Ang. Gymövningar + hur hård träning?

Home Forums Allmänt om gymträning Ang. Gymövningar + hur hård träning?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Tjenare :)

Nyss börjar köra seriöst på gymmet, mest kört hantlar hemma innan, så gymmet är liksom en ny grej för mig :) så nu skulle jag gärna vilja veta vilka övningar / maskiner som kan bygga bäst på varje muskelgrupp, på gymmet alltså!

Mitt schema ser i stort sett ut såhär:
    Mån: Bröst & triceps
    Tis: Rygg & biceps
    Ons: vila
    Tors: Ben & Mage
    Fre: Axlar

Skulle vart jätte schysst ifall någon kunde länka / säga vilka era favoritövningar är :D samt förklara hur man utför dessa!

Undrar även hur hårt ni pressar era muskler under ett pass? Kör ni ’max’ , så att det verkligen känns i kroppen efteråt?
    Har även en fråga ang. protein efter träning? Brukar ta en burk tonfisk + 5dl mjölk. Räcker proteinmängden tills jag kommer hem ? hört att kroppen tar upp endast runt 15g protein per timme ?
    Och en sista fråga, hehe.
    Vilket proteinpulver skulle ni rekommendera för maximal muskeluppbyggad?
    Vill helst ha något ”naturligt” , inte gainer-liknande med massa socker osv… :)

Sorry, blev lite mycket frågor, men hoppas någon kan svara på några av dessa iallafall :)
    Tack så länge!

Ät ordentligt så behöver du inte massa pulver. Men skall du nu ha något så funkar ett vanligt whey 80 eller 100 som backup dom dagarna du kanske inte hinner äta.

Såhär ser mitt pass ut. Tar ca 1 timme att köra. Går genom kroppen ordentligt tycker jag. :)

Dag 1 – överkropp, Tung Maximal Träning:
    Bänkpress, 8 set, 5 reps @ 8RM
    Marklyft, 8 set, 5 reps @ 8RM
    Chins, 8 set, 5 reps @ 8RM
    Stående Militärpressar, 8 set, 5 reps @ 8RM
    Vila 60s mellan set.

Dag 2 – underkropp, Lätt Explosiv Träning:
    Knäböj, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Benpress, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Crunches med vikt, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Stående vadpress, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Vila 90s mellan set.

Dag 4 – överkropp, Lätt Explosiv Träning:
    Lutande bänkpress, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Skivstångsrodd, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Skivstångscurl, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Triceps pushdowns, smalt grepp, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Baksida axlar (valfri), 4 set, 10 reps @ 12RM
    Vila 90s mellan set.

Dag 5 – underkropp, Tung Maximal Träning:
    Hack Squat, 8 set, 5 reps @ 8RM
    Liggande lårcurl, 8 set, 5 reps @ 8RM
    Liggande benlyft med hantel, 8 set, 5 reps @ 8RM
    Sittande vadpress, 30s vila. 8 set, 5 reps @ 8RM
    Vila 60s mellan set.

Nykropp wrote:
    Ät ordentligt så behöver du inte massa pulver. Men skall du nu ha något så funkar ett vanligt whey 80 eller 100 som backup dom dagarna du kanske inte hinner äta.

Såhär ser mitt pass ut. Tar ca 1 timme att köra. Går genom kroppen ordentligt tycker jag. :)

Dag 1 – överkropp, Tung Maximal Träning:
    Bänkpress, 8 set, 5 reps @ 8RM
    Marklyft, 8 set, 5 reps @ 8RM
    Chins, 8 set, 5 reps @ 8RM
    Stående Militärpressar, 8 set, 5 reps @ 8RM
    Vila 60s mellan set.

Dag 2 – underkropp, Lätt Explosiv Träning:
    Knäböj, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Benpress, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Crunches med vikt, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Stående vadpress, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Vila 90s mellan set.

Dag 4 – överkropp, Lätt Explosiv Träning:
    Lutande bänkpress, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Skivstångsrodd, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Skivstångscurl, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Triceps pushdowns, smalt grepp, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Baksida axlar (valfri), 4 set, 10 reps @ 12RM
    Vila 90s mellan set.

Dag 5 – underkropp, Tung Maximal Träning:
    Hack Squat, 8 set, 5 reps @ 8RM
    Liggande lårcurl, 8 set, 5 reps @ 8RM
    Liggande benlyft med hantel, 8 set, 5 reps @ 8RM
    Sittande vadpress, 30s vila. 8 set, 5 reps @ 8RM
    Vila 60s mellan set.

Tack så mycket för din tid du la på detta :)
    Grejen att jag tänker på pulver är att jag bor en bit ifrån gymmet, samt att jag måste vänta en stund för att komma hem… Så hade känts rätt bra att ladda kroppen med lite protein efter en tuff träning!
    Ang. ditt schema så ser det hårt ut! Men jag vill helst hålla mig till split än så länge :D

Crill wrote:
    Grejen att jag tänker på pulver är att jag bor en bit ifrån gymmet, samt att jag måste vänta en stund för att komma hem… Så hade känts rätt bra att ladda kroppen med lite protein efter en tuff träning!

Jag bor 30min från gymmet, efter träningen brukar jag ta 1-2bananer. Sen när jag kommer hem gör jag en omelett på 3-4ägg med skinka i om middagen inte är klar. Det brukar funka prima :)

gAgestam wrote:
    Jag bor 30min från gymmet, efter träningen brukar jag ta 1-2bananer. Sen när jag kommer hem gör jag en omelett på 3-4ägg med skinka i om middagen inte är klar. Det brukar funka prima :)

haha okej :) men har hört att man helst skall få i sig protein 5-20/30 min efter man tränat, det är det jag tänker på :D
    Sedan, är kolhydrater nödvändiga 30 min efter du har tränat? eller är det bara protein som behövs så ”snabbt” ?
    hade ju vart nice och ta en proteinshake på gymmet, sen hem och äta riktigt ;)
    tack för svaret förresten!

Jag tycker verkligen inte att du ska köra axlar ett helt pass om du är nybörjare. Axlarna kan man lätt göra illa om man överanstränger dem och börjar tappa kontrollen på övningarna, vilket man lätt gör om man tröttar ut dem för hårt utan att vara van vid det!

Peta in dem på bröst-passet istället.

Marcus Syvertsen wrote:
    Jag tycker verkligen inte att du ska köra axlar ett helt pass om du är nybörjare. Axlarna kan man lätt göra illa om man överanstränger dem och börjar tappa kontrollen på övningarna, vilket man lätt gör om man tröttar ut dem för hårt utan att vara van vid det!

+1, axelpressar med hantel eller militärpress 3 set. Sidolyft 3 set, BAM! klart.

Baksida kan köra samma dag eller peta in efter ryggpasset.

Marcus Syvertsen wrote:

Okej, tack för tipset! :)

gAgestam wrote:

Vad menar du med att det funkar prima? Vad baserar du det på?
    Bananer är ju inte sprängfyllda med det som kroppen behöver efter ett styrkepass….

mitt tips till TS är att ta ditt protein, så slipper du stressa med maten…

manekin wrote:
    Vad menar du med att det funkar prima? Vad baserar du det på?
    Bananer är ju inte sprängfyllda med det som kroppen behöver efter ett styrkepass….

mitt tips till TS är att ta ditt protein, så slipper du stressa med maten…

Haha va? Uppenbarligen baserar han sin värdering på sin egna erfarenhet och syftar på att det upplägget fungerar för honom ”prima”.

Måste man ha det som är ”sprängfyllt” med ”det som kroppen behöver” ? Bananer innehåller ju både kolhydrater, protein och järn. Alla näringsämnen som kroppen behöver, främst efter träning… Sen behövs det oftast kompletteras med mat efteråt. Men det är ingen anledning till att förkasta bananers effekt totalt.

Till TS: Ta protein och kolhydrater efter passet, det är nämligen kolhydrater som gör att du återhämtar dig och proteinet tar uppbyggnadsansvaret i kroppen ;)

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.