Home › Forums › Allmänt om gymträning › Börja eller avsluta TUNGT???
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 mars, 2006 at 18:12 #1035323Anonym anvandareMember
jag kör alltid så att jag värmer i tre set där vikten ökas på till kanske 60% av min arbetsvikt.när jag känner mig varm går jag in på den dagens arbetsvikt. arbetsvikten kan variera från pass till pass beroende på dagsform osv. målet är att kunna öka på vikten med samma repsantal eller fler till set nr tre. vanligtvis är jag så trött i fjärde set att jag måste ta av för att kunna prestera samma repantal. enligt min åsikt är målet då uppnått. muskelgruppen är så uttröttad att den inte orkar jobba mer vilket leder till överkompensation till nästa pass….
överkompensation = muskeltillväxt…… enkelt uttryckt
4 mars, 2006 at 18:17 #1035324Anonym anvandareMemberOj vad man har kört fel!! shit! har alltid gått ner i vikt efter att setten ökar. ÄNDRING SKER! tack för upplysningarna!
6 mars, 2006 at 15:56 #1035325Anonym anvandareMemberTjena! Har tränat hyffsat seriöst nu runt 5 månader..
Tränade Bröst och Biceps idag med följande resultat:
Bänkpress: 70kgx8 75kgx8 80kgx8 85kgx5
Hantelpressar: 23,8kgx8 26,4kgx8 29,1kgx8 31,4×4
Pecdeck: 35kgx14 40kgx10 45kgx10Z-stång: 37,5kgx8 40kgx8 42,5kgx8 45kgx8
Scottcurl med z-stång: 27,5kgx8 30kgx8 32,5kgx8 25kgx10Jag tycker jag fick väldigt bra pump och på z-stången har jag aldrig varit uppe på 45kg!
Är det så här man ska träna och vandra uppåt bland vikterna?
Som det känns så tar man ju inte ut sig så mycke i början av tex bänken eftersom du vet att 2 set senare ska du orka lika många reps på tyngre vikter! Likadant med de andra övningarna..Förut när jag kört tex bänk så har jag kört med följande resultat:
80kgx8 80kgx7 80kgx5 70kgx9
Likaså med z-stången har jag börjat tungt och däremed gjort fler reps fast blirvit tröttare tidigt under träningspasset..
Detta är FEL eller?Har det passet jag körde idag varit BRA eller DÅLIGT?
Kom med synpunkter… ska jag ändra på något?
Ska man spara sig lite i början??Hur många reps ska man orka göra för varje set och hur tungt i vikt bör man stegra mellan seten?? Ska det vara lika många reps varje set eller skiljer det??
Tränade jag för lätt i början?
Eller är det meningen att man ska bli så trött så man inte orkar få upp vikten i varje set? Tex genom att göra fler reps på de lättare vikterna och minska repsantalet ju tyngre man kommer ju längre in i passet man kommer?
HJÄLP TILL NU Å SKAPA EN VILD DISKUSSION!!! :up:
6 mars, 2006 at 16:46 #1035326Anonym anvandareMemberJonas L wrote:Är det så här man ska träna och vandra uppåt bland vikterna?
Som det känns så tar man ju inte ut sig så mycke i början av tex bänken eftersom du vet att 2 set senare ska du orka lika många reps på tyngre vikter! Likadant med de andra övningarna..Börja med en vikt du orkar 10-12reps. När du sedan ökar vikt kommer du inte att orka lika många reps (rätt naturligt). Säg att du orkar 10*90kg på bänkpress, böja då inte med att köra 10*70kg utan börja på 10*90kg öka o kör kanske 6*97,5kg och så vidare.:nerd-tb:
6 mars, 2006 at 17:20 #1035327Anonym anvandareMemberJacke wrote:Börja med en vikt du orkar 10-12reps. När du sedan ökar vikt kommer du inte att orka lika många reps (rätt naturligt). Säg att du orkar 10*90kg på bänkpress, böja då inte med att köra 10*70kg utan börja på 10*90kg öka o kör kanske 6*97,5kg och så vidare.:nerd-tb:Jasså är det så man ska gå tillväga?
Men om man nu börjar på 10 reps och ska köra 4 set bänk.. hur många reps ska man göra varje set då?
