Ben

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author

Hej! Detta är mitt första inlägg och vi ska gå igenom lite ben övningar ;) jag börja med att cykla i 5-10 min bara för att värma upp lite, sen över till stretching så att du inte skadar dig till nästa övning. Jag börjar alltid med squats för att det är nog den bästa ”bassövningen” till ben. tänk på att gå ner minst 90 grader och alltid rak rygg. spänn axlarna och kolla rakt fram, jag rekomenderar oxo bälte ifall att du ska ha lite tyngre vikter så du blir rak i ryggen. börja med enkla vikter sen höjer du så att du orkar minst 8 reps (repetitioner) och kör ungefär 3-4 sets på det. Sen går jag över till Ben sparkar (leg extensions) och tänk på att du har fötterna i ett neutralt läge när du kör bensparkar, jag kör 3 sets med båda benen sen byter jag och kör 3 sets på varje ben. Nästa övning kör jag hamstrings (baksida ben) och kör samma sak 3 sets med båda benen och sen 3 sets på varsit ben. Efter det kör jag utfalsteg det den dödar benen jag kör två sets med varje ben och 12-15 reps du kan köra med bönkpress stång eller hantlar i varje hand (jag föredrar hantlarna) sen går du och strechar i ungefär 10min och de hjälper lite mot träningsvärken sen är det en utmaning att ta sig upp för trappor och ner och speciellt när du ska på toa ;) det var mitt ben pass det.
    Tack för att ni lästa mer kommer snart ;)

Hej. Jag har lite frågor.

På vilket sätt hjälper det att spänna bara axlarna när man kör knäböj?
    Blir man verkligen ”rakare” i ryggen om man har bälte när man kör knäböj, i så fall varför?
    Varför skall man köra sex set benspark, varav tre set enbens, samma fråga gäller lårcurl (som jag antar att du menar med ”baksida)”?
    Stretching hjälper inte mot träningsvärk, det är vetenskapligt bevisat.

Hej
    Att spänna axlarna hjälper till att hålla ryggen rak och så ska man tänka på att kolla framåt, tänk dig att du står med ryggen mot en vägg och du ska försöka göra så hela din baksida nuddar väggen samtidigt som du ska tänka på att du har skivstången bakom huvudet. De kommer hjälpa till att hålla ryggen rak. Angående bältet så ja det hjälper väldigt mycket och fungerar som stöd så att jag varken kan svanka framåt eller bakåt utan den hjälper mig att ha en bra och rak rygg genom hela knäböjet. Dom första tre sets med bensparkar kör jag med båda benen och kör väldigt tungt där efter så kör jag dom 6 andra sets på (3 på varje ben) väldigt enkelt för då får du den där ”pumpen” som man brukar kalla det mycket blod i musklerna kommer hjälpa dom växa, det där angående stretching är egna erfarenheter och jag personligen tycker det hjälper väldigt mycket plus att du slipper att bli så jävla stel när du blir äldre ;) hoppas du har en bra fortsättning
    MVH simon.

Fast, du kan ju inte seriöst mena att ryggen skall vara lodrät under tiden man kör en knäböj? Och jag förstår inte hur deltoideus kan hjälpa till att hålla ryggen rak, det får du nog utveckla lite mer ingående.

Kolla tyngdlyftare, dom kör tunga böj, utan bälte. Så det är inget måste alls.

Kan du inte köra lätt med två ben? Varför kör du med ett ben i taget, vad skall det tillföra din träning?

Nej, stretching hjälper inte mot träningsvärk, oavsett egen erfarenhet. :)

/Nyfiken i en strut. ;)

Lodrät behöver den absolut inte vara utan den ska vara rak oavsett om den är vågrät eller lodrät.
    Vad syftar du på för tyngdlyftare? Dom har visst bälten och ifall dom inte har det så vet jag inte vilka tyngdlyftare de är. Det där angående bensparkarna, jag gillar att köra tungt för men så att jag orkar Max 10 reps för allt över 12 reps blir mer Stamina och inte så mycket muskelbygge. Jag gillar att superseta med det så jag gör så.
    Stretching hjälper iaf för mig då snackar jag om mig och inte om vad du kan bevisa och om vad du har hört/läst av läkare m.m. Jag tycker det hjälper och rekommenderar starkt att alltid stretcha innan och efter gympasset.

