Allmäna frågor och hjälp för ett schema

Home Forums Allmänt om gymträning Allmäna frågor och hjälp för ett schema

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hejsan!

Jag är ny här på Body för att försöka få råd och förbättring för min träning.

Jag är runt 178 och 19 år. Jag har tränat en del på gym på både Sportlife och Friskis & Svettis men känner inte kommer vidare i min utveckling.

Vad jag vill uppnå är följande:

Jag vill som alla killar vill få är den där tvättbrädan vilket jag inte är ensam om men även få starka armar, rygg och bra muskler på övriga musklerna. Jag hade tänkt att sträva att va med i bodybuildningtävlingar med jättestora muskler utan hade tänkt mig nåt mer rimligt något i den här:

[img=http://4.bp.blogspot.com/_UpFih7PJbJE/SOr8eKKvGyI/AAAAAAAAABE/uyYSjLkecmc/s320/mens_fitness_1464_8.jpg][img=http://www.got-big.de/Blog/mu.jpg][img=http://jonathanrick.com/wp-content/uploads/2011/01/bodybuilder.jpg]Även orka att springa långa distanser förtillfället så orkar jag nog 5 km som mest 😮 Jag fattar inte varför jag inte orkar mer än så.

Jag undrar även som jag har förstått om man ska få muskelökning så måste man äta mer än vad man förbrukar men hur vet man att man inte äter för mycket? Sen också om man ska få resultat måste man hålla på med såna där pulver, bars , poweraid, Gainomax och allt vad det heter? Jag tycker det känns lite onaturligt att få sig massa såna konstgjorda ämnen. Är det bättre föredra mackor med ägg eller mat om man kan få sig det inte så långt efter passet?

Hur vet man att man inte tränar för ofta?

Det är väl allt jag kommer på just nu. Hoppas ni eller nån orkar svara på mina frågor Ha en bra dag!

Att bygga kroppen är inte som att välja skor i en skoaffär, du får träna på och se vart det hamnar, det kanske inte blir som de på bilderna men du kommer förmodligen bli nöjd med resultatet ändå om du har tålamod och disiplin.

Att du inte orkar springa mer än 5km är väll helt enkelt för att du är för otränad. Du blir bra på det du tränar på.

Lägg dig på ett ungefärlligt överskott av kanske 200-300kcal om dagen. Din förbrukning kan du räkna ut genom formler på nätet, bara att googla och sedan får du räkna på maten.

Och nej, man måste inte hålla på med pulver. Finns dock många som inte är konstgjorda utan istället gjorda på råvaror så som en del proteinpulver t.ex.
    Ja helt klart, kör på bara mat om du känner dig bekvämare med det.

Du vet att du tränar för ofta om kroppen din säger ifrån på något negativt sätt.. lyssna på din kropp!

Tollesson wrote:
    Att bygga kroppen är inte som att välja skor i en skoaffär, du får träna på och se vart det hamnar, det kanske inte blir som de på bilderna men du kommer förmodligen bli nöjd med resultatet ändå om du har tålamod och disiplin.

Att du inte orkar springa mer än 5km är väll helt enkelt för att du är för otränad. Du blir bra på det du tränar på.

Lägg dig på ett ungefärlligt överskott av kanske 200-300kcal om dagen. Din förbrukning kan du räkna ut genom formler på nätet, bara att googla och sedan får du räkna på maten.

Och nej, man måste inte hålla på med pulver. Finns dock många som inte är konstgjorda utan istället gjorda på råvaror så som en del proteinpulver t.ex.
    Ja helt klart, kör på bara mat om du känner dig bekvämare med det.

Du vet att du tränar för ofta om kroppen din säger ifrån på något negativt sätt.. lyssna på din kropp!

Jag hade väl inte tänkt att få exart som på bilderna men hade gärna velat få sånt resultat :)

Hur ska jag göra? ska jag springa ofta korta stunder eller bara så långt man bara orkar?

