Bänkpressa i smithen

Home Forums Allmänt om gymträning Bänkpressa i smithen

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Nått jag har gått och besvärats med länge är brist på en pålitlig träningspartner för att kunna passa, så det är nåt som har fallit in natuligt för mig att jag kör bänkpress i smithen , för att kunna köra tyngre och undvika pinsamma situationer :D , så nu har jag fått upp suget för lös bänkpress och funderar på fördelarna , jag har inte haft några problem med ökningar i att bänka i smithen men kan jag vinna fler fördelar i att gå över till lös stång och sänka vikterna för att hinna träna in balansen? och nån som vet överlag hur lång tid det tar att få in rytmen

Tack på förhand8)

lite feedback? :D eller håller jag på med ny vetenskap?

Jag gjorde samma som dig, dvs. gick över till lös från Smith-maskin och det tog väl 2-3 månader innan jag kunnat öka mig och träna med ungefär lika höga vikter. Och med andra kan man väl säga att det tog mig 2-3 månader att få in rythmen.
    Sen så lär du ju dig nya tekniker som gör att du ökar dina vikter.
    Om du kör lös kommer du få upp mer stabilitet i bröstmusklerna, muskler runt omkring som stadgar upp får träning samtidigt som bröstmuskeln får sin.
    Jag tror nog att de flesta håller med om att det känns betydligt mycket bättre att ha kört sina bröst set med lösa vikter än i smith maskinen.:emo-thumb

Jag började också med smithmaskin eftersom jag tränade ensam förut.
    Nu har jag kört länge med frivikt (bänkpress) med en kompis.
    Smithmaskin är bra komplement. Jag lyfter faktiskt tyngre vikter med smithen, kanske ger ännu mer muskelvolym…:D

Jag tycker främst att fria stänger är så oerhört mycket skönare, vare sig det gäller bänkpress eller knäböj eller vad som helst, iom den fria rörelsebanan. Smith känns bara låst och konstigt;)

Sen att fria dessutom är bättre är en extra bonus.

Men är det någon skillnad att träna bröst med 2 fria vikter och att köra med fri stång?:bb:

Cheesy wrote:
    Men är det någon skillnad att träna bröst med 2 fria vikter och att köra med fri stång?:bb:

om du menar hantlar där så ja. iaf för mig. jag får bättre kontakt och kan gå djupare än med stång

körde första passet på fri stång idag och måste erkänna att det är inte så stor skillnad ifrån hantlar och vikt mässigt så funka det bra , sista passet körde jag 4:or på 80 kg i smithen och körde 5:or på 65kg idag men dock fler set men ja ska nog fortsätta me fri stång

tack för svaren

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.