Bra eller anus?

Home Forums Allmänt om gymträning Bra eller anus?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hejsan alla glada medmänniskor.

Jag kan stolt presentera mig som en, vad jag tror ni kallar det,”Disco gymmare”. Då jag för första gången på länge, för cirka 8 månader sedan, gick till gymmet för att träna fram en biceps, mage och bröstmuskulatur till sommaren.

Det var alltså 8 månader sedan jag gick till gymmet och körde följande träningsschema:

Mån: Axlar, biceps, mage.
    Tis: Bröst, Triceps, skuldror.
    Ons:Vila.
    Tors: Alxar biceps, mage
    Fre: Bröst, Tricpes, skuldror.

Jag körde väldigt lugnt och på ganska mesiga vikter för att jag hade hört och förstod att man måste ”vänja” musklernas leder och fästen så att de inte slits ut och resulterar i värk och skador.

För cirka 4 månader sedan, när jag hade ökat min vikt i övningarna förstod jag att mina muskler inte skulle få vila fullt ut med det överstående schemat. Jag började då lägga in lite ben och mer rygg i mitt schema och fick en dags vila mellan tex axlar och bröst. Mitt problem nu är att jag ändå känna att axlarna inte fått vila fullt ut när jag 48h senare ska köra bröst igen.

Så jag förstår att jag behöver lite mera vila mellan dessa muskelgrupper och funderar på följande schema:

Dag1: Bröst, Axlar
    Dag2: Ben, Mage, Övrigt(korsrygg etc)
    Dag3: Vila.
    Dag4: Triceps, Biceps, Rygg.
    Dag5: Vila
    Dag1: Bröst, Axlar, (schemat börjar om)

Detta är, vad jag tror, ganska bra för att musklerna får således vila 4 dagar i mellan varje gång och att ”Sekundär”(hoppas det kallas så) träning för biceps och triceps inte krockar med ett fullkörnings pass för dessa muskler.

Så nu undrar vad ni som har lite erfarenhet tycker om detta schema då mina instruktörer på gymmet säger olika saker varje gång jag frågar.

Tack på förhand,

/Mikael.

Jag ber om ursäkta för eventuella felstavningar.:whistle:

Alla gillar olika sätt att träna på. Vissa är i gymmet mestadels av sociala skäl.
    Om du vill ha stora armar så borde du inte fokusera på den lilla köttbullen som kallas biceps dock. Om man vill ha stora armar ska man inte slarva med triceps eftersom att det är den som gör armen (stor) =muskeln är MYCKET större än bicep.

Att träna propertioneligt (lika hårt på alla övningar) har du igen för sen, första året jag lyfte vikter någonsin så slarvade jag med benen och axlarna. Det har jag fått fan för nu. Ett jävla slitande med de stackars benen.

Träna lika hårt på alla delar av kroppen. Låt kroppen vila, växa, äta. Muskelbygge är extremt otacksamt och tar mycket lång tid. Några genvägar finns inte

Personligen säger jag: Anus.

Men testa och se hur det går, för all del. Det finns många vägar till en stark och muskulös fysik.

Jon Larsson wrote:
    Personligen säger jag: Anus.

Men testa och se hur det går, för all del. Det finns många vägar till en stark och muskulös fysik.

Då vill jag ha din åsikt om varför det är anus :) ge mig lite kött på benen och såga mig vid fotknölarna.

Majker wrote:
    Då vill jag ha din åsikt om varför det är anus :) ge mig lite kött på benen och såga mig vid fotknölarna.

Well, jag är ingen vän av byggarsplittar, framför allt för att jag själv haft rätt usel framgång med den typen av upplägg. Personligen kör jag mer HIT-betonad träning, där passen centreras kring övningar snarare än muskelgrupper.

Fast skit i det nu. Bara för att detta inte är något för mig så är det ju inget som säger att inte du når framgång med den typen av upplägg. Man ska vara jävligt försiktig med att uttala sig om vad som är ”absolut sanning” när det gäller sånt här, anser jag.

Do your thing. :)

Jon Larsson wrote:
    Well, jag är ingen vän av byggarsplittar, framför allt för att jag själv haft rätt usel framgång med den typen av upplägg. Personligen kör jag mer HIT-betonad träning, där passen centreras kring övningar snarare än muskelgrupper.

Fast skit i det nu. Bara för att detta inte är något för mig så är det ju inget som säger att inte du når framgång med den typen av upplägg. Man ska vara jävligt försiktig med att uttala sig om vad som är ”absolut sanning” när det gäller sånt här, anser jag.

Do your thing. :)

Har inte varit så länge i ”gym svängen” så vet inte riktigt va som är optimalt för mig när det gäller träning. Vill just nu bara testa vad som passar mig bäst och ger bäst resultat. Jag tackar i alla fall för att du
    tog dig tid och kritisera lite. :)

Majker wrote:
    Har inte varit så länge i ”gym svängen” så vet inte riktigt va som är optimalt för mig när det gäller träning. Vill just nu bara testa vad som passar mig bäst och ger bäst resultat. Jag tackar i alla fall för att du
    tog dig tid och kritisera lite. :)

Mycket om gymträning handlar ju om trial and error, att man får prova sig fram, helt enkelt.

Oavsett upplägg så anser jag att följande övningar alltid ska ingå i ett schema:

Marklyft
    Knäböj
    Bänkpress
    Chins
    Militärpress

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.