Bli större.. & starkare.. (kost)

Home Forums Allmänt om gymträning Bli större.. & starkare.. (kost)

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 32 total)
  • Author
    Posts
  • #706340

    Oj rackarns.. jag menade ju självklart det :emo-thumb

    Ska försöka inhandla det och testa på.. :) får bli imorgon ev.

    Kvällsmaten, efter träningen.. eller ska jag äta det jag hade tänkt efter träningen ändå?.. :)

    Nu vart det rörigt här. ska försöka sammanställa vad jag ätit under en dag senare.. :|

    Stort tack återigen!

    Mvh

    #706341

    Precis just hemkommen från träningen nu.. blir nog 2ägg & en banan… samt en kesomacka… :)

    Kesella? Är det dyrt?… Som student så… ja, sen a tt man håller på o bygga racebil på helgerna gör ju inte det hela billigare direkt 😮

    Tackar för tipset (tipsen) återigen.. :)

    återkommer med en liten shoppinglista senare på vad jag ska inhandla imorrn då..

    Tack!

    Mvh

    #706342

    Aha okej, då är jag med! :) Smaken då, skiljer den något?.. :)

    Har funderat lite på vad jag ska äta… ett litet recept, typ.: (det där lät skumt… men men. )

    Frukost: (c:a 06,00) Vanlig havregrynsgröt.. c:a 1dl, med lite hallonsylt & mjölk. Ett kokt ägg, och en kesomacka med tonfisk på. Alternativt en macka med skivat ägg och kaviar på. Ska testas; gröt.. med äggvita i.. (gör det något om man slänger med gulan?..) hur många ägg? Nyponsoppa att dricka & ev. en banan som desert =)

    Sen lunch… (i skolan, så det blir liksom inga mellanmål heller direkt.. : )
    Där är det väl vanlig husmanskost som gäller… inte världens optimalaste kanske.. brukar nog kompensera med vitt bröd med smör, samt lite sallad..

    Hemkommen från skolan… runt kl 16,00 tänkte här försöka klämma in en keso/tonfiskmacka.. nått ägg, ev. en banan.

    Sedan middag, c:a 17,00 kan variera, allt från fisk, pasta, kött osv.. vanlig husmanskost, äter tills jag blir mätt här…

    sedan träning kl 18,00 c:a hemma runt 19,30
    idag blev det en keso / äggmacka, en banan, en clementin, samt att jag åt en halvburk tonfisk…

    Jaa det var väl allt… det låter lite, men känns som det är ganska mycket…

    Synpunkter på detta?

    Tack på förhand!

    Mvh Fredrik

    #706343
    Flessa wrote:
    Klart du kan ha gulorna i gröten, men tänk på att kalorierna flyger iväg då jämfört med om du bara har vita. Jag föredrar att ha 5 stycken rena vitor bara, dels för att jag vill ha mer fyllning i gröten och dels för att jag bara vill åt det rena proteinet.

    Vad gäller smaken på Kvarg.. den smakar lite syrligt. Många tycker inte det är så jättegott utan blandar ut kvargen med t. ex fun light för att få en annan önskad smak. Jag gillar däremot den naturella smaken och med bär/frukt och nötter tycker jag det smakar himmelskt.

    Okej.. ska testa det… kanske slänger i 3ägg då (bara vitor).. brukar ha lite svårt att få i mig mycket på mornarna.. :|

    Okej, det är alltså en hel 250g ”burk” som gäller då?.. :) Tips på nötter där?

    Stort tack för övrigt! mycket tacksam! :)

    Tänkte försöka hålla mig till följande mat/måltider:
    Frukost c:a 06,00 1dl gröt, mjölk & sylt till. samt 3 äggvitor i gröten.. 1smörgås med keso & tonfisk på. samt ev. en banan.

    Lunch c:a 12,00 vanlig skolmat.. äter tills jag blir mätt, sallad & ev. bröd till.