6 mars, 2006 at 19:22 #1035328Anonym anvandareMemberJonas L wrote:Jasså är det så man ska gå tillväga?Men om man nu börjar på 10 reps och ska köra 4 set bänk.. hur många reps ska man göra varje set då?
Du kan ju köra på samma vikt. Det innebär att första setet inte kommer va så jobbigt, andra lite jobbigare tredje kommer du måste ta i ganska ordentligt och det fjärde blir riktigt jobbigt.
6 mars, 2006 at 19:51 #1035329Anonym anvandareMemberJacksatan wrote:Du kan ju köra på samma vikt. Det innebär att första setet inte kommer va så jobbigt, andra lite jobbigare tredje kommer du måste ta i ganska ordentligt och det fjärde blir riktigt jobbigt.Dvs tex börja på 80 kg å köra det på 10 reps.. sen 8 reps å sen 6 reps..
å sen inte höja eller sänka nåt?så du menar?
6 mars, 2006 at 20:21 #1035330Anonym anvandareMemberJonas L wrote:Dvs tex börja på 80 kg å köra det på 10 reps.. sen 8 reps å sen 6 reps..
å sen inte höja eller sänka nåt?så du menar?
Nej, jag menar köra 8reps första setet, andra setet, tredje setet och fjärde setet. I fjärde ska du just så pass få upp sista reppen, eventuellt få hjälp av passaren på den.
6 mars, 2006 at 21:13 #1035331Anonym anvandareMemberJacksatan wrote:Nej, jag menar köra 8reps första setet, andra setet, tredje setet och fjärde setet. I fjärde ska du just så pass få upp sista reppen, eventuellt få hjälp av passaren på den.Men tar man då ut sig i de första seten?
Kan man inte lika gärna köra lättare å sen öka för varje set i vikt med samma repsantal?
6 mars, 2006 at 21:15 #1035332Anonym anvandareMemberJonas L wrote:Men tar man då ut sig i de första seten?Kan man inte lika gärna köra lättare å sen öka för varje set i vikt med samma repsantal?
Jo, så kan du göra också. Nej, meningen är ju inte att du ska ta ut dig i de första seten heller.
7 mars, 2006 at 08:29 #1035333Anonym anvandareMemberJacksatan wrote:Jo, så kan du göra också. Nej, meningen är ju inte att du ska ta ut dig i de första seten heller.Ok, får ändra om lite då..
Körde ju igår med viktökningar och samma reps, med början från 70kg sen 75kg och upp till 80 kg, 8 reps på alla seten..
sista setet gjorde jag 5 på 85 kg för å köra slut på mig.. är det rätt?
eller måste jag även där orka 8?Men ska till nästa gång försöka göra fler set på 80 kg..
det kanske blev för lätt i början sist?så som du beskriver ska man göra på varje övning på samtliga kroppsdelar eller?
Inga undantag?Då stämmer inte upplägget jag fick innan?
Gick ut på att man börjar med en vikt du klarar 10-12 reps.. sen ökar du vikten så orkar du kanske 8 å sen ökar å avslutar med tex 6 reps på den vikten.. då tar man ut sig på varje set men så här ska man inte göra eller??Jättetacksam för hälpen!
7 mars, 2006 at 17:31 #1035334Anonym anvandareMemberJonas L wrote:Då stämmer inte upplägget jag fick innan?
Gick ut på att man börjar med en vikt du klarar 10-12 reps.. sen ökar du vikten så orkar du kanske 8 å sen ökar å avslutar med tex 6 reps på den vikten.. då tar man ut sig på varje set men så här ska man inte göra eller??Jättetacksam för hälpen!
Det är väl individuellt hur man lägger upp sin träning. Själv kör jag först uppvärmning. När jag sedan börjar träna kör jag så många reps som jag orkar. Som jag skrev innan börjar jag på en vikt som jag orkar 10-12rep. Sedan kan jag köra två set på en högre vikt då jag kör 6-8rep, för att sedan avsluta på en vikt då jag orkar kanske max 2-4rep. Jag brukar träna på detta sätt på de flesta övningar, om jag inte är inne i en tung täningsperiod (max 6rep/set).
Hare :nerd-tb:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.