Ja, det är jag med på, men du beskrev i posten ovan att ryggen skulle vara lodrät. Hur skall du annars kunna ha hela ryggen mot en vägg under tiden du böjer om den inte är lodrät?
    Nu går det förvisso inte att böja i den positionen, men det är en annan femma.

Jag är fortfarande nyfiken på hur deltoideus hjälper till att hålla ryggen rak.

Vad jag syftar på för tyngdlyftare? Tja, vilka som egentligen, eller du vill ha namn? Visst finns det dom som använder bälte där också, men det är långt ifrån alla. Och dom är som bekant ”ganska” starka.

Bensparksförklaringen förstod jag inte så mycket av. Min fråga var varför man inte kan köra många reps med båda benen, men strunta i det.
    Ang stretching:
    http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=5156034&postcount=1
    http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=5329519&postcount=1
    http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=6422587&postcount=1
    http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=5591644&postcount=1

Detta betyder inte att jag tycker att stretching är dåligt, men däremot faller ”det funkar för mig” argumentet platt.

Fler reps med lägre vikt bygger inte muskelmassa på samma sätt som få reps med tunga vikter!.
    jag skulle nog aldrig rekommendera någon till så många repetitioner per set. Tekniken blir sämre och sämre när mjölksyran ökar och skaderisken blir väldigt hög framåt slutet till dina knän. så kör tills det känns att det räcker men kör inte överdrivet mycket. Kämpa på Jorgen!

Med vänlig hälsning André

Andrezadeh wrote:
    Fler reps med lägre vikt bygger inte muskelmassa på samma sätt som få reps med tunga vikter!.
    jag skulle nog aldrig rekommendera någon till så många repetitioner per set. Tekniken blir sämre och sämre när mjölksyran ökar och skaderisken blir väldigt hög framåt slutet till dina knän. så kör tills det känns att det räcker men kör inte överdrivet mycket. Kämpa på Jorgen!

Den texten är väldigt svårtolkad och är tydligen ett svar på en fråga jag inte ställt? Vad svarar du på?

Vad betyder ”Tekniken blir sämre och sämre när mjölksyran ökar och skaderisken blir väldigt hög framåt slutet till dina knän”?

Men kämpar på gör jag, så tack för det. :)

Det betyder att när din mjölksyra kommer in så kan man snabbt som bara den tappa tekniken och stadigheten som du ska ha i knäna när du tränar! (squats dåra osv)

Läs där uppe, du skrev varför man inte kan köra många reps med båda benen…

Andrezadeh wrote:
    Det betyder att när din mjölksyra kommer in så kan man snabbt som bara den tappa tekniken och stadigheten som du ska ha i knäna när du tränar! (squats dåra osv)

Läs där uppe, du skrev varför man inte kan köra många reps med båda benen…

Det är väldig tveksamt att man får mjölksyra i knäna, eller att mjölksyra skulle påverka stabiliteten i knäleden.
    Jag har själv tränat högreps i böj utan att få problem med stabiliteten, det är flåset som ger upp först.

Dessutom rörde frågan en maskinövning, nämligen benspark, och där är man inte beroende av någon stabilitet i knäleden.

Benen* jo enligt det jag sökte upp är det inge snack om saken angående stabilitet! Tänk dig köra squats stenhård och med failure så tappar man stabilitet på slutet!

Mvh André ha en fortsatt trevlig dag!

Andrezadeh wrote:
    Benen* jo enligt det jag sökte upp är det inge snack om saken angående stabilitet! Tänk dig köra squats stenhård och med failure så tappar man stabilitet på slutet!

Mvh André ha en fortsatt trevlig dag!

Du får nog utveckla det lite mer. Du skrev tidigare att mjölksyran gjorde att man tappade stabilitet i knäna, nu skriver du att det blir när man kör till failure. Något man kan göra med lågreps också, blir det samma fenomen då eller?

Jag körde nyss ett ganska bra benpass, med bla knäböj, och jag hade inga som helst problem med stabiliteten. Trots lågreps set väldigt nära failure. Obs, utan bälte.

När brukar mjölksyran hoppa in ”jo” när man oftast kör failure många reps/set

Andrezadeh wrote:
    När brukar mjölksyran hoppa in ”jo” när man oftast kör failure många reps/set

Visst, många reps ger mjölksyra. Men jag förstår fortfarande inte problemet med det.
    Dessutom måste inte failure betyda att man kör många reps, eller att man går till failure för att man kör många set.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.