Home › Forums › Allmänt om gymträning › Börja eller avsluta TUNGT???
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 mars, 2006 at 14:02 #1035309Anonym anvandareMember
Tjena!
Har funderingar kring en sak!
Under mina pass efter uppvärmningen kör jag på ganska tungt direkt under 1:a setet så jag får ofta sänka vikterna de kommande seten då musklerna börjar bli allt tröttare..
Men enligt många program så börjar de med lättare vikter och med fler reps å lägger på mer vikt seten senare.. Är det så man ska göra för att bygga som mest?
Själv anser jag att det borde vara svårt å veta vad man ska orka 2:a och 3:e seten? Är det inte bättre å börja med tungt medans man orkar å sen köra lättare..??
Kom med tips och synpunkter!!!!!
3 mars, 2006 at 14:02 #94519Anonym anvandareMember3 mars, 2006 at 14:59 #1035310Anonym anvandareMemberJonas L wrote:Tjena!Har funderingar kring en sak!
Under mina pass efter uppvärmningen kör jag på ganska tungt direkt under 1:a setet så jag får ofta sänka vikterna de kommande seten då musklerna börjar bli allt tröttare..
Men enligt många program så börjar de med lättare vikter och med fler reps å lägger på mer vikt seten senare.. Är det så man ska göra för att bygga som mest?
Själv anser jag att det borde vara svårt å veta vad man ska orka 2:a och 3:e seten? Är det inte bättre å börja med tungt medans man orkar å sen köra lättare..??
Kom med tips och synpunkter!!!!!
Jag tycker det är dumt att börja med det tyngsta setet. Dels är skaderisken större då man inte är riktigt inkörd på den vikten, och dels har du ju mycket mindre att ge i de följande seten. Antingen tycker jag man kör alla set på samma vikt eller så arbetar man sig upp och avslutar på den tyngsta vikten. Du kan titta på alla styrkelyftare, de kör så. Eller så kan du kolla på Ronnie Coleman som också trappar upp vikterna och avslutar med det tyngsta setet. Det tycker jag känns väldigt mycket bättre och jag har fått bättre resultat på att köra på det viset än att att börja med tyngsta vikten först.
3 mars, 2006 at 16:35 #1035311Anonym anvandareMemberBörjar alltid ”lätt” och går uppåt i viktstället. Får grymt bra kontakt med musklerna vid tyngre vikter på detta sätt.
3 mars, 2006 at 16:46 #1035312Anonym anvandareMemberJacke wrote:Börjar alltid ”lätt” och går uppåt i viktstället. Får grymt bra kontakt med musklerna vid tyngre vikter på detta sätt.så känner jag också. Jag får ingen kontakt på tunga vikter när jag börjar med det tyngsta, det gör bara ont i musklerna och kroppen.
3 mars, 2006 at 17:03 #1035313Anonym anvandareMemberSamma här, jag sänker aldrig vikterna under arbetsseten, tycker det är kontraproduktivt. Däremot brukar jag i huvudövningar såsom marklyft, bänkpress, rodd osv avsluta med något lättare set, en 10-20 reppare för att få genomblödning. Känns bra, naturligtvis inte till fail då.
Sedan gillar jag faktiskt att köra dropsets ibland, men jag gör dem sparsamt och planerat.
3 mars, 2006 at 17:21 #1035314Anonym anvandareMemberFan jag som alltid kört tvärtom..Får testa det här då Jag brukar köra med 24.5kg hantlar i biceps, 5-6reps per hand.. Om jag nu ska börja lättare, ungefär vilka vikter ska jag börja med o hur ska jag köra på? Hur många reps från början och hur många på slutet?
3 mars, 2006 at 18:21 #1035315Anonym anvandareMemberlättast vore ju om du prova dig fram själv
3 mars, 2006 at 18:25 #1035316Anonym anvandareMemberKör dubbla curla på 21.2(om du har casall), prova det ett tag, kör 8-10 reps x set. Strikt som fan och åtminstone 2 sek i negativ fas, du ska se att dina set blir mellan 30-40 sek och då kommer det hända grejer.:emo-thumb
3 mars, 2006 at 18:57 #1035317Anonym anvandareMemberNuttte wrote:Kör dubbla curla på 21.2(om du har casall), prova det ett tag, kör 8-10 reps x set. Strikt som fan och åtminstone 2 sek i negativ fas, du ska se att dina set blir mellan 30-40 sek och då kommer det hända grejer.:emo-thumbOkej Casall? Vad menas med det? 21.2 finns det inga som är.. Fast finns 22kg tror jag.
3 mars, 2006 at 19:15 #1035318Anonym anvandareMemberOkej. Jaha nej jag räknar själv. 2st 5kg och 1st 1.25kg på varje sida. Också räknade jag in stången också ;P fast det vet jag inte om man ska göra?
3 mars, 2006 at 19:18 #1035319Anonym anvandareMemberOj tröck två ggr.. Sorry Hittar inte vart man tar bort inlägget heller.
3 mars, 2006 at 20:51 #1035320Anonym anvandareMemberJag avslutar alltid tungt. När jag kör så spelar det ingen roll om jag kör med samma vikt i ex näst sista setet jag klarar bara ändå ett visst antal reps, då är det lika bra att göra det bästa utav det och öka vikten.
4 mars, 2006 at 01:04 #1035321Anonym anvandareMemberDanne89_ wrote:Okej Casall? Vad menas med det? 21.2 finns det inga som är.. Fast finns 22kg tror jag.Casall är märket. En hantel med 4×5 kgs skivor på av märket Casall är märkt med 21.2 kg på IKSU iaf, tror det stämmer. Då väger handtaget 1.2 kilo. Tror inte att det väger mer än så faktiskt.
4 mars, 2006 at 13:31 #1035322Anonym anvandareMemberdet här med till failure..
Om man inte kör så man verkligen inte orkar mer..
ökar man ändå i muskelmassa så man orkar fler och fler repetitioner eller kan höja vikten?är väl inte meningen att det ska finnas nån ork kvar i kroppen?
jag har säkert fel.. men får nog börja ändra om lite i min träning isf
Sen 1 sak till.. jag ska nu börja lättare för att gå mot tyngre..
Om man kör TRE bröstövningar.. ska jag börja lättare och avsluta tungt i alla övningarna eller räcker det med den första övningen för att komma in det??Och hur många reps ska man orka första, andra respektive tredje setet?
måste ju ha nåt sånt å gå efter så jag vet vilka vikter jag ska planera att använda..HJÄLP MIG NU!!! :worship:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.