Home › Forums › Allmänt om gymträning › bälte, varför?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 december, 2005 at 13:03 #1052373Anonym anvandareMembernicke wrote:Så om man nu sitter inne men en starkt rygg och en klen mage/bål som omöjliggör att man kör max i marklyft ska man då börja träna ryggen i halvfart tills resten är ikapp. Kan ju ta flera år om det vill sig illa eller ska man fortsätta med bältet på de tyngre seten i marklyftet ?
Om man inte börjar med bälte to begin with är det inget problem. Alltså en stark muskelgrupp ökar inte lika snabbt i styrka som en svagare muskelgrupp. Ifall dina biceps släpar är det också biceps som ökar snabbast ifall du tränar dem rätt. Med det i åtanke kommer det nog inte alls att ta flera år för bålen att ”hinna ikapp”. Dessutom är det faktiskt inte så hemskt mycket styrka som behövs där, inte ens när man kör mark på vikter kring 250+ och böj på vikter kring 200+. Bålen är naturligt stark och blir starkare skitsnabbt. Men kör man med bälte ifrån alla början får den ju inte mycket träning och kan inte bli särskilt stark.
27 december, 2005 at 15:39 #1052374Anonym anvandareMemberanders wrote:Jag upplever ändå att det är lättare att hålla en bra hållning i marklyft om jag har bälte. I ochförsig så har jag alltid använt bälte så det känns väldigt ovant och konstigt för mig att köra utan. Jag blev intalad av andra när jag började köra marklyft att man alltid skulle använda bälte för att man skadade sig annars när man kör tyngre vikter. Visste inte ens att det finns folk som kör utan:oDet finns det. Bälte använder jag bara vid maxlyft, och jag har kört marklyft i rätt många år nu utan att skada mig.
27 december, 2005 at 15:58 #1052375Anonym anvandareMemberanders wrote:Ok. Rekommenderar du att man börjar köra utan bälte istället eller?Ja, fast lätt. Sen tycker jag att du ska träna upp bålen så att den blir stark innan du går på tyngre vikter. Vanliga hederliga crunches och benlyft är gryyyyyymma.
27 december, 2005 at 15:59 #1052376Anonym anvandareMemberanders wrote:Jag upplever ändå att det är lättare att hålla en bra hållning i marklyft om jag har bälte. 😮Instämmer. Har faktiskt aldrig sett nån köra riktigt tungt utan bälte..?
27 december, 2005 at 19:35 #1052377Anonym anvandareMemberIncredible1 wrote:Instämmer. Har faktiskt aldrig sett nån köra riktigt tungt utan bälte..?Vart tränar du? Det finns flera styrkelyftare och byggare på mitt gym som kör marklyft på vikter över 250kg, utan bälte.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.