Ännu bättre ben? Vastus medialis.

Home Forums Allmänt om gymträning Ännu bättre ben? Vastus medialis.

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 16 through 18 (of 18 total)
  • Author
    Bearik wrote:
    Vad har ni för tankar och erfarenheter om att gå mer än 90 grader i knäleden vid knäböj skulle vara skadligt för knäna. Många personer påstår detta, medans lika många påstår motsatsen.

Det är rent trams att man inte skulle kunna gå djupare!

Arne Persson wrote:
    JAg gjorde en EMG-pilotstudie där tre VÄLTRÄNADE killar (alltså inget trams med otränade studenter o dyl.) som fick köra tunga djupa benpress, djupa hacklift med olika fotvidder och legextension med olika fotriktningar. Jag valde dessa övningar eftersom dom,till skillnad mot djupa knäböj, är mycket lättare att utföra på ett likartat sätt. Resultaten vissade att alla tre hade ”inviduella” mönster. Men man såg TYDLIGT att det hade ingen betydelse på M. vastus medialis och M. v. lateralis om man ändrade fotvinkel eller fotbredd. Däremot kan påverka M. rectus femoris genom att tex luta kropen bakåt vid tex Sissy squat och Leg extension. JAg skickar gärna studien, om intresse finnes för en sammanställning här.

Arne Arne du e bra, du e otroligt bra :emo-thumb

Studien låter onekligen mycket intressant, känns som det är en stor brist på studier på vältränade personer

Viewing 3 posts - 16 through 18 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.