluta tro att det är styrketräning som gör dig aggressiv, slappna och bete dig som en normal människa.

    Puss

    #668059

    Citat:

    Nu är man TOKIG!! Har precis kommit hem efter & vart & handlat med en tjejkompis.
    Eller hon handla & jag var inne på toaletten & posera…. Alltså nu är jag GRYM!!
    Jag är en SUPERMAN!! har bara kört 2pass med efedrin/koffein, men fettet bara rinner
    av en!! & jag VÄXER!! Sen när vi kom hem till henne så utan & tänka så drar
    jag av mig byxorna…. & jag har ju inga kalsonger under!! Jag brukar ju
    jämnt gå med bar underkropp hemma. Haha fan va chockad hon blev….
    Sen sa hon att jag hade liten snopp…. HA!!!! & fråga vad jag ville göra nu då.
    Jag sa att jag skulle hem & äta. Nu kommer hon väl va sur på mig…. OJJJJJJ jag är
    en ULTIMAt gud!! aggresivare än någon annan!!! HELT TOOOKIG!!
    Ja jag gjorde det väl med lite medvetande, vet ju att tjejer ofta undrar
    hur stor man egentligen har…. & vadå hon sa att den såg liten ut, haha, men
    vem fan bryr sig? Hon vill ju ändå ****** med mig. För jag är GRYMMM NU!!!

    hahaha de låter normalt :emo-thumb

    #668060
    nutz wrote:
    Ni som varit med ett tag kanske känner igen denna.

    Haha, alltid bra med ett gott självförtroende :D

    #668061
    nutz wrote:
    OKEJ. Ni fattar ju inte.

    Kan en vuxen människa på något sätt bli allmänt mer aggressiv pga. tung träning(inte nödvändigtvis styrketräning)? Säg t.ex. ökade testosteron-nivåer eller vad det nu kan tänkas bero på.

    Som ett exempel:

    faust tränar mycket och hans hormoner ökar och härjar pga. detta. Hans ”kärring” kanske är jäkligt gullig egentligen men eftersom hans träning gör honom mer ”explosiv” i humöret kanske han tar onödigt illa upp över skitgrejer? Hur han sen hanterar sitt humör och sin ilska är en annan femma.

    Inte riktat mot dig faust.. ;)

    Nej, de hormonella topparna som kommer av styrketräning är ytterst temporära. Om jag inte minns fel är t ex testo nere på basnivå 60-90 min efter passet.

    #668062

    Det blev alltså fyra sidor innan någon kunde bidra med ett vettigt svar.

    :D

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 41 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.