Antalet reps?

Home Forums Allmänt om gymträning Antalet reps?

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Kan tänka mig att detta ämne har varit uppe femtielva gånger förut men jag har sökt och har inte hittat något intressant.
    Jag skulle vilja veta vad ni har för synpunkter på antalet reps som jag borde köra på gymmet.
    Vill gå upp i vikt och få stora muskler. Ska jag då köra 10×3 eller 5×5 med lite tyngre vikter?
    Eller kanske någon annan konstellation?

6-8 tror jag…

Jag tr

K

Lindmark wrote:
    Kör du många set?
    Finns de som inte förespråkar att gå till failure, men det är iaf mitt råd.

precis, man måste ju ta slut på muskeln till max :) eller nästan iaf..

Lindmark wrote:
    Kör du många set?

Det finns enligt mig ingen anledning att begränsa sig. Variera dig. Kör både tungt och högrep på ett o samma pass. Alltfrån tunga 3or till 15-20 reppare.

Många nybörjare verkar på ngt konstigt sätt tro att det är reps antalet som avgör resultatet, inte vikten el. ansträngningen. oavsett reps omfång kör slut på dig! Finns de som inte förespråkar att gå till failure, men det är iaf mitt råd.

Man kan gå till failiure, men det är inte något jag skulle rekomendera att göra i alla set. Gå nära fail eller till fail i sista setet, men att hålla på och köra ihjäl sig i alla set tycker jag bara är dumt och sliter för hårt på CNS

Jacksatan wrote:
    Man kan gå till failiure, men det är inte något jag skulle rekomendera att göra i alla set. Gå nära fail eller till fail i sista setet, men att hålla på och köra ihjäl sig i alla set tycker jag bara är dumt och sliter för hårt på CNS

Beror lite på vad man definierar med failure också och vilka övningar det gäller.
    Jag personligen tar hellre ngn vilodag extra el. kör ngt mindre set än att inte gå till failure.

Knäböj, mark osv är det lite skillnad på jämfört med andra övningar. Känner man sin kropp väl så kan man avgöra hur hårt man går ut, men det är främst de två övningarna man riskerar överträning av CNS i.
    Även här ifall jag är sliten el. kört de två övningarna flera pass irad så tar jag hellre paus från dem 1-2 pass och kör annat, än att ta det lugnare.

Men det är ju min träningsfilosofi. Om man nu är väldigt hårt inne på just basövningarna och att öka styrkan där så är det i många fall bara negativt att skippa dem i ngt pass och bättre att köra lugnare.

Har man inte en naturligt bra teknik i dem så tappar man styrka väldigt snabbt om man inte nöter på konstant.

En [https://www.ast-ss.se/html/article.asp?ArticleID=718 artikel] som tar upp detta!

edit: Det var egentligen denna [https://www.ast-ss.se/html/article.asp?ArticleID=717 artikel] jag menade :D

hepp wrote:
    Kan tänka mig att detta ämne har varit uppe femtielva gånger förut men jag har sökt och har inte hittat något intressant.
    Jag skulle vilja veta vad ni har för synpunkter på antalet reps som jag borde köra på gymmet.
    Vill gå upp i vikt och få stora muskler. Ska jag då köra 10×3 eller 5×5 med lite tyngre vikter?
    Eller kanske någon annan konstellation?

Av de två alternativen skulle jag välja 5×5
    men tänk på att köra strikt!

Lindmark wrote:
    Kör du många set?

Det finns enligt mig ingen anledning att begränsa sig. Variera dig. Kör både tungt och högrep på ett o samma pass. Alltfrån tunga 3or till 15-20 reppare.

Många nybörjare verkar på ngt konstigt sätt tro att det är reps antalet som avgör resultatet, inte vikten el. ansträngningen. oavsett reps omfång kör slut på dig! Finns de som inte förespråkar att gå till failure, men det är iaf mitt råd.

Att köra till failure är det dummaste du kan göra. Först och främst kör du det centrala nervsystemet i botten, dels bäddar du för förslitningsskador och sist men inte minst orkar du mindre i de nästföljande seten vilket gör att träningsvolymen totalt sett blir mindre och resultaten därefter.
    Jag har förklarat detta grundligt i denna tråd:
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=83]

Joachim Bartoll wrote:
    Att köra till failure är det dummaste du kan göra. Först och främst kör du det centrala nervsystemet i botten, dels bäddar du för förslitningsskador och sist men inte minst orkar du mindre i de nästföljande seten vilket gör att träningsvolymen totalt sett blir mindre och resultaten därefter.

bartoll …alltså all respekt till dig, men jag tror inte du ska sitta här och säga till folk (speciellt nybörjare) att köra till failure e det dummaste man kan göra.

hahah orkar mindre i nästföljande set ..ja det e väl ganska naturligt ..att spara sig för resterande set till vilken nytta ??

kör hårt i stället ..du märker om du blir övertränad …för att växa så måste man hålla sig nära gränsen till överträning men aldrig gå över den så se till att vila orentligt …ta en vilovecka ibland

Joachim Bartoll wrote:

Jo jag har läst det du skrivit men jag instämmer inte.
    Dock är jag rätt så nyfiken på vad du rekommenderar en nybörjare egentligen med tanke på ditt träningssätt. För här håller jag med Sam Jr, att ge rådet att inte köra till failure fungerar ju knappast och en nybörjare känner inte sin kropp så väl att dem kan sluta setet precis innan failure.

Som jag ser det gäller det att balansera träningen efter sin kropp och som Sam Jr skrev ligga på gränsen utan att gå över den.

Nåja, alla har vi ju våra olika tränings filosofier. Huvudsaken är ju alltid att det fungerar för förespråkaren iaf.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.