Home › Forums › Allmänt om gymträning › Biceps curl – fråga
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 december, 2010 at 21:01 #54462Anonym anvandareMember16 december, 2010 at 21:01 #137458Anonym anvandareMember
En fråga om stående biceps curl med rak skivstång, hur gör ni?
Fixerar ni in armbågarna vid sidorna eller låter armarna vara fria i luften? Känns som om man får bättre stabilitet när man kan ”låsa” armbågarna, men det kanske inte blir en naturlig rörelse på samma sätt?
16 december, 2010 at 23:02 #137459Anonym anvandareMemberCarrera65 wrote:En fråga om stående biceps curl med rak skivstång, hur gör ni?Fixerar ni in armbågarna vid sidorna eller låter armarna vara fria i luften? Känns som om man får bättre stabilitet när man kan ”låsa” armbågarna, men det kanske inte blir en naturlig rörelse på samma sätt?
Jag fixerade armbågarna intill kroppen i flera år, men fick aldrig riktig kraft i armen och fick väldigt små resultat i jämförelse till övriga kroppen.
När jag började slappna mera och låta armbågen åka fram något blev det en stor skillnad i utvecklingen på min små biceps.
Om du låter armen hänga rakt ner och spänner biceps, så kommer den automatiskt glida fram en bit. Detta för att biceps senor passerar axeln och lyfter armen framåt. Det är mer naturligt och kontraktionen blir något bättre.
20 december, 2010 at 10:33 #137460Anonym anvandareMemberdu ska när det gäller all träning av biceps hålla armarna lite framför kroppen för att få maximal kontakt. Du bör kunna känna en skillnad om du flyttar fram armarna och håller dom mera framför kroppen. Det viktiga är att detta ska utföras med lika stor kontroll som du verkar gjort när du låste armbågarna. Att svinga upp stången blir bara galet då är det bättre att sänka vikten eller reps antalet. Risken finns att när du flyttar fram armbågarnas position så kommer du orka mindre men deta är ett bra tecken på att det tar där det ska.
20 december, 2010 at 18:01 #137461Anonym anvandareMemberTack för tips. Körde idag med ”fria” armbågar. Kändes OK, var kanske t o m lite starkare, märkligt nog. Körde 2×8 med 32-kg rak stång.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.