    Hemma från skolan.. c:a 16,00
    lite beroende på hur hungrig jag är.. men igår blev det en kesomacka med tonfisk på.. en banan, en clementin samt mjölk till det. (inte helt omöjligt att det kanske blir någon bulle, sockerkaka eller dyl. till)

    Middag: c:a 17,00 vanlig middag.. ex. kyckling & ris, kött & potatis osv.. +sallad, äter tills jag blir mätt här med. (ska jag lägga in någon form av protein här?…)

    Träning 18,00-19,30 c:a
    Efter träning, grovbröd med skivat ägg & kaviar på, en halv burk tonfisk, en banan, clementin… igår även en halv chokladkaka.. :| mjölk till.

    Känner jag mig sugen/extra hungrig någon gång så kan det väl hända att någon ”vanlig” macka slinker ner, ex. grovbröd, smör, ost & skinka.

    Detta var en träningsdag..

    En icke-träningsdag (tis. och torsd.) tänkte jag äta ungefär detsamma, utom efter träning då jag tänkte äta en burk kesella med något gott i.. :)

    Låter detta ok?

    Tack på förhand!

    Mvh

    #706344

    Stort tack! :)

    Okej, vad bra, ja jag skulle vilja göra det… kanske en burk kesella här med?..
    Ska försöka få i mig något mer när jag kommer hem också då.. kanske gröt igen?..

    Middagen tror jag inte går att korrigera så, eller klart det går.. men tycker det är skönare på något vis att äta innan, vet inte varför, men har alltid varit så

    Tackar!

    Mvh Fredde

    #706345

    Tackar tackar! Då vet jag hur det ligger till! :)

    Mvh

    #706346
    Flessa wrote:
    Verkligen inga problem, bara skoj att hjälpa till! :)

    Fråga på om du kommer på något. Kan säga att jag har otrolig erfarenhet vad gäller träning och kost då jag haft både fetma och anorexi. Just nu så satsar jag på att ställa upp i någon Athletic Fitness tävlnig nästa år. Träning och kost är som sagt min passion, så är det något så bara fråga på! :)

    MVH

    Grymt!
    Strångt det! Och lycka till!
    Tackar för det! :)

    #706347

    :)
    Det gör jag med all säkerhet! Kul att du vill hjälpa till! Uppskattas varmt! Tackar :)

    MVh

    #706348

    Ja visst, var & handlade förut.. hehe:emo-thumb
    Ska testa det… men blir med äpple och chasews idag tror jag.. (hittade inga andra nötter.. :( )

    Oj, låter ju grymt det!
    Men såhär på vintern så är man ju inte så noggran… men till sommaren (deff) så skulle det ju uppskattas varmt! :D

    Tack återigen!

    #706349

    Har du en bodyprenumeration? Jag hoppas det ;)

    Annars tycker jag att du ska skaffa det eller ev. köpa in nummer 10/2008 där står det riktigt bra tips i frågor och svar om just kost och inte bara ett mål utan 3-4 förslag på vad man kan äta vid varje måltid.

    Det är Carina Isaksson som svarar på frågorna och hon har några riktigt bra exempel på frukost.

    Min favorit är att blanda lättkesella med några matskedar proviva active lättdryck, riktigt gott och bra med vitaminer och näringsämnen som man behöver men som inte finns i mycket andra livsmedel. Smakar fruktansvärt gott!

    Och tänk på att äta MÅNGA gånger om dagen. 5-8 gånger om dagen är lämpligt, utan att skapa något slags småätande.

    ex. 06:00, 09:00, 12:00, 15:00, 18:00, 21:00

    Det är ungefär det jag gör nu, ett tips som jag fått är att man i princip aldrig ska känna sig hungrig(utan att överäta), och dricka mycket mycket vatten. Musklerna innehåller över 70 procent vatten så tänk på att alltid dra runt på en vattenflaska under dagen.

