Home › Forums › Allmänt om gymträning › Börja träna på gym![Hjälp]
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 augusti, 2012 at 01:12 #98476Anonym anvandareMember30 augusti, 2012 at 01:12 #1067903Anonym anvandareMember
Hejhej!
Jag är en kille på 18 år, ~175cm lång och väger ~80kg.
Har tänkt rätt länge och alltid sagt ”jag gör det imorgon” och nu får det vara nog. Less på för stor mage och ingen kondition! Så jag har tänkt börja gymma/ut och röra på mig. Har gymmat för några år sen, men inget seriöst då jag tappar motivationen efter ~1månad.
Hur gör ni för att hålla motivationen på topp? Om jag inte vill någonting 100% är det otroligt svårt för mig att prestera därefter. Den ligger kanske på 120% när jag är på gymmet, dagen efter så ligger den på -50%.. inte för att jag har träningsvärk men det är latmasken i hjärnan som övertygar att stanna hemma är det bättre alternativet.
Hur tror ni det är är bäst att gå tillväga för att bryta ovanor? Äter bara 1-2 gånger per dag då jag det aldrig finns något ”nyttigt” i kylskåpet(bor hemma och är arbetslös förtillfället). Kan det hära med deff, att få i sig ett underskott av kalorier än vad man egentligen ska äta. Ta mindre kolhydrater och socker-produkter och istället mera protein och grönsaker. Undrar dock hur det är med mjölk, är det dåligt eller bra att dricka i stora mängder dvs 1-2liter per dag? .
Nåväl! Hur skulle ni rekommendera att lägga upp ett gymschema för fettminskning men bibehålla muskelmassan? 2 muskelgrupper per dag 3-5 dagar i veckan? Samt kardio (ut och gå/springa) 1-2 dagar? Problemet är att då jag är på gymmet går jag runt som en vilsen idiot till varje maskin och sliter. Typ en helkroppsträning. Eftersom jag är helt osäker på vad jag ska träna när jag är där.
Uhm, har en otroligt pinsam fråga.. men måste verkligen få veta hur man gör med rövsvetten. Sjukt pinsamt då man sitter på en sits och sen ställa sig upp så syns det att hela sitsen är blöt..
Ursäktar om jag lagt den på fel del av forumet, men det är som sagt gymträning den är riktad åt då jag behöver mest hjälp med den! Ursäktar också om någonting är oklart, ganska sent nu. Ska hoppa i säng och bege mig mot gymmet på morgonen. Så tittar nog in imorgon innan jag far!
Tack för all hjälp.
Edit: Tack för svar, hjälpte en hel del Kanske lägger upp bilder i för och efter tråden om det händer något. Känns som det går bättre nu efter man fått skriva av sig och fråga!
4 september, 2012 at 09:03 #1068207Anonym anvandareMemberHallå hallå där!
För att hålla motivationen uppe har jag inte jättebra svar.
Du får hitta någonting som får dig att fastna och vilja göra mer. Vissa tycker gymmandet är för tråkigt och tränar annan träningsform såsom; gruppträning, friskis-pass, crossfit, lagsporter osv.Många lyckas hålla motivationen uppe genom att variera sina pass varje 4-5 månader så det inte blir för tråkigt.
Om du nu vill hålla dig till gymmet så tror jag en bra grej är att träna med en kompis:)Ahhh, frågan om matdiciplin hehe. Det är svårt, tog mig ett år att bara kunna sitta bredvid polarna och inte äta Mcdonalds, beställde alltid något om vi gick dit. Nu är det bättre, äntligen..
Det är helt enkelt jättesvårt för vissa och jättelätt för andra.
Finn inspiration i [https://www.body.se/forum/medlemsbilder/fore-och-efter-bilder-246697 ”Före och Efter”-Tråden], diciplin räcker långt! och du får kanske en motivations-boost.Jag testade många olika grejer när jag började men fann det lättaste (och bästa) schemat var att köra 3 helkropps-pass i veckan, bara. Någon gång i veckan brukade jag spela fotboll med polarna (kanske = konditionspass om du vill ).
Med detta schemat tränar du hela kroppen samt får den vila du behöver. Varje pass tog mig nog någon timme och jag fokuserade rätt mkt att träna stora muskelgrupper istället för varje muskel för sig:)
Rövsvetten finns där, mer eller mindre för vissa. Det jag sett folk göra är att sitta på en handduk, bör väl göra susen?
Hoppas det löser sig för dig och BoL!
4 september, 2012 at 19:24 #1068241Anonym anvandareMemberJag skulle tipsa om 3 olika pass.
Pass 1 kör du biceps, rygg och axlar.
Pass 2 kör du allt med ben och vader.
Pass 3 kör du bröst, triceps och mage.Välj övningar här och kör mycket basövningar. Du kan googla basövningar för att ta reda på vilka dessa är.
Övningar:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071Kör inga pass som är längre än 1 timma, klarar du längre har du haft för dåligt tempo.
Gärna 1 vilodag mellan varje pass.21 september, 2012 at 12:39 #1069266Anonym anvandareMemberTack för svaren! Glömde bort att svara..
Har prövat 3 pass med ~2-3 olika muskelgrupper under 1 vecka. Tycker det är svårt då jag är rätt vilsen på gymmet ännu(dom öppnade ett nytt nyligen). Så jag valde att köra följande till att börja med(kanske 1-2månader för att få basen).
Bänkpress, Axelpress, Sittande rodd , Latsdrag, Benpress, Lårcurl, Situps och Ryggresningar. Hittade detta ’schema’ på någon hemsida som sa att det var bra för nybörjare. Går till gymmet, är väl kanske 1,5-2km. Känns som en bra uppvärmning då jag är inte i form och har även lite problem med foten, men det går snabbt över då man rör på den. Beror säkert på att jag inte rör mig särskilt mycket. Tycker ni jag borde lägga till något mer såsom militärpress / benböj? Även någon annan övning som är bra istället för benpress och situps?
Försöker fara på morgon, bör jag trycka i mig frukost eller kaffe före? Har även funderat på att köpa Craze då några polare säger att den är grym, lite fundersam dock då den är rätt dyr och jag inte kör inte 3-5 dagar i veckan. Angående fara med kompis så blir det nog att göra så i framtiden då man kan grunderna, vad man ska träna och byggt på lite grann. Har bäst fokus när jag är ensam.
Har tänkt köra minst 3 dagar i veckan(kastar in en dag för cardio då jag kör löpband/spinningscykel/crosstrainer i cirka 20-30minuter då min nuvarande kondition är kass).
Hjälper andningen mycket då man gymmar? Hur gör ni?
Tack igen!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.