Bra övning till Brachialis!

Home Forums Allmänt om gymträning Bra övning till Brachialis!

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hejsan! Ett tips bara. Jag testade en ny övning för brachialis istället för vanliga stående/sittande hammer curls, som väldigt många brukar göra. Den här övningen kommer göra att din brachialis bränner. Det är som vanliga hängande koncentrations curls men nu ska du hålla i hammer-form och lyfta upp det mot bröstet med din armbåge stilla (se bild) . Prova det så kommer ni gilla det! Tack för mig 8)

Fast varför vill man träna brachialis speciellt?
    Den enda fördelen hammercurl har gentemot vanliga curls med supinerat grepp är att bracioradialis får mer träning.

Jorgen wrote:
    Fast varför vill man träna brachialis speciellt?
    Den enda fördelen hammercurl har gentemot vanliga curls med supinerat grepp är att bracioradialis får mer träning.

Hej jorgen. Jag tycker man borde isolera den eftersom det hjälper att bygga den mer. Det är vad jag tycker, men tycker du det är onödigt? Jag tänker tex som att köra Underarmar, egentligen behöver man inte det eftersom när man kör rygg så träffar man underarmarna.. Men ändå kör tex många bodybuilders isolation för sina underarmar. Det finns vissa delar i fysiken där man inte kan bygga så mycket om man inte isolerar. :) tack .

Med tanke på att brachialis arbetar lika mycket oavsett om handen är supinerad eller pronerad så spelar det ingen roll hur man gör för att träna just den muskeln..
    Skillnaden är att om man supinerar fullt så tränar man även biceps brachii fullt. Den kopplas annars ur till stor del eftersom biceps brachii fäster på radius, medan brachialis fäster på ulna.

Jag har aldrig förstått varför man vill koppla bort biceps brachii när man tränar överarmar.

Underarmar får en viss träning när man kör rygg ja, men den är till största delen statisk så det finns en poäng med att träna underarmar separat.

Jorgen wrote:
    Med tanke på att brachialis arbetar lika mycket oavsett om handen är supinerad eller pronerad så spelar det ingen roll hur man gör för att träna just den muskeln..
    Skillnaden är att om man supinerar fullt så tränar man även biceps brachii fullt. Den kopplas annars ur till stor del eftersom biceps brachii fäster på radius, medan brachialis fäster på ulna.

Jag har aldrig förstått varför man vill koppla bort biceps brachii när man tränar överarmar.

Underarmar får en viss träning när man kör rygg ja, men den är till största delen statisk så det finns en poäng med att träna underarmar separat.

hmm.. låter som en bra förklaring. Men en fråga, vet du varför de här ”MUTANT” tipsar detta, finns det någon anledning? Själv har jag testat denna övning och det känns hur skönt som helst! :)

JosephHardo wrote:
    Jorgen wrote:

hmm.. låter som en bra förklaring. Men en fråga, vet du varför de här ”MUTANT” tipsar detta, finns det någon anledning? Själv har jag testat denna övning och det känns hur skönt som helst! :)

Det är en bra förklaring också. :D

Nej, inte en susning. Dom vill kanske tipsa om något ingen annan gör?

Det gör den säkert, men varför inte köra den som en normal koncentrationscurl och få med biceps brachii också?

Jorgen wrote:
    JosephHardo wrote:
    Jorgen wrote:

Det är en bra förklaring också. :D

Nej, inte en susning. Dom vill kanske tipsa om något ingen annan gör?

Det gör den säkert, men varför inte köra den som en normal koncentrationscurl och få med biceps brachii också?

Kanske för att isolera den ännu mer för att bygga den mer? Precis som att göra koncentrationscurl… varför koncentationcurls när vanliga curls står på schemat? För att specifikt öka storleken på en muskel.

Det kanske är en smaksak, jag skulle hellre köra vanliga curls och hammer för sig själva än att köra supinerat eftersom jag känner en bättre kontraktion i brachialis med hammer curls. :P

JosephHardo wrote:
    Kanske för att isolera den ännu mer för att bygga den mer? Precis som att göra koncentrationscurl… varför koncentationcurls när vanliga curls står på schemat? För att specifikt öka storleken på en muskel.

Det kanske är en smaksak, jag skulle hellre köra vanliga curls och hammer för sig själva än att köra supinerat eftersom jag känner en bättre kontraktion i brachialis med hammer curls. :P

Nja, så funkar det ju inte.
    Det behöver man inte. Det räcker med en övning för att träna biceps egentligen, en curl med supinerat grepp. Förslagsvis hantelcurl eller stångcurl med rak stång. Men det kan vara trevligt med variation ibland.

Vanliga curls är supinerade, och tränar biceps bracii och brachialis lika mycket. :)

Kolla lite på hur radius och ulna ser ut och hur dess leder ser ut så förstår du vad jag menar. :)

Jorgen wrote:
    JosephHardo wrote:

Nja, så funkar det ju inte.
    Det behöver man inte. Det räcker med en övning för att träna biceps egentligen, en curl med supinerat grepp. Förslagsvis hantelcurl eller stångcurl med rak stång. Men det kan vara trevligt med variation ibland.

Vanliga curls är supinerade, och tränar biceps bracii och brachialis lika mycket. :)

Kolla lite på hur radius och ulna ser ut och hur dess leder ser ut så förstår du vad jag menar. :)

Ska det haha :) Förresten, kommer du vara i fitnessgalan i globen ? :P

Jag kommer säkert dit och tittar om jag har tid. :)

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.