Kan du nämna några som är naturliga? Bekväm och bekväm jag vill gärna få i mig det som kroppen mår bäst av.

Jag har hört att man inte ska träna allt för ofta och inte samma muskler utan tex måndagar tränar man axlar och bröst, tisdag vila, onsdag mage och rygg, torsdag vila och fredagar ben och armar är inte det sant?

Du kan testa med helkropps pass tre dagar i veckan och sen löpning två dagar så borde du bli starkare och orka springa längre. Det viktiga är att veta att det kommer att ta tid.

Lycka till :)

Läs runt i olika trådar/sidor, finns mycket kunskap att hitta om du bara tar dig tid.

nördfarbrorn wrote:
    Du kan testa med helkropps pass tre dagar i veckan och sen löpning två dagar så borde du bli starkare och orka springa längre. Det viktiga är att veta att det kommer att ta tid.

Lycka till :)

Hur långt tycker du jag ska springa? Så långt jag bara orkar?

Om det nu är så att du har en löprunda som är 5 kilometer så kör på den i början tills det börjar kännas lätt att hålla bra fart hela varvet. Sen kan du börja köra det två varv.

Men komihåg att känna efter vad kroppen säger. Det är kanske så att du inte o´kar springa hela sträckan utan får sakta ner till gånn lite då och då. ,en med målmedvetenhet och envishet så kommer resultaten så småningom.

senaste medlemmen wrote:
    Jag hade väl inte tänkt att få exart som på bilderna men hade gärna velat få sånt resultat :)

Hur ska jag göra? ska jag springa ofta korta stunder eller bara så långt man bara orkar?

Kan du nämna några som är naturliga? Bekväm och bekväm jag vill gärna få i mig det som kroppen mår bäst av.

Jag har hört att man inte ska träna allt för ofta och inte samma muskler utan tex måndagar tränar man axlar och bröst, tisdag vila, onsdag mage och rygg, torsdag vila och fredagar ben och armar är inte det sant?

1) Springa, både och skulle jag säga. Det beror på vad ditt mål är lixom. Antingen sätter du upp en sträcka på säg 5km så försöker du hela tiden springa den snabbare och snabbare. Eller så sätter du upp en tid, säg 45min, så att du försöker springa längre och längre sträckor på den tiden. Eller så sätter du upp ett mål där du försöker att inte hålla dig under en viss hastighet under en viss tid. Säg 10km/h, så försöker du springa längre och längre sträcker med just den hastigheten. Finns så många olika varianter. Det beror på vad ditt mål är liksom.

2) Han menar nog kosttillskott som har utvunnits av ”mat” tex vassleproteinpulver, kaseinproteinpulver (utvinns av mjölk) och äggproteinpulver (utvinns fantastiskt nog av ägg!). Omega3 tillskott av fiskolja osv. Dessa är ”naturliga” i den bemärkelsen.

3) En muskel behöver återhämta sig ca 72h. Träningen bryter ned muskeln så att den blir svagare, så bygger den upp sig under vilan + tillförd näring och byggstenar. Det är grunden för styrketräning.

Vill du ha ett helt naturligt proteinpulver får du förmodligen ta ett med neutral smak också annars brukar det vara aromer och sötningsmedel. Det finns naturligt smaksatta och sötade pulver med men de brukar kosta många femöringar, så det är bara att bedömma om man tycker det är värt det eller inte.
    Men förtär du andra saker som ej är naturligt smaksatt och sötade borde ett pulver med lite sådant jox i inte heller vara ett problem.

Tjenare igen! Jag har inte vart hemma på ett tag så har inte svarat.

Jag förnyade gymkort igår och sprang och tränade, bröst, ben, arm och bål-rotoration idag. Känns skönt att försöka komma ihåg bättre än nånsin! Jag får väl tänka lite grann och återkomma med frågor :)

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.