Blanda muskelgrupper under 4 dagars träning? Fråga om ”Gymbuddy upplägg”

Home Forums Allmänt om gymträning Blanda muskelgrupper under 4 dagars träning? Fråga om ”Gymbuddy upplägg”

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Äntligen har jag fått min iphone4 och har nu tankat ner en app som heter gymbuddy efter tips här på forumet.

Men denna apps upplägg ser lite annorlunda ut än mitt nuvarande upplägg. Idag kör jag ju muskelgrupperna en gång i veckan. Men Gymbuddy delar upp dom i övningar över hela veckan.

Tex kör armar två gånger i veckan osv på en 4 dagars tränings period.

Så det ser helt annorlunda ut mot vad jag har nu, och jag undrar om det kan vara ok att köra så? Det låter ju spännande att prova något nytt. :)

Jag funderar nämligen att i månad 3 som börjar efter nästa vecka höja vikterna lite och minska repetitionerna till 3 från 5. Då får man ju plats med lite fler övningar under ett pass, som just gymbuddy erbjuder.

Vet att dom flesta av er inte vet vad gymbuddy är, men ni kan ju svara på sättet upplägget är gjort rent allmänt.

Hur skulle det se ut isåfall? Kör du de 4 dagarna i sträck? Och om det är efter övningar, kör du ändock triceps+biceps på samma dag?

Ett som funkar är ju:

Måndag armar
    tisdag nånting annat
    onsdag nånting annat
    torsdag armar

Även om jag skulle yrka på att ha vilodagar emellan, då 3 vilodagar i sträck inte riktigt är nödvändigt, tex:

Måndag armar
    Tisdag vila
    Onsdag *
    Torsdag vila
    Fredag armar
    Lördag vila
    Söndag *

* vad nu det andra är för något som ligger i schemat. Mark, böj?

Tänk på att musklerna behöver minst 2 dagars vila efter hård ansträngnig

Går det inte att redigera det schemat lite i gymbuddy om musklerna inte får tillräckligt med vila för just dig etc?:)

Sorry in shape menade jag att jag köpt, ändra gärna topic! *morgonsnurrig*

Så här ser schemat ut den gjort.

dag 1:
    Uppvärmning
    Rumpa/baksida lår
    Rumpa/baksida lår
    Ben framsida
    Axlar
    Axlar
    Mage

Dag 2
    Uppvärmning
    Bröst
    Bröst
    Bröst
    Armar
    Armar
    Armar

Dag 3
    Uppvärmning
    Rygg
    Rygg
    Axlar
    Rygg
    Armar
    Armar
    Armar

Dag 4
    Uppvärmning
    Rumpa/baksida lår
    Bröst
    Rygg
    Axlar
    Armar
    Armar
    Mage
    Rygg

Så ser upplägget ut. Varje grupp är en övning där det finns olika varianter av liknande övning. Så armar 3 gånger i rad betyder alltså att det är 3 olika sorters övningar på olika områden där varje övning i sig har flera varianter, gick det att förstå? :D

Kör med 5-3-1 upplägget från Jim Wendler så slipper du tänka på att byta upplägg, starkt rekomenderat!

Nykropp wrote:
    Äntligen har jag fått min iphone4 och har nu tankat ner en app som heter gymbuddy efter tips här på forumet.

Men denna apps upplägg ser lite annorlunda ut än mitt nuvarande upplägg. Idag kör jag ju muskelgrupperna en gång i veckan. Men Gymbuddy delar upp dom i övningar över hela veckan.

Du har missförstått upplägget med GymBuddy. Upplägget, eller strategin, är:
    1. Först skapar du och kategoriserar dina ”Exercises”; exempelvis ”Bänkpress” i kategorin ”Bröst”
    2. Sedan skapar du dina ”Workouts” och väljer vilka ”Exercises” som skall inkluderas

…eller glöm det. Såg precis att det inte handlade om GymBuddy (som annars rekommenderas)…..

Hehe ja jag får eventuellt skaffa gymbuddy också istället för inshape. För jag kan inte ändra upplägget på inshape.

Johan85 wrote:
    Kör med 5-3-1 upplägget från Jim Wendler så slipper du tänka på att byta upplägg, starkt rekomenderat!

:emo-thumb

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.