Home › Forums › Allmänt om gymträning › Antal övningar per muskelgrupp/dag
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 maj, 2011 at 17:35 #52844Anonym anvandareMember15 maj, 2011 at 17:35 #130474Anonym anvandareMember
Som rubriken säger: Hur många övningar är optimalt per muskelgrupp & dag?
Om jag ex. kör Triceps/Bröst på måndag. Hur många övningar borde man lägga Triceps på?
15 maj, 2011 at 17:59 #130475Anonym anvandareMemberagronberg wrote:Som rubriken säger: Hur många övningar är optimalt per muskelgrupp & dag?Om jag ex. kör Triceps/Bröst på måndag. Hur många övningar borde man lägga Triceps på?
Hej agronberg!
Förlåt om jag gör en jämförelse…
”Om jag tankar en bil halvfull med 95 oktanig bensin, hur fort och långt kan jag köra då?”Som sagt, inte för att vara ironisk men den som svarar måste veta vad det är för bil först.
Ge lite mer info om dig själv, hur erfaren du är, hur ofta du kan träna osv.
Gratis individanpassad PM-hjälp finns [http://www.fitnesspolaren.se/PT.html här] annars15 maj, 2011 at 18:52 #130476Anonym anvandareMemberMathias Dahlgren wrote:Hej agronberg!Förlåt om jag gör en jämförelse…
”Om jag tankar en bil halvfull med 95 oktanig bensin, hur fort och långt kan jag köra då?”Som sagt, inte för att vara ironisk men den som svarar måste veta vad det är för bil först.
Ge lite mer info om dig själv, hur erfaren du är, hur ofta du kan träna osv.
Gratis individanpassad PM-hjälp finns [http://www.fitnesspolaren.se/PT.html här] annarsOkej. Tänkte bara om det är en gräns att om man skulle köra exempelvis 10 övningar inom Triceps så är 3/5 av det waste osv..
Men jag har gymmade ”ett par månader totalt” mellan när jag var 15-17 år.
Väldigt oseriöst, latjade mest runt. Hade ingen aning om vad jag gjorde.Nu är jag snart 21 och har tränat ett par månader. Sköter min kost, sköter vila. Mitt syfte är att bygga muskler. Har inget mål hur stor jag vill bli, men större än nu iallafall!
Är 175 lång & väger 62kgJust nu tränar jag 4 dagar i veckan. Vilodagar: Tisdag, Torsdag, Lördag.
Måndag: Triceps/Bröst
Onsdag: Biceps/Rygg
Fredag: Axlar/Traps/Mage
Söndag: Ben/VaderHar dessutom ett fysiskt krävande jobb, med många tunga lyft.
15 maj, 2011 at 19:01 #130477Anonym anvandareMemberJag hade kört följande:
Bröst 4 övningar, 3set 6-10rep
Triceps 2 övningar, 3set 8-12repRygg 4 övningar, 3set 6-10rep
Biceps 2 övningar, 3set 8-12repAxlar 3 övningar, 3set 6-10rep
Traps 1 övining, 3set 8-12rep
Mage 3 övingar, 3set 8-20repBen 4 övningar, 3set 6-10rep
Vader 2 övingar, 3set 8-20repVarför jag bara hade kört 2 övningar på armarna är som sagt att de involveras i den andra muskelgruppen, lätt att överträna. För mig växer armarna när det är riktigt bra kontakt, så inte för mycket vikter då det lätt leder till gungningar och annat
lycka till !
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.