Bredare axlar – mindre trapezius

Home Forums Allmänt om gymträning Bredare axlar – mindre trapezius

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Vilka övningar kan jag köra för att öka bredden utan att koppla in trapezius för mycket?

Mitt primära mål just nu är att öka axelbredden utan att öka volym i trapeziusmuskeln det minsta.
    De övningar jag anser fungera bäst är sidolyft och stående enhandsaxelpress, tyvärr får jag ofta inte till rätt utförande och kopplar in trapezius för mycket.

Mitt sekundära mål är att förbättra hållningen.
    Omvänd liggande drag i cable-cross känns bäst. Baksida axlar i pecdec-maskinen tar för mycket på trapz den också.

Just nu ser ett vanligt axelpass ut såhär:
    Omvänd liggande drag i cable-cross för baksida axlar
    Sittande sidolyft
    Baksida axlar i pecdec-maskinen
    Sittande militärpress framför huvudet
    Sittande axelpress med hantlar
    Stående enhandsaxelpress med väldigt lätta vikter, fokus på att inte koppla in trapezius.

Jag vore väldigt tacksam över tips på övningar och bättre utförande för att uppnå detta! :)

Militärpressen är ju klart den bästa massabyggaren! Annars är ju front raises med hantel en bra axelövning som inte kopplar in trapzen så mycket. Sidolyften är en bra övning men jag håller med om att det är svårt att hålla trapezius utanför. Om du inte redan gör det så tänk på att lyfta hantlarna lite framför kroppen istället för rakt ut så avlastas trapzen. Annars är enarms-sidolyft med kabel eller med hantel en grymt bra övning att avsluta passet med.

fr0nzac wrote:
    Vilka övningar kan jag köra för att öka bredden utan att koppla in trapezius för mycket?

Mitt sekundära mål är att förbättra hållningen.

Just nu ser ett vanligt axelpass ut såhär:

Sittande sidolyft
    Sittande militärpress framför huvudet
    Sittande axelpress med hantlar

På fråga 1 svarar jag Chins, Sidolyft och frontlyft, med rätt så lätta vikter så du kontrollerar vikten å inte slänger den.
    Militärpress (utförs stående)för ökad massa!

På fråga 2 svarar jag kör övningarna du gör sittande stående!

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.