Äta före eller efter träningen?

Home Forums Allmänt om gymträning Äta före eller efter träningen?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 33 total)
  • Author
    Posts
  • #680140
    Gettodachoppa wrote:
    Den mat man käkar ett par timmar innan träningen; används den som energi? Jag
    trodde det var krubbet man stoppade i sig dagen innan… typ.

    Delvis kommer den ju användas, det går ju inte att spåra varenda oxiderat näringsämne til en viss måltid.

    Energi som finns lagrad i muskel- och leverceller kommer användas, likaså exempelvis FFA som cirkulerar i blodet o.s.v. Mycket av den inlagrade energin är ju från t.ex. gårdagen, har man ätit flera måltider och tränar på eftermiddagen kommer ju frukosten energi finnas till hands t.ex.

    Men primärt lär de kolhydraterna man äter efter t.ex. ett bröstpass hamna i just bröstmusklerna och om inte bröstmusklerna utsätts för särskilt mycket belastning fram tills nästa pass lär mycket av det glykogenet finnas kvar.

    #680141
    Etil wrote:
    Vi håller det kort och bra..Ät MAT 1.5 – 2 h före träning..Åk hem ät MAT efter träning…Så svårt är det väll inte ? :)

    Det kan ju faktiskt vara ganska krångligt om man har ett jobb. Man har ju sällan rast så man kan äta 1,5 – 2 h innan man slutar. Jag håller med de som säger att man kan träna innan frukost, det har jag gjort ett par gånger och det gick bra. Sen tar man frukosten som post workout meal.

    #680142

    Tycker det är perfekt med EAA och några snabba kolhydrater innan morgonträningen. Eftersom EAA skall tas på tom mage för bästa effekt och mer tom än den är vid denna är den sällan.

    #680143
    Starsky wrote:
    Träna ALDRIG på tom mage!

    Varför?

    #680144
    Nestor wrote:
    Varför?

    för att det finns stor risk att nedbrytningen blir större än uppbygnaden över dygnet

    #680145

    Ät ett större kvällsmål och träna på fastande mage och dra i dig lite EAA innan passet. Det är nog så optimalt det kan bli!

    #680146
    50cent wrote:
    för att det finns stor risk att nedbrytningen blir större än uppbygnaden över dygnet

    Jag äter fram till 23.00 på kvällen och sen tränar jag på fastande mage kl 15.00. Dricker dock lite vitargo + protein under passet.

    Funkar mycket bra!

    #680147
    Nestor wrote:
    Jag äter fram till 23.00 på kvällen och sen tränar jag på fastande mage kl 15.00. Dricker dock lite vitargo + protein under passet.

    Funkar mycket bra!

    men då tränar du inte på fastande mage, men jag är helt säker på att du skulle få bättre proteinbalans av att äta/dricka precis innan träningen istället för endast under träningen

    #680148

    Måste hålla med Aash, patriknn, henkbenke, Mccarlsson och primo om att skippa maten innan träningen om tidsschemat är pressat. Äter du bra på kvällen så kommer du ha massvis med lagrad energi. Tillför du därutöver lite EAA, koffein och snabba kolhydrater innan passet så går även eventuell orkeslöshet att bota. ;) Så om du har bråttom på morgonen så tycker jag att du tar en koffeintablett, åker till gymmet, drar i dig en shake bestående av EAA och maltodextrin t.ex., tränar, åker hem och äter en rejäl frukost.

    Sen är det upp till smak och tycke. Vissa tycker att det känns bättre att träna med mat i magen och andra inte.

    #680149

    Precis som Tyskn säger så har man ätit på kvällen innan man lägger sig så har man en del att kör på. Själv äter jag vid halv tolv och tränar vid 6. Äter ordentligt innan jag lägger mig och kör då 12g EAA samt 20g maltodextrin 5g kreatin samt vitaminer, mineraler omega-3 innan passet.Sedan drar jag i mig EAA och maltodextrin under passet och sedan blir det frukost när jag kommer hem

    #680150

    EAA= EssentialAminoAcids, eller..?

    #680151
    Nimrod wrote:
    EAA= EssentialAminoAcids, eller..?

    Precis.

    #680152

    essential amino acids…man kör inte med så mycket sammanslagna ord i engelskan:) eller essentiella aminosyror på svenska är aminosyror som kroppen inte själv kan tillverka. Många studier visar på att intag av dessa på fastande mage innan träning leder till en ökad proteinsyntes.. finns massa trådar om detta

    #680153

    Fenylalanin, Isoleucin, Leucin, Lysin, Metionin, Treonin, Tryptofan, Valin

    #680154
    50cent wrote:
    för att det finns stor risk att nedbrytningen blir större än uppbygnaden över dygnet

    Inte med både EAA och kolhydrater. Vad som avgör muskelproteinsyntesen är tillgången till aminosyror och inte mag- tarmkanalens fyllnad.

    Att vara mätt och belåten kan säkert kännas som en viktig grej rent mentalt för många, själv känner jag definitivt så när det gäller styrketräningen. Men om det inte är ett problem räcker gårdagens energiladdning gott och väl som energidepå samt kolhydrater och EAA som energi och muskelproteinsyntes.

    Och just den delen tror jag inte innebär så stor individuell skillnad som Flessa påstår, mentala biten är den del men vad som är optimalt rent fysiologiskt är en annan.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 33 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.