bälte, varför?

Home Forums Allmänt om gymträning bälte, varför?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author

Varför används sånt där brett bälte av vissa som bygger/tränar?

MickeN wrote:

så att man inte ska skita på sig …ialafall enligt min syrra

nä men det är för att stabilisera bålen och inte pajja ryggen

MickeN wrote:

Jag kan bara svara för mig själv och ingen annan men jag har
    det när jag kör tungt i marklyft och i knäböj för att det
    stabiliserar upp kroppen så jag orkar tyngre vikter.

Ibland på axel-passet som ligger 1-2 dagar efter ryggpasset
    kan jag vara lite trött/öm/slutkörd/klen i ryggpartiet så då drar
    jag på bältet när jag kör stående axelpress eller stående
    axellyft etc.

okej s

Nejdå. Jag kör både knäböj och marklyft på samma vikter med eller utan bälte. Bra teknik och en stark kropp är det bästa sättet att förebygga skador.

sarbaz wrote:
    Nejdå. Jag kör både knäböj och marklyft på samma vikter med eller utan bälte. Bra teknik och en stark kropp är det bästa sättet att förebygga skador.

Instämmer. Bälte kan dock vara bra att ha vid låga repsomfång i mark,böj osv el. om man redan har en skada i ryggen.

Jag är allergisk mot folk som stoppar på sitt bälte innan dem ens går in på gymet :|

Allra helst ska ”medeltr

Har du problem med ryggen kan ett bälte vara till stor nytta,
    så är det iallafall för mig.;)

bälte är bra men överanvänd det in te som många gör använd det bara när du känner att det verkligen behövs

Har du en stor fläskig buk, kan du ha bälte av samma anledning som damer förr i tiden använde korsett, för att se smalare ut.

Polisen wrote:
    Har du en stor fl

Det är för att din pung inte ska ploppa ut genom naveln… SA EN KOMPIS till mig en gång för länge sen… :D

Men det där om att stabilisera upp kroppen och inte pajja ryggen låter mycker mer realistiskt :up:

Äh, det där med pajja ryggen köper jag inte. Jag kör heavy ass marklyft utan bälte och har aldrig någonsin pajjat ryggen. Ifall man utför rörelsen fel hjälper inte bältet så hemskt mycket. Det enda bältet egentligen är till för är en svag bål. Tvärtom får man en stabil och stark bål ifall man tränar utan bälte och bygger upp en fysik som utan hjälpmedel kan bära upp vikterna man tränar med. Det i sin tur gör att man inte blir skadad så lätt.

sarbaz wrote:
    Äh, det där med pajja ryggen köper jag inte. Jag kör heavy ass marklyft utan bälte och har aldrig någonsin pajjat ryggen. Ifall man utför rörelsen fel hjälper inte bältet så hemskt mycket. Det enda bältet egentligen är till för är en svag bål. Tvärtom får man en stabil och stark bål ifall man tränar utan bälte och bygger upp en fysik som utan hjälpmedel kan bära upp vikterna man tränar med. Det i sin tur gör att man inte blir skadad så lätt.

Så om man nu sitter inne men en starkt rygg och en klen mage/bål som omöjliggör att man kör max i marklyft ska man då börja träna ryggen i halvfart tills resten är ikapp. Kan ju ta flera år om det vill sig illa eller ska man fortsätta med bältet på de tyngre seten i marklyftet ?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.