Home › Forums › Allmänt om gymträning › Angående vila !
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 oktober, 2011 at 20:39 #51673Anonym anvandareMember31 oktober, 2011 at 20:39 #125329Anonym anvandareMember
Hejsan !
Det säger ju sig själv att ju mer man tränar en muskel desto mer växer den, men en muskel behöver ju 48 timmars vila, vilket alla här med all säkerhet vet.
Så om jag tränar ett pass med t ex biceps, betyder det att jag inte kan köra rygg inom dom 48 närmsta timmarna ? I och med att bicepsen är involverade i nästintill varje ryggövning ?
Min fråga är då alltså hur jag ska kunna träna varje muskelgrupp var 48:e timme för att få så mycket ut av min träning ?
Väldigt tacksam för svar!
Mvh Max Klein.
ps. att köra rygg och biceps i samma pass är ju ett alternativ, men man ska ju byta schema med jämna mellanrum.
31 oktober, 2011 at 21:11 #125330Anonym anvandareMemberMaxKlein wrote:vilket alla här med all säkerhet vet.Inte jag.
Kör man en splitt lär det dock vara klokt att låta musklerna vila ett par dagar. Men det är inget generellt, träningen kan anpassas efter frekvens. Att byta schema lär inte vara något måste om ditt nuvarande är bra och du utvecklas.
31 oktober, 2011 at 21:16 #125331Anonym anvandareMembervet och vet, ca 48-72h är ju ”standardsvaret”
varför byta scheman med jämna mellanrum? Det är så överskattat, sedan byta schema är ju inte samma som att byta split direkt..
31 oktober, 2011 at 21:25 #125332Anonym anvandareMembermysglenn wrote:vet och vet, ca 48-72h är ju ”standardsvaret”varför byta scheman med jämna mellanrum? Det är så överskattat, sedan byta schema är ju inte samma som att byta split direkt..
Hur menar du med split ? reps / set ?
31 oktober, 2011 at 21:27 #125333Anonym anvandareMemberjag har fått en inflammation i en axel p.g.a överträning. för jag körde axlar enormt hårt två dagar på raken. jag fick lära mig käka med gaffeln i fel hand, torka mig med fel hand. växla bilen och ratta med enbart vänster arm osv. jag kunde inte ens ta höger hand upp mot ansiktet/huvudet så saker som att ta på sig en mössa va ett helvete med en arm.
6 månader pågick detta. var jag inte på gymmet mer än någon enstaka gång men fick ge mig hem igen. jag kunde inte hålla en bärkasse med ett par kilo varor i längs med kroppen ens.
totalt skrot blev det iaf. den dagen lärde jag mig något. och det va iaf att vila om jag känner minsta lilla känning. jag har varit skadefri sedan 2005 då det inträffade.
Jag lägger upp mina pass med prio på att hålla isär de muskler som jag personligen tycker ska va lång ifrån varandra. kör exempelvis inte bröst dagen efter ett axelpass. det är som att be om problem med axlar och armbågar.
detta är min erfarenhet och då jag varit fri från krämpor i 6 år så kan det finnas anledning att tro att det är en av metoderna som fungerar.
31 oktober, 2011 at 21:29 #125334Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Inte jag.Kör man en splitt lär det dock vara klokt att låta musklerna vila ett par dagar. Men det är inget generellt, träningen kan anpassas efter frekvens. Att byta schema lär inte vara något måste om ditt nuvarande är bra och du utvecklas.
Ojsan såg först bara ” inte jag. ” haha, så ni rekommenderar alltså att man ska hålla sig till ett schema, så länge man utvecklas ? låter ju vettigt faktiskt.
31 oktober, 2011 at 21:32 #125335Anonym anvandareMemberMaxKlein wrote:Hur menar du med split ? reps / set ?split är hur man delar upp musklerna på olika dagar (det vet väl alla? )
31 oktober, 2011 at 21:35 #125336Anonym anvandareMemberSammy wrote:jag har fått en inflammation i en axel p.g.a överträning. för jag körde axlar enormt hårt två dagar på raken. jag fick lära mig käka med gaffeln i fel hand, torka mig med fel hand. växla bilen och ratta med enbart vänster arm osv. jag kunde inte ens ta höger hand upp mot ansiktet/huvudet så saker som att ta på sig en mössa va ett helvete med en arm.6 månader pågick detta. var jag inte på gymmet mer än någon enstaka gång men fick ge mig hem igen. jag kunde inte hålla en bärkasse med ett par kilo varor i längs med kroppen ens.
totalt skrot blev det iaf. den dagen lärde jag mig något. och det va iaf att vila om jag känner minsta lilla känning. jag har varit skadefri sedan 2005 då det inträffade.
Jag lägger upp mina pass med prio på att hålla isär de muskler som jag personligen tycker ska va lång ifrån varandra. kör exempelvis inte bröst dagen efter ett axelpass. det är som att be om problem med axlar och armbågar.
detta är min erfarenhet och då jag varit fri från krämpor i 6 år så kan det finnas anledning att tro att det är en av metoderna som fungerar.
Okej, förstår exakt hur du menar, är ganska noga med det själv oxå
31 oktober, 2011 at 21:36 #125337Anonym anvandareMembermysglenn wrote:split är hur man delar upp musklerna på olika dagar (det vet väl alla? )Jag har dock aldrig hört det ordet för att dela upp musklerna :p, men nu har jag lärt mig något nytt dårå
31 oktober, 2011 at 21:38 #125338Anonym anvandareMemberMaxKlein wrote:Ojsan såg först bara ” inte jag. ” haha, så ni rekommenderar alltså att man ska hålla sig till ett schema, så länge man utvecklas ? låter ju vettigt faktiskt.Jag la till lite senare. Min poäng är inte att du kan mosa sönder biceps en måndag för att sedan mosa på likadant tisdag och onsdag men att 48 timmar krävs oavsett träningsform är fel. Har du ett bra schema så fortsätt, är det dåligt så byt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.