Bästa viktvågen?

Home Forums Allmänt om gymträning Bästa viktvågen?

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Hej, jag letar desperat efter en grym viktvåg som ska ska mäta fettprocent, muskelmassa och sin egna vikt så klart ;) BMI får gärna också stå ändå om det inte alltid stämmer.

Har ni nå bra tips på grymma vågar som ni använder? Pris, kvalité och vart köper man den?

Tacksam för snabba svar!

/M

Det absolut bästa borde vara en mekanisk våg, märkt att det är en del variation i hur mycket man väger mellan olika elektroniska vågar, en mekanisk stenåldersvåg borde visa den korrekta vikten så länge den inte rostat eller något.

Matte91 wrote:
    Hej, jag letar desperat efter en grym viktvåg som ska ska mäta fettprocent, muskelmassa och sin egna vikt så klart ;) BMI får gärna också stå ändå om det inte alltid stämmer.

Har ni nå bra tips på grymma vågar som ni använder? Pris, kvalité och vart köper man den?

Tacksam för snabba svar!

/M

Grym viktvåg, fettprocent och muskelmassa platsar dock inte i samma mening. Dom du pratar på bygger på bioimpedans, dvs dom skicka impulser från plattan du står på upp i kroppen och mäter motståndet.
    Detta varierar med vätska i kroppen vid mättillfället osv osv.
    Kollar man runt lite så inser man att folk som köpt dessa sällan är nöjda, felmarginaler visar upp mot 10% vid kroppsfettsmätning många gånger.
    Det varierar när på dygnet du mäter, när i veckan, om du äter kreatin eller bundit mer eller mindre vätska osv.

Enda eventuella användningsområdet som jag ser det är att mäta varenda dag varje vecka, räkna på ett snitt och sen mäta varenda dag ett par veckor senare för att få en fingervisning om ”vilket håll det går” i alla fall.

BMI räknar man förövrigt ut snabbt själv, och är egentligen hemskt ointressant.

Frågan har varit uppe några gånger tidigare.
    Summering av tidigare trådar säger mig följande.
    1. De billiga vågarna använder sig av de data som du skriver in, och går enbart efter vikt/längd tabeller och estimerad muskel/fett % efter dessa förinställda tabeller.

2. Det bästa är nog att åka till ett gym som har en kroppsanalys våg.
    Jag betalar 50spänn för en mätning, och får då använda en Tanita Bc418 Den rackarn kostar runt 25 000:-
    Viktigt att tänka på är dock att du skall göra invägningen direkt på morgonen för att vågen ska kunna ge dig dom bästa resultaten.
    Att ha druckit fyra redbull och åtta negerbollar innan mätningen kan ge felaktiga resultat.

Im out..

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.