Blodgivning – negativa konsekvenser för träningen?

Home Forums Allmänt om gymträning Blodgivning – negativa konsekvenser för träningen?

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Jag lämnade blod efter ett par års uppehåll i onsdags, och tränade dagen efter (i fredags).

Jag är en nybörjare, och har funnit att helkroppspass (än så länge) fungerar utmärkt för mig, vilket innebär att jag kör tre pass per vecka, där jag varierar både set/reps, samt övningar, mellan varje pass.

Eftersom varje muskelgrupp tränas ganska frekvent är jag noga med att undvika failure, vilket jag inte var i närheten av på någon av övningarna i fredags.

Det konstiga är att jag idag (lördag) har fått en abnorm träningsvärk i nästan samtliga kroppens muskler – något jag inte upplevt sedan jag började träna i Augusti. Jag har alltså inte bytt ut en enda övning relativt mitt ordinarie program, eller kört hårdare – men har helt plötsligt fått en förlamande träningsvärk?

Någon som upplevt något liknande? Det enda jag kan se som skillnad relativt en ”vanlig” vecka är alltså att jag donerade 0,5l blod?

Såvida du inte planerar att ge blod dagligen så har jag svårt att se hur det hela kan vara ett problem? Jag menar, upplever du att du fick träningsvärk utöver det normala den här enstaka gången kanske det på det hela taget är en ganska försumbar konsekvens egentligen.

Har även lite svårt att se det konstiga i det du beskriver. Att donera blod är mer eller mindre chockartat för kroppen, definitivt inte i det långa loppet men de närmaste dagarna kan man nog dock räkna med att vara både lite mer hängig och så vidare. Träningsvärken kan nog räknas som en direkt konsekvens av det ”trauma” kroppen utsattes för under onsdagen=)

Det är dock bara vad jag tror om det hela, du kan garanterat få mer utvecklade svar från någon av gurusarna här på forumet=)

Kanske titeln var lite missvisande – jag är inte orolig för att det skall bli långvarigt negativa konsekvenser av en enskild bloddonation.

Eftersom träningsvärken, i alla fall i mitt fall, förstärktes oerhört kraftigt av bloddonationen skulle det vara intressant att veta om så är fallet även för andra.

Har bara testat en gång (ännu) att träna samma dag som jag har lämnat blod. Jag kände inte att jag fick mer träningsvärk än annars, däremot blev jag lite mer matt. Fick minska lite på vikterna och köra lite färre övningar. Däremot har det hänt att jag har blivit ordentligt yr efter blodgivning, men då har jag slarvat med att dricka under dagen eller haft ett på gränsen för lågt blodvärde.

Lämnade också blod i onsdags och tränade som vanligt dagarna efter. Enda skillnaden att jag inte hade samma ork dagen efter men igår (måndag) så kändes allting som vanligt igen =)

Jag lämnar blod regelbundet 4 ggr per år. Jag har inte noterat någon påverkan på min träning pga detta. Jag för visserligen inget journal över vikter och reps och det är inte alltid träningen sammanfallit samma dag som jag lämnat blod. Jag lämnar dock alltid blod innan kl 08.00 på morgonen och träningen infaller som regel runt kl 17.00. Jag har inte heller upplevt någon yrsel eller svimningstendenser i sammband med blodgivningen.

Vissa är säkert mer känsliga än andra.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.