Är jag paranoid eller?

Home Forums Allmänt om gymträning Är jag paranoid eller?

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

tänkte bara höra med er erfarna :P
    jag körde rygg igår, marklyft som exempel jag körde på 100kg, gjorde 6 reps men det vart ju inte ultrastrikt, frågan är om jag ska fortsätta köra på 100kg eller minska, jag menar så är det väl att om man tränar på t.ex 150kg i bänkpress så går det inte lika snabbt och explosivt som med 50kg exempelvis, jag vet inte hur jag ska göra, jag har typ blivit rädd för att träna tungt, för jag tänker konstant på utförandet och om det är strikt eller inte, tillexempel när jag kör ez curls så tar jag bort vikt bara för att jag lutar mig lite framåt och hjälper till lite med kroppen, har jag blivit paranoid ? :P

Just marklyft skulle jag åtminstone försöka köra rätt strikt – farlig övning att skada sig i.

Bicepscurl däremot cheatar jag gärna lite i:)

du ska akta dig för att köra så strikt och tänka på utförandet så mycket att det hindrar dig från att ta i ordentligt. Just marklyft tycker jag är lite speciell också, där är det väldigt viktigt att man tänker på utförandet då man annars lätt skadar sig.

Bara man håller ryggraden rakt och inte vrider sig åt sidan (Det värsta du kan göra när du kör mark) så är det bara att bränna på! jag brukar köra på 130-135kg

okej, så ni kör alltså ganska strikt i marklyft tillexempel, jag brukar inte gunga när jag kör ez curls exempel, visst ryggen är inte spikrak men jag gungar inte heller,
    men visst jag håller med, att tänka på det tar bara energi det.
    men jag ska försöka hålla mig ganska strikt iallafall,
    nån som testat bartolls helkroppspass isf vad har ni fått för resultat?

detta stod på [www.ast-ss.se:]

Det är viktigt att du har bra form i övningen för att undvika eventuella skador.

Du ska hålla huvudet uppåt och ryggen rak under hela övningen. Kuta inte med ryggen eftersom det gör att korsryggen kommer i ett mycket farligt läge.

Tänk på att pressa genom benen när du marklyfter och håll skivstången nära kroppen.

Testa inte med att låta korsryggen hantera hela belastningen vid början och slutet av repetitionerna

cornboy wrote:
    tänkte bara höra med er erfarna :P
    jag körde rygg igår, marklyft som exempel jag körde på 100kg, gjorde 6 reps men det vart ju inte ultrastrikt, frågan är om jag ska fortsätta köra på 100kg eller minska, jag menar så är det väl att om man tränar på t.ex 150kg i bänkpress så går det inte lika snabbt och explosivt som med 50kg exempelvis, jag vet inte hur jag ska göra, jag har typ blivit rädd för att träna tungt, för jag tänker konstant på utförandet och om det är strikt eller inte, tillexempel när jag kör ez curls så tar jag bort vikt bara för att jag lutar mig lite framåt och hjälper till lite med kroppen, har jag blivit paranoid ? :P

Kör alltid strikt när du kör mark, om du fuskar något i dom sista repsen i biceps-curlen e nog ok, de gör nog dom flesta för att kunna ta ut de sista ur musklen.
    Men när du kör mark då e de dags att sluta setet när du känner att du inte kan hålla ryggen rak:emo-thumb

hur gör ni, brukar ni köra någon lågreps vecka osv?
    jag kör jämt enligt 6-8reps metoden vet inte riktigt hur lågt man kan gå i repsantal för att det inte skall bygga muskelmassa maximalt?
    vilket reps omfång kör ni?

cornboy wrote:
    hur gör ni, brukar ni köra någon lågreps vecka osv?
    jag kör jämt enligt 6-8reps metoden vet inte riktigt hur lågt man kan gå i repsantal för att det inte skall bygga muskelmassa maximalt?
    vilket reps omfång kör ni?

Jag kör (försöker iaf ) helkropps pass á la Bartoll och varierar alltså repsantalet från pass till pass. Idag körde jag exempelvis 15 reps varje set. Förra veckan körde jag 3 reps varje set. Tror nog att man kan bygga muskler maximalt om man varierar sig ;)

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.