Home › Forums › Allmänt om gymträning › Back to square one – när musklerna uteblir
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 november, 2010 at 21:14 #54849Anonym anvandareMember7 november, 2010 at 21:14 #139143Anonym anvandareMember
Ja, ännu en tråd om ”buhu, inget händer med min kropp”.
Jag har dock tagit del av en hel del trådar och seriösa träningsjournaler; de som har följt min resa mot synligare muskler [http://forum.body.se/showthread.php?t=131788 http://forum.body.se/showthread.php?t=131788%5D
lär se att jag sedan juli har tränat ca. 6 gånger i veckan, och nu gått ner till varannan dag. Jag har delat upp kroppen i muskelgrupper och får i mig vad jag behvöer.En typisk dag äter jag:
Frukost – musli med mandelnötter, två kokta ägg och kaffe + apelsinjuice
Mellanmål: nötter (ca. en påse full med paranötter, valnötter och mandelnötter)
Lunch: låda med paella (kyckling, räkor, en massa grönsaker och ris)
Mellanmål: yoghurt + musli
Middag: orientaliska köttbullar med fullkornscouscous
Kvällstid: smoothie (banan, jordgubbar, musli, yoghurt)Ett problem med min träningsupplägg kan vara avsaknad av variation på övningarna, men vad jag har sett kör många här på Body med samma övningar och når ändå resultat.
Kör jag med fel övningar/för lite vikter?
7 november, 2010 at 21:23 #139144Anonym anvandareMemberOm resultaten uteblir så är det kosten eller träningen eller båda. Ganska självklart kanske
1. Har du koll på att du får i dig tillräckligt med kalorier?
2. Hur tränar du?, det har kanske inte så stor betydelse hur många reps, om du kör 6 eller 10 tex, det handlar kanske mer om ifall du tar ut dig ordentligt, inte kör 10reps när du egentligen skulle orka 15 osv.Tror inte variation av övningar har någon större betydelse, däremot kan det vara bra att variera set och reps ibland, köra lite tyngre några veckor, sen lite lättare osv osv.
Men som sagt, äter man tillräckligt och kör hårt (riktigt hårt) så får man resultat.
8 november, 2010 at 12:20 #139145Anonym anvandareMembertesta att köra under 10 reps på övningarna och anpassa vikten så du inte klarar mer än det, och kanske se till få fail på sista setet eller att det är precis så du klarar av det. och kanske lägg till en proteindrink efter träningen och innan du lägger dig
8 november, 2010 at 14:44 #139146Anonym anvandareMemberJag körde med mitt biceps/rygg/axlar schema idag, fast med mer mycket mer vikt. Jag brukar aldrig få i mig något direkt efter träningen, så det kan vara något att börja med
Kännde att jag tappade motivationen av att inte se några synbara resultat efter ett par månader …
12 november, 2010 at 01:41 #139147Anonym anvandareMemberFinns ju hur mkt som helst för variera mer ochchocka kroppen och på så sätt kanske få resultat. Öka eller minska intesitet? Öka eller minska set/reps antal? Öka eller minska tyngden? Kör en vilovecka? Periodisera träningen i block med olika volym, intensitet och repsantal vecka för vecka?
Det går att göra mycket för att chocka kroppen och få resultat. Har själv delat upp träningen i block om 4veckor.
Vecka1 försöker jag få in de övningar jag ska köra under blocket.
Vecka 2 och 3 ökar jag vikterna och försöker hela tiden öka lite varje pass. Öka kan man självklart göra genom repsantal, intensitet eller viktmotstånd.
Vecka 4 brukar jag kalla för mördarveckan, här försöker jag slå alla rekord varje pass och går till failure ganska ofta.Är ju självklart ytterst personligsmak men detta har fungerat sjukt bra för mig i alla fall.
Edit: Glömde nämna att tappad motivation har jag själv märkt att jag ibland får vid uteblivna resultat men även när jag slarvat med återhämtningen.
12 november, 2010 at 02:10 #139148Anonym anvandareMemberSen ska du inte räkna med monsterökningar månad efter månad heller.
Men, räkna ut ditt kaloribehov och utgå därifrån. Personligen funkar det inte för mig att köra varannan dag bara men jag har tränat ett bra tag nu också.
Öka proteinintaget.Jag kör 5-6 pass i offseason, varav det 6:e passet blir någon form av prioträning och alltid extra vader.
12 november, 2010 at 08:25 #139149Anonym anvandareMember1) Hur mycket väger du?
2) Hur ser kaloriintaget ut och hur fördelar du näringsämnena?
3) Kör du basövningar som knäböj, marklyft, bänkpress och chins?
4) Om svar ja på fråga tre: Hur har progressionen i dessa övningar sett ut och hur stark är du i dagsläget?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.