Home › Forums › Allmänt om gymträning › Ang. funktionell styrka och periodisering
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 augusti, 2011 at 13:23 #52187Anonym anvandareMember19 augusti, 2011 at 13:23 #127472Anonym anvandareMember
Jag tänkte lägga in lite funktionella styrkeövningar i min träning men undrar om det passar att göra i alla styrkeperioderna? Alltså både i max, grundstyrka och uthållighets periodenerna. Tränar just nu mot maxstyrka med 6 rep x 4 set. Bör man lägga in funktionella övningar i början eller på slutet av träningspasset?
19 augusti, 2011 at 13:44 #127473Anonym anvandareMembervad är funktionell styrka, hur definerar du det och ser sådan träning ut i ditt fall?
19 augusti, 2011 at 14:18 #127474Anonym anvandareMemberfunktionell styrka som jag tänker mig är övningar som involverar flera muskler i samma övning som t.ex. utfall med bålrotation och vikt i händerna eller knänböj med axelpress med kettlebell i ena handen så balansmomentet kommer med.
Och inga eller lättare vikter används. Mer fokus på styrka och rörelse med hela kroppen.
19 augusti, 2011 at 14:28 #127475Anonym anvandareMembermissaerobicgirl wrote:funktionell styrka som jag tänker mig är övningar som involverar flera muskler i samma övning som t.ex. utfall med bålrotation och vikt i händerna eller knänböj med axelpress med kettlebell i ena handen så balansmomentet kommer med.Och inga eller lättare vikter används. Mer fokus på styrka och rörelse med hela kroppen.
Jag har svårt att se att man inte skall ha tyngre vikter om man tränar ”funktionellt”. Har man inte det så lär det ju knappast någon ”funktionell styrka” att tala om.
19 augusti, 2011 at 14:32 #127476Anonym anvandareMemberFunktionell styrka är väl individuellt. Dvs vilken styrka som är bra för dig i ex ditt jobb. En skogshuggares definition av funktionell styrka är nog inte den samme som en kontorsarbetare så du får nog specifisera.
19 augusti, 2011 at 14:48 #127477Anonym anvandareMemberIstolig wrote:Funktionell styrka är väl individuellt. Dvs vilken styrka som är bra för dig i ex ditt jobb. En skogshuggares definition av funktionell styrka är nog inte den samme som en kontorsarbetare så du får nog specifisera.En kontorsnisse/-nissa behöver verkligen köra ”tungt” för att förebygga de obligatoriska belastningsskadorna som deras inaktiva yrke förr eller senare kommer att ge dem.
19 augusti, 2011 at 14:57 #127478Anonym anvandareMemberEfersom det ofta handlar om balansmoment är det ju inte lämpligt att köra råtungt för skaderiskens skull. Är man inne i en maxperiod skulle jag fokusera på basövningar. Men min fråga var då om det är lämpligt att lägga in lättare övningar som involverar större delar av kroppen i början eller slutet av passet?
19 augusti, 2011 at 15:07 #127479Anonym anvandareMemberberor väl på vad ditt fokus är, vad du vill prioritera. Det man börjar med prioriterar man helt klart.
21 augusti, 2011 at 00:00 #127480Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:En kontorsnisse/-nissa behöver verkligen köra ”tungt” för att förebygga de obligatoriska belastningsskadorna som deras inaktiva yrke förr eller senare kommer att ge dem.+1
Min rygg pallar inte trycket om jag inte kör på bra med marklyft och chins etc, och jag har verkligen ett stillasittande jobb. Går ofta ner och kör innan lunch, perfekt upplägg för mig.
21 augusti, 2011 at 16:22 #127481Anonym anvandareMembermissaerobicgirl wrote:Efersom det ofta handlar om balansmoment är det ju inte lämpligt att köra råtungt för skaderiskens skull. Är man inne i en maxperiod skulle jag fokusera på basövningar. Men min fråga var då om det är lämpligt att lägga in lättare övningar som involverar större delar av kroppen i början eller slutet av passet?Ja att det är balanserat är nog en fördel. Vilket är lustigt med tanke på att ”funktionellt” ofta innebär rep och bollar och andra suspekta grejer som inte alls lär vara bättre. Kettlebells är nog toppen om det genomförs rätt men de jag nuförtiden ser på Friskis&Svettis som står och svingar kettlebells ser inte alltid bra ut. De borde köra böj och mark.
Så ”funktionellt” är en ny trend, basövningar har alltid funkat och de är bra även idag.
21 augusti, 2011 at 16:46 #127482Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Ja att det är balanserat är nog en fördel. Vilket är lustigt med tanke på att ”funktionellt” ofta innebär rep och bollar och andra suspekta grejer som inte alls lär vara bättre. Kettlebells är nog toppen om det genomförs rätt men de jag nuförtiden ser på Friskis&Svettis som står och svingar kettlebells ser inte alltid bra ut. De borde köra böj och mark.Så ”funktionellt” är en ny trend, basövningar har alltid funkat och de är bra även idag.
+1
Lite som med ”crossfit”…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.