bicepsfråga

Home Forums Allmänt om gymträning bicepsfråga

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

När jag tränar biceps får jag typ aldrig nån träninsvärk i övre delen. jag får bara träningsvärk i nedre delen av biceps, alltså närmare armbågen.

Jag är otroligt kass på anatomi så nån får gärna förklara, tränar jag fel eller ska det vara så?

De övningar jag gör är, rak skivstångscurl, sittande hantelcurl, curlstångscurl hammercurl.

Tacksam för svar :)

haru testat med att ta mer vikter ? o k

Seno wrote:
    haru testat med att ta mer vikter ? o kör långsama övnignar … ;)

rak svistångscurl

Form:
    För att få ut mest av skivstångscurl så är det viktigt att du har något av vad som anses som slapp form. Du kommer att kunna generera mer kraft och skydda dig mot skador om du rör överkroppen under övningen. Att vara ultrastrikt i din hållning och inte röra på ryggen är inte naturligt och det begränsar mängden vikt du kan använda. Slapp form betyder inte hängig eller rent av utan kontroll över vikten. Det betyder bara att du ska låta kroppen förflytta vikten på ett naturlig sätt.

Rörelselängd:
    Var säker på att du använder fullständig rörelselängd. Låt biceps få en bra bottensträck och fullständig kontraktion vid toppen. Curla inte förbi punkten där spänningen inte känns i biceps längre.

sittande skivstångscurl

Form:
    Kontrollera hantlarna under hela repetitionen. Svinga inte vikten.
    Försök att få kroppen att arbeta så naturligt som möjligt när du curlar, detta kommer i och för sig att vara begränsat eftersom du sitter ned.

Rörelselängd:
    Sträck ut armarna helt vid bottenläget i varje repetition och stretcha biceps helt.
    När du curlar upp vikten, curla den inte längre än att du känner spänning i biceps.

curlstångscurl

Form:
    För att få ut så mycket som möjligt av curlstångscurl är det viktigt att du har vad man skulle anse slapp hållning. Du kommer att kunna generera mer kraft och skydda dig mot skador om överkroppen får röra sig under rörelsen.
    Om du är ultrastrikt och inte försöker röra ryggen alls får du inte någon naturlig rörelse och det gör att du kan lyfta mindre vikt.
    Ledig, slapp betyder inte hafsig eller utan någon som helst kontroll. Det betyder bara att du ska röra kroppen så naturligt som möjligt när du lyfter vikten.
    Du kan greppa skivstången på den inre vinkeln eller yttre beroende på vilken greppbredd som är bekvämast och som gör att du kan hantera mera vikt.
    Rörelselängd:
    Se till att du curlar med fullständigt rörelseomfång. Låt biceps få bra stretch i bottenläget och fullständig kontraktion vid toppen.
    Curla inte över den punkt där spänningen släpper i biceps.

Bra guide där :emo-thumb

Om du inte har tränat så länge så kan det också bero på att du får värk i nedre muskelfästet..

Hazeblazer wrote:
    Om du inte har tr
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.