Home › Forums › Allmänt om gymträning › Är det ok med intensiva pass utan vila mellan setten?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 februari, 2006 at 14:10 #94870Anonym anvandareMember14 februari, 2006 at 14:10 #1040359Anonym anvandareMember
Hej! Man borde väll nästan hålla en kort presentation av sig själv när man är ny på ett forum, men för att bespara folk såna fjolliga utläggningar går jag i stället rakt på sak.
Jag har tränat seriöst i ca 2år, med bra kosthållning och hela den biten, samt att jag har lagt om träningen en del. För tillfället så tränar jag 6 gånger per 8:a dagars cykel (med vilodagar vid behov), där jag kör en muskelgrupp per pass.
Men för att komma till frågeställningen som rubriken gör gällande, så tränar jag rätt så intensiva pass där jag enbart vilar när min träningskompis kör. Detta gäller både tunga och lätta veckor (två tunga veckor, följt av en lätt)
Anledningen till att jag frågar detta är för att ja ha hört många säga att man måste vila minst 2min mellan setten..
Så kontentan av de hela är bara att jag undrar ifall de e fel att träna på detta sätt som jag gör.. De kan påpekas att jag har växt en hel del av att träna på detta sätt..MVH
C-D af And14 februari, 2006 at 15:46 #1040360Anonym anvandareMemberc-d af and wrote:De kan påpekas att jag har växt en hel del av att träna på detta sätt..MVH
C-D af AndVälkommen kan jag börja med att säga!
Om detta träningssätt fungerar för dig så kan du ju fortsätta med det. Varför byta något som verkar fungera? Om du vill så pröva att köra med längre vila för att pröva på hur det känns. Men den vilan du får under tiden din träningspartner kör borde räcka. Men som sagt känn dig för.
14 februari, 2006 at 16:01 #1040361Anonym anvandareMemberDet finns inga givna ”bästa sätt att träna”. Att du fått bra resultat, so far, är ganska naturligt, då man i stort kan träna ”hur fan som helst” i början (därmed inget ont sagt om ditt upplägg) och få skapliga resultat.
Beroende på vad du är ute efter kan vilotiden vara en intressant faktor att ta hänsyn till.
För ökad maxstyrka, om det är målet, vet vi att ATP- och CP-pölerna behöver uppemot tre minuter för att kunna anses fulladdade igen efter en urladdning.
Vill du uppnå ökad uthållig styrka bör vilotiderna klart understiga den tid du kör i varje set.
Allt däremellan är betydligt svårare att ge exakta svar på ”the magic formula”.
Jag rekommenderar att du läser Bartolls träningsmetodik, som innehåller en hel del intressant information, om din utveckling börjat plana ut.
14 februari, 2006 at 16:50 #1040362Anonym anvandareMemberMan tackar som ödmjukast för svaren..
Det jag är ute efter är ren och skär massa.
Väger i nuläget 98kg med ca 16% bf (jajemän fortfarande bulkig och julfet )
Har ökat ca 30kg på dom 2år jag tränat seriöst.. så de e väll inte kasspiss.. men men.. man måste ju väga tresiffrigt med en fettprocent under 6 för att räknas som man Så ja tackar och bockar för alla tipps som kan få mig att pasera den gränsen..MVH
C-D af And15 februari, 2006 at 12:14 #1040363Anonym anvandareMemberReNeGaDe wrote:hur räknar man ut sin kroppsfett i procent? frågar här så slipper jag göra en tråd utav dettakaliper är det vanligaste sättet. Sedan finns bioimpedans som också är rätt vanligt.
15 februari, 2006 at 13:30 #1040364Anonym anvandareMemberReNeGaDe wrote:hur räknar man ut sin kroppsfett i procent? frågar här så slipper jag göra en tråd utav dettaKaliper
[img=http://www.sportujeme.sk/image/200407151658_kaliper1.jpg]Utrustning för impedansmätning[img=http://www.johnhellstrom.com/golfprofilen/fettprocent.gif]I love Google :p :nerd:16 februari, 2006 at 12:33 #1040365Anonym anvandareMemberReNeGaDe wrote:okej, men måste man köpa en sån manick? kan man inte räkna ut det på något annat sätt?Ja, du måste köpa ”en sån manick”.
16 februari, 2006 at 13:22 #1040366Anonym anvandareMemberReNeGaDe wrote:okej, men måste man köpa en sån manick? kan man inte räkna ut det på något annat sätt?Gymmen kan tillhandahålla sådant också, kolla med dom
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.