Home › Forums › Allmänt om gymträning › Bästa bicepsövning?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 oktober, 2005 at 21:33 #1060948Anonym anvandareMemberpeteks wrote:Var/är det muskelfästena för biceps eller underarmsmusklerma som är paj eller armbågsleden pga den översträckning övningen kan ge? Är det omöjligt att träna underarmar för dig med?
Har inte gått till läkaren med det så vet inte exakt det är som är paj…men det är inte muskelfästena i biceps iaf, det sitter på andra sidan underarmen om man säger så. Jag kan nog köra underarmar om jag kör med hantlar (tränar aldrig underarmar..) men så fort jag greppar en stång är det rökt:)
18 oktober, 2005 at 15:06 #1060949Anonym anvandareMemberJag personligen tycker att vanlig rak skivstångs curl eller alternativt curlad stång är överlägset bäst (dom är i princip samma bara det att curlad stång drar mera på brachalis) kombinerat med hantelcurl är detta en oslagbar kombination. Något man ska tänka på när man kör skivstångs / hantelcurl är att inte vara för strikt med formen då kan man lätt skada sig och man kan inte belasta muskeln med lika mycket vikt. :bb2:
19 oktober, 2005 at 08:19 #1060950Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Har inte gått till läkaren med det så vet inte exakt det är som är paj…men det är inte muskelfästena i biceps iaf, det sitter på andra sidan underarmen om man säger så. Jag kan nog köra underarmar om jag kör med hantlar (tränar aldrig underarmar..) men så fort jag greppar en stång är det rökt:)Det låter som tennisarmbåge? Muskelfästet för handens ”sträckmuskler”. Har råkat ut för det med. Om det är det så brukar en de rekommendera nån antiinflammatorisk tablett, men en Cortisonspruta å några veckors vila för att bryta inflammationen funkar bättre. Jag är ingen läkare, men om det nu skulle vara så ”enkelt” så rekommenderar jag ett läkarbesök för reda ut det. Vore synd att gå resten av livet med smärta? Ibland tenderar man nog att vara lite för tjurskallig för sitt eget bästa
Försiktighet och eftertänksamhet är väl bäst, men är skadan redan skedd så. Lycka till.19 oktober, 2005 at 23:23 #1060951Anonym anvandareMemberpeteks wrote:Det låter som tennisarmbåge? Muskelfästet för handens ”sträckmuskler”. Har råkat ut för det med. Om det är det så brukar en de rekommendera nån antiinflammatorisk tablett, men en Cortisonspruta å några veckors vila för att bryta inflammationen funkar bättre. Jag är ingen läkare, men om det nu skulle vara så ”enkelt” så rekommenderar jag ett läkarbesök för reda ut det. Vore synd att gå resten av livet med smärta? Ibland tenderar man nog att vara lite för tjurskallig för sitt eget bästa
Försiktighet och eftertänksamhet är väl bäst, men är skadan redan skedd så. Lycka till.Mm jag misstänkte faktiskt alltid det, iom att det gjorde sjukt ont när jag servade i tennis också
Dock så vilade jag helt från gymmandet under ngra år…plus att jag faktiskt även ätit en hel del voltaren och sånt under perioder (för pajja knän). Och ja..så här 9 år senare är armarna fortfarande inte funktionsdugliga;) Men men…det hindrar mig inte förutom just i bicepscurl med stång så det är ingen fara. Läkare orkar jag aldrig boka in..har fortfarande inte varit hos någon för mitt diskbråck jag drog på mig förra november:D
22 oktober, 2005 at 16:48 #1060952Anonym anvandareMemberSkivst
4 november, 2005 at 11:45 #1060953Anonym anvandareMembersäger nog stående curl med EZ-stång
4 november, 2005 at 14:14 #1060954Anonym anvandareMemberRak skivstångscurl
5 november, 2005 at 11:47 #1060955Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Min favoritövning nummer 1 för biceps när jag var 16 var scottcurl med ez-stång. Fick inflammerade underarmar av den till den grad att jag idag, när jag är 25, trots fleråriga träningsuppehåll emellan, fortfarande inte kan använda någon form av stång för bicepsträning utan enbart hantlar.Jag säger inte att den alltid pajjar underarmarna, men för mig gjorde den det. Möjligtvis körde jag för tungt för mitt eget bästa ibland;)
Ja men när man är 16 är man oftast mindre duktig på att lyssna på kroppen. Det kanske tom var så att du pumpade på trots inflammation ? Jag har sett många sådana exempel och klart risken är stor att man får en kronisk skada.
Sen kan man ju fråga sig om du kört specifik träning för underarmar i förebyggande syfte med. Gör man det och får upp en god styrka kan man hålla sig skadefri enklare. Och släng handledslindorna i papperskorgen5 november, 2005 at 12:40 #1060956Anonym anvandareMemberNorlin wrote:ezcurls med kabel har jag fastnat för senaste tiden nu.samma här ..dock gillar jag stående alternerande hantelcurls bäst
10 november, 2005 at 14:44 #1060957Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:För er som inte vet det så sopade Stefan hem segern i Biceps Battle vid Fitnessfestivalen i GBG 2004 med 26 reps på 43kg skivstångscurl (50% av egen kroppsvikt), så han vet vad han talar om:emo-thumbJag utser inte mig själv till nån expert i frågan jag vet bara vad jag själv gillar att köra ..jag blandar alla biccaövningar och gillar alla bara man har kontakt…bicca är ju en av favoövningar kan jag medge.. :bb3:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.