Brända kalorier per styrkepass

Home Forums Allmänt om gymträning Brända kalorier per styrkepass

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • Author

Är det någon som har koll på hur mycket kalorier man bränner på ett styrkepass – ca 1 h tungt och intensivt

/Henrik

Viktklubb.se kalkylerar fram kaloriåtgång vid olika motionsformer. Styketräning ger följande resultat:

60 min. Styrketräning tuff 737 kcal
    60 min. Styrketräning medel 553 kcal
    60 min. Styrketräning lätt 368 kcal

Vet ej hur riktiga dessa siffror är men kan väl åtminstone ge ett hum.

Definition enl sajten på lätt,medel o tuff:
    Lätt: Du blir varm men inte svettig under normala klimatförhållanden. Du andas lite tyngre än vanligt, men kan utan minsta problem föra en konversation samtidigt.

Medel: Du blir svettig och får upp flåset rejält. Du kan dock med viss ansträngning fortfarande föra en konversation samtidigt.

Tufft: Du andas mycket tungt och svettas rejält. Du kan bara hålla den här intensiteten en kort stund i taget, kanske en en eller ett par minuter.

Tror att ovanstående är rätt överdrivna siffror för styrketräning. Jag tippar på runt 200 Kcal/timme.

Jay wrote:
    Tror att ovanst
    Jay wrote:
    Tror att ovanstående är rätt överdrivna siffror för styrketräning. Jag tippar på runt 200 Kcal/timme.

Jag tror du har rätt, 800 är ungefär vad jag bränner på en kickboxningsträning på 1 timme o en kvart, och det är rätt tufft:)

/7
    Tomas

StorPatrik wrote:
    vart har du läst de?

[http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html]

Jay wrote:
    [http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html]

:up:

tja om man ser under en diet med laddningar o hur platt man blir efter ett pass, n

Hur mycket muskelglykogen man eventuellt tömmer under ett pass är väl inte samma sak som antalet kalorier du har förbrukat?

Jay wrote:
    Hur mycket muskelglykogen man eventuellt tömmer under ett pass är väl inte samma sak som antalet kalorier du har förbrukat?

jo då det krävs 4kcal för att förbränna/tömma ett gram kolhydrater.
    finns det lite kolisar i kroppen bränns fett/protein omvandlas till kolisar man stinker ammoniak osv.
    om ett träningspass bara brände 200kcal skulle det kosta en 50g kolisar. och det låter ju inte så troligt på t ex ben rygg eller ens armar. liksom hur länge räcker en banan

LoneWolf wrote:
    jo då det krävs 4kcal för att förbränna/tömma ett gram kolhydrater.
    finns det lite kolisar i kroppen bränns fett/protein omvandlas till kolisar man stinker ammoniak osv.
    om ett träningspass bara brände 200kcal skulle det kosta en 50g kolisar. och det låter ju inte så troligt på t ex ben rygg eller ens armar. liksom hur länge räcker en banan

Har inte du förväxlat begreppen en aning? 1 gram kolhydrat är 4 Kcal. Men att tömma muskelglykogen är inte samma sak som att göra av med kalorier.

I ditt tidigare exempel så skulle du alltså bränna 800-2000 Kcal på ett styrketräningspass? Det gör man knappt av med intensiv konditionsträning (på runt en timme), kanske 800 Kcal, men garanterat inte 2000 Kcal.

Med den logiken skulle det ju i princip inte behövas några morgonpromenader eller förbränningsträning för att deffa ner sig. Utan det skulle gymträningen ta hand om, om den nu skapar ett underskott mellan 800-2000 Kcal/gång?

Jay wrote:
    Har inte du f

tänkte på en rolig sak du sa om underskott o vad som krävs för att gå ned att man inte behöver cardio då med sånt underskott. du vill inte veta underskottet som krävs för o bli hård :p

LoneWolf wrote:
    hört att gång förbränner ca 3-400kcal/timme. löpning 6-800. är ganska övertygad att högvolymsträning a la Mr O gubbarna är jobbigare i kcal än löpning. :up:

Jag är ganska övertygad om att du inte har en aning om vad du pratar om.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.