- This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Balansboll – konditionsträning eller muskelbygge?
e en balansboll till för att träna konditionen eller kan man träna nåra explosiva muskler med den??
kondition tränar man knappast på en boll….eller du kanske brukar springa på en boll??
det är mest stabiliseringsövningar man tränar på boll.
Bålstabilitet och balans tränas. De flesta kör nog sit-ups på den, men man kan använda den istället för en bänk och göra vanliga övningar tex med hantlar och köra sittande, knästående eller liggande. Man får ta lättare vikter än man är van vid, så det blir inga PB, men å andra sidan så tränas hållningen eftersom mage+ rygg jobbar hela tiden för att hålla balansen. Finns böcker och även sidor på nätet med övningsexempel.
Ballansbollen har varit väldigt bra för min träning.
Efter ett mindre diskbrock i ryggen för 6 år sedan så rekommenderade en sjukgymnast att jag skulle använda denna boll för att träna de stabiliseringsmuskler som ligger närmast ryggraden och bäckenbotten.
Det har tagit sin tid att bli bra i ryggen men nu kan jag styrketräna på det vanliga viset, med maskiner och fria vikter.
Ballansbollträningen kommer jag aldrig att släppa helt!
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY