Home › Forums › Allmänt om gymträning › Bältes vara eller icke vara
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 september, 2006 at 21:42 #967621Anonym anvandareMember
Alltid när jag tränar knäböj och marklyft.
28 september, 2006 at 23:20 #967622Anonym anvandareMember#Sly# wrote:Har lite problem med ryggen så tycker det är skönt och känns stabilare med bälte.. :emo-thumbJust därför jag slutade med bälte. Min korsrygg har alltid varit svagaste länken vid ex benböj. Jag har haft otaliga ryggskott och ryggsmärtor. Sen jag slutade använda bälte har ryggproblemen minskat avsevärt.
28 september, 2006 at 23:24 #967623Anonym anvandareMemberIbland i böj och mark, försöker undvika det, förut hade jag problem då bältet fuckade tekniken i mark helt och hållet, blev alltid framtung, men det försvann av sig själv typ.
28 september, 2006 at 23:30 #967624Anonym anvandareMemberBara vid tunga böj o marklyft.
Kör lite coreövningar för att stärka rygg och magmuskulaturen för att slippa bälte så mycket som möjligt.
28 september, 2006 at 23:36 #967625Anonym anvandareMemberSå länge man inte är uppe i vikter på 200 + i böj o mark är bälte onödigt. Är man däremot det så KAN bälte vara befogat, men inte nödvändigtvis. Tyngdlyftarna är ett bra exempel på detta. Sedan bör man enligt min mening heller aldrig använda bälte vid övningar som tex militärpress, roddövningar eller stångcurl. Jag menar varför använda ”support” i en övning som är gjord för att skapa ”support” dvs stabilitet o styrka i rygg/bål? Det gör ju bara att man inte lär sig kordinationen i div rörelser lika bra och att man riskerar bli slav under bältet för att orka med vissa övningar pga en svag länk.
28 september, 2006 at 23:48 #967626Anonym anvandareMemberkör bara med bälte på de sista tunga sten vid mark och böj
29 september, 2006 at 00:26 #967627Anonym anvandareMemberJag kör alltid med bälte när det är basövningar sen så pallar jag inte att ta av mig och släpa på det resten av passet, 2 st blev snodda oxå.
29 september, 2006 at 01:04 #967628Anonym anvandareMemberKör egentligen bara med bälte vid mark, där jag för min egen del ser det som ett måste. Har märkt att jag inte behöver bältet när jag kör knäböj, tycker bara det är ivägen.
29 september, 2006 at 08:15 #967629Anonym anvandareMemberDet är så många ”småttingar” som kilar runt medbälte för att de lärt sig att det är det som gäller på gymen. Sen när de kör så är det vikter som 50 i bänk, 40 i knälyft osv.
Dessa killarna kommer ju aldrig få någon balans i mage/rygg29 september, 2006 at 11:32 #967630Anonym anvandareMemberNä..
29 september, 2006 at 14:48 #967631Anonym anvandareMemberhar en fråga till er som använder bälte hur använder ni det? drar ni åt det max eller ”lagom”
29 september, 2006 at 19:07 #967632Anonym anvandareMemberVid tunga lyft anser jag för min del att det hjälper och är nödnändigt
29 september, 2006 at 19:18 #967633Anonym anvandareMembervid böj mark och tunga stångroddar. Jag förstår mig dock inte på överanvändning av bälte.
Finns ffs folk som har bälte när de kör biceps….
29 september, 2006 at 19:20 #967634Anonym anvandareMemberClyde wrote:Så länge man inte är uppe i vikter på 200 + i böj o mark är bälte onödigt. Är man däremot det så KAN bälte vara befogat, men inte nödvändigtvis. Tyngdlyftarna är ett bra exempel på detta. Sedan bör man enligt min mening heller aldrig använda bälte vid övningar som tex militärpress, roddövningar eller stångcurl. Jag menar varför använda ”support” i en övning som är gjord för att skapa ”support” dvs stabilitet o styrka i rygg/bål? Det gör ju bara att man inte lär sig kordinationen i div rörelser lika bra och att man riskerar bli slav under bältet för att orka med vissa övningar pga en svag länk.Det där är ju en lagomt skum generalisering, du tror inte att det är lite individuellt? En människa på 70kg kanske har behov av extra stöd före ett fetto på 140kg med midjemått som överröstar deras längd?
zed82 wrote:har en fråga till er som använder bälte hur använder ni det? drar ni åt det max eller ”lagom”Förut drog jag åt det ordentligt, sen blev jag uppläxad av en SL.are som lärde mig använda buken ordentligt tillsammans med bältet, var som natt och dag.
29 september, 2006 at 20:27 #967635Anonym anvandareMemberKlart bältet används för att skona ryggen, men det
är ju ”inne” nu att hata allt som alla andra hatar. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.