Home › Forums › Allmänt om gymträning › Är det ngn som har erfarenhet av mjölksyreträning?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 februari, 2006 at 17:53 #94570Anonym anvandareMember21 februari, 2006 at 17:53 #1035922Anonym anvandareMember
Är det ngn som har erfarenhet av mjölksyreträning? Jag har en kille som ska tävla i segling och måste förbättra sin mjölksyretröskel betydligt. De ska köra 10 min intervall…
Har rekommenderat flera reps men det tycker han är jätte tråkigt… kör typ 8;or på allt…Ngn som han bra tips?
22 februari, 2006 at 09:36 #1035923Anonym anvandareMemberSally Adham wrote:Är det ngn som har erfarenhet av mjölksyreträning? Jag har en kille som ska tävla i segling och måste förbättra sin mjölksyretröskel betydligt. De ska köra 10 min intervall…
Har rekommenderat flera reps men det tycker han är jätte tråkigt… kör typ 8;or på allt…Ngn som han bra tips?
Vad är det de skall köra 10 min intervaller i? Vad seglar han (jolle/båt/bräda)? Vad är det som han inte orkar idag?
/M
22 februari, 2006 at 23:56 #1035924Anonym anvandareMemberMartin Adiels wrote:Vad är det de skall köra 10 min intervaller i? Vad seglar han (jolle/båt/bräda)? Vad är det som han inte orkar idag?/M
Oj, så insatt är jag inte… han kom fram och frågade häromdagen… han sa att de seglar. Tävlingen startar i juni och är på 48 timmar. de turas om var 10e min förutom några timmar där de kör 3 timmars intervall så de får sova….
Att köra fler reps. Han vill köra på samma vikter som han tränar på idag…. föratt köra flera så föreslog jag att han skulle lätta lite på vikterna men det var inte så intressant, eller lättare sagt, väldigt tråkigt tyckte han…
Hoppas du förstår hur jag menar nu…. skyller på dieten..haha
23 februari, 2006 at 00:12 #1035925Anonym anvandareMemberLåt honom, istället för meningslös högrepsträning med fjollvikter, köra superset, triset och giantset 6-8 reps med rejäla vikter istället! Då får han ut lite av träningen. Det andra anser jag bara vara slöseri med tid!
24 februari, 2006 at 09:30 #1035926Anonym anvandareMemberJag tycker att det låter som om han behöver kondotionsträning framför allt. Kanske börja med intervaller också.
/M
26 februari, 2006 at 12:50 #1035927Anonym anvandareMemberKan bara hålla med Martin! Jag ser ingen större mening med att vara superbjörnstark i segling men att hålla på i 48h kräver en dj. kondis. Han orkar ha fokus längre och återhämtar sig snabbare.. Jag rekomenderar distans och intervallpass i löparspåret…
26 februari, 2006 at 16:12 #1035928Anonym anvandareMemberSally Adham wrote:Är det ngn som har erfarenhet av mjölksyreträning? Jag har en kille som ska tävla i segling och måste förbättra sin mjölksyretröskel betydligt. De ska köra 10 min intervall…
Det är inte mjölksyraträning han skall träna utan VO2 max. Då han skall vara förberedd för 10 minuters intervall så måste han träna därefter. 3-10 minuters intervaller är ett bra riktmärke. Det tar ett tag att få upp syreupptagningsförmågan så han borde börja träna så fort som möjligt:up:
Att träna styrketräning för att öka mjölksyratåligheten så skall övningens duration vara kring 35-45 sekunder. Strikt utförda övningar blir det kring 10-12 reps.
26 februari, 2006 at 19:05 #1035929Anonym anvandareMemberI segling är det dessutom väldigt bra att vara lätt.. ju mer vikt i skrovet desto långsamare kan man segla… så tunga få reps är kanske inte så taktiskt även om det ger resultat o muskelkondition:p
Konditions träning i form av terräng löpning (hitta nån bra backe att köra intervaller i) eller kanske cykling eller spinning.
Det ultimata vore nog om han letade reda på nån hinderbana där man har chansen att bli jämnsstark i hela kroppen, eller kanske klättring (betydligt mer konditionskrävande än vad man tror) något som jag haft stor användning av på sjön.
:up:26 februari, 2006 at 21:14 #1035930Anonym anvandareMemberSally Adham wrote:Är det ngn som har erfarenhet av mjölksyreträning? Jag har en kille som ska tävla i segling och måste förbättra sin mjölksyretröskel betydligt. De ska köra 10 min intervall…
Hej.
Jag är ny här på forumet men jag har ett tips när det gäller mjölksyreträning. Tävlar själv i fridykning, där är det viktigt att ha en bra mjölksyretålighet, då man i slutet av alla maxförsök alltid pumpar den sista biten med mjölsyra.När jag tränar mjölksyretålighet gör jag det i bassängen. Men jag har två tips till grabben som du hade pratat med:
* om han nu måste köra i gymet säg åt honom att köra dropset (eftersom han inte ville köra på lättare vikter)
* annars håller jag med föregående talare : intervall träning (gärna i en backe)
Hälsningar
-Isabelle-27 februari, 2006 at 09:53 #1035931Anonym anvandareMemberellen wrote:I segling är det dessutom väldigt bra att vara lätt.. ju mer vikt i skrovet desto långsamare kan man segla… så tunga få reps är kanske inte så taktiskt även om det ger resultat o muskelkondition:pKonditions träning i form av terräng löpning (hitta nån bra backe att köra intervaller i) eller kanske cykling eller spinning.
Det ultimata vore nog om han letade reda på nån hinderbana där man har chansen att bli jämnsstark i hela kroppen, eller kanske klättring (betydligt mer konditionskrävande än vad man tror) något som jag haft stor användning av på sjön.
:up:Nu vet vi ju inte vad det är han seglar för nått. 48 timmars pass låter ju knappast som jolle i alla fall . Jag tycker inte att extra vikt behöver vara av ondo. En tung gast kan ju hålla båten mer upprätt, kolla på bara på den gamle spjutkastaren(?) Bobby Lohse som agerat gast i Starbåt med mycket bra resultat.
Som parantes är världens snabbaste seglare (Finan Maynard) en riktig tjockis.
/M
2 mars, 2006 at 10:25 #1035932Anonym anvandareMemberväl talat!
Men undrar hur bra Finan Maynard kunnat bli om han tappat lite överflöd..?
2 mars, 2006 at 11:42 #1035933Anonym anvandareMemberKom ihåg att effekterna av mjölksyreträningen avtar väldigt fort. Jag har läst att du får en rejäl återgång redan 2v efter avslutad mjölksyreträning. Jag kommer tyvärr inte ihåg vart jag läst detta och kan tyvärr inte ge någon referens. Om det är bull kan väl någon korrigera mig.
Ett annat bra sätt att träna mjölksyra är att åka till ett brant sandtag på orten och köra intervaller! Fast det är klart det är väl mest benens om åker på stryk men men…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.