    Sen om du tröttnar på havregrynsgröten så variera mellan t.ex kanel, äppelmos, blåbär, blåbärssylt, lingonsylt, russin, torkade frukter etc i.

    Blåbär och kanel är speciellt bra för dess antioxidanter!

    Overkill?
    :whistle:

    Det är som Flessa säger! Mycket roligt med kost!

    #706350

    Underbara svar från er båda! Mycket tacksam! Får bli till att köpa det numret då..:)

    Hoppas att om man ger detta lite tid att resultaten kommer med det.. :)

    Kesellablandningen jag gjorde var f.ö riktigt gott! :up: och extremt mättande.. =)
    Får nog bli en sån upset till mellanmålet imorgon med… :P

    Hm.. ska försöka komma in i det, och ser fram imot nästa vecka och tyngre vikter! hehe ;)

    Stort tack återigen!

    #706351
    Flessa wrote:
    Håller verkligen med! De tips som carina ger i oktoberutgåvan är jättebra, :up:

    Måste dock tillägga en sak bara. du får det att låta som om man måsteät 6-8 ggr/dag. Studier visar ju att måltidsfrekvensen inte spelar så stor roll under dagen. Det viktiga är att man äter ordentligt och rätt. Tycker att det är viktigt att anpassa antalet måltider med hur livet ser ut annars. :)

    Dock är jag som du och föredrar runt 5-6 måltider/ dag. :)

    Nej nej inte måste men det är bra att göra det, jag kan bara tala utifrån min erfarenhet och det är att det fungerar riktigt bra att äta vid många tillfällen. Det är även lättare att få i sig allt man behöver, speciellt för en annan som har 108 pannor att fylla ut med näring…skulle vara jobbigt att trycka i sig allt på färre måltider.

    Självklart måste är det viktigast att äta rätt, du har helt rätt man måste ju anpassa måltiderna efter sitt eget liv det handlar ju om alla näringsämnen som just din kropp behöver utspritt över dagen på ett bra sätt.

    #706352
    Freppazz wrote:
    Underbara svar från er båda! Mycket tacksam! Får bli till att köpa det numret då..:)

    Hoppas att om man ger detta lite tid att resultaten kommer med det.. :)

    Kesellablandningen jag gjorde var f.ö riktigt gott! :up: och extremt mättande.. =)
    Får nog bli en sån upset till mellanmålet imorgon med… :P

    Hm.. ska försöka komma in i det, och ser fram imot nästa vecka och tyngre vikter! hehe ;)

    Stort tack återigen!

    Hoppas man får höra hur det gått efter ett tag Freppazz! Lycka till!

    #706353

    Vad kul! :) Tackar för det! Man blir ju 1000 gånger mer motiverad när man får lite respons också – underbart! :)

    Sitter just nu och avnjuter en burk kesella i väntan på mat…

    Sedan är det Ben & axlar som gäller! =)

    Och som vanligt, underbart att det finns sånna som ni som hjälper till! stort tack! :)

    #706354

    Du åt ju inte direkt mycket mat. Speciellt inte till lunch? Skippa alla mackor, ät ordentlig mat.
    Försök få i dig så mycket du orkar, sedan gymmar du på som vanligt. Du kan även slänge in motion, men den bör ligga på en vilodag.
    Och om du vill effektivast bränna ”överflödigt” fett och inget på musklerna, så är det bästa att motionera effektivt i 20-30min max.
    Så ett högt tempo under en kortare tid när du motionerar gör att du tar mer från fettet och inget från musklerna i princip.
    Så kör jag nu under vintern, för att båda gå upp i vikt och bygga, men ändå hålla nere fettökningen en del.

    Och som några nämnt tidigare. Ät flera gånger per dag, än att äta dig spyfärdig 3 ggr om dagen, så äter du dig lagom mätt 5-8ggr per dag. Bätte för magen också.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 32 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.