Bröstmusklerna har stannat!

Home Forums Allmänt om gymträning Bröstmusklerna har stannat!

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hej!
    Kan börja med att säga såhär, jag är en kille på 17 år och har tränat i snart 2år var av nästan 1 år riktigt seriöst, fick ett stort intresse för styrketräning väldigt fort.

Nu till min fråga! :)

Jag har problem med att få styrka i bröstmusklerna medan alla andra muskelgrupper fortsätter uppåt stadigt. jag har legat på samma vikt i bänk/hantel-press sedan januari och börja bli otålig. Hur lång tid tar det egentligen för muskler att bli märkbart starkare? Jag äter normal mat samt protein efter varje pass (nu har jag även börjat med BCAA) Jag tränar varje muskel grupp 1gång i veckan det blir ca 5-6 pass i veckan sammanlagt.

Jag känner dock hur mina bröstmuskler blivit mer definierade och större men som sagt ingen ytterligare stryka. Jag tränar på ganska tung vikt och brukar ligga runt ca 4-6 reps per set.
    Jag tror inte heller det har något med att jag skulle slarvar med övningarna osv för jag brukar känna grym kontakt och har oftast rejäl träningsvärk några dagar efter passen.

Tacksam för svar! :)

turtle wrote:
    Hej!
    Kan börja med att säga såhär, jag är en kille på 17 år och har tränat i snart 2år var av nästan 1 år riktigt seriöst, fick ett stort intresse för styrketräning väldigt fort.

Nu till min fråga! :)

Jag har problem med att få styrka i bröstmusklerna medan alla andra muskelgrupper fortsätter uppåt stadigt. jag har legat på samma vikt i bänk/hantel-press sedan januari och börja bli otålig. Hur lång tid tar det egentligen för muskler att bli märkbart starkare? Jag äter normal mat samt protein efter varje pass (nu har jag även börjat med BCAA) Jag tränar varje muskel grupp 1gång i veckan det blir ca 5-6 pass i veckan sammanlagt.

Jag känner dock hur mina bröstmuskler blivit mer definierade och större men som sagt ingen ytterligare stryka. Jag tränar på ganska tung vikt och brukar ligga runt ca 4-6 reps per set.
    Jag tror inte heller det har något med att jag skulle slarvar med övningarna osv för jag brukar känna grym kontakt och har oftast rejäl träningsvärk några dagar efter passen.

Tacksam för svar! :)

Är det bänken som du syftar på? Jag blir bara nämnvärt starkare om jag kör styrkelyft många uppvärmingsset med låga reps, kanske höja med tio-20 kilo åt gången tills man kommer upp på maxvikt där man kör nåt set, sen ner på lättare och pumpa. Detta är enda sättet för mig att bli märkbart starkare. När jag pumpar(8-15) Tar det lång tid innan jag höjer vikter och inte alls på samma sätt. Att göra två uppvärmningsset och set lyfta tungt några set har inte heller det funkat.

Franco Columbu menade att styrkelyft skulle köras på följande sätt 2×7, 2×5, 2×4, 2×2, 2×1 och han var ju väldigt stark. Hursomhelst visar detta på att man inte ska vara rädd för ett par extra viktnivåer i uppvärmningen.

tack för svaret! :) aa det är bänken jag syftar på, det är alltid kul + motivations höjande om man kan öka några kg i bänkpress då och då ;)

Glad amatör som man är, men enligt min korta erfarenhet så verkar det som att när man kommer till platåer(eller vad det kallas)=utvecklingsstopp, så verkar det oftast som överträning, en hel veckas vila, och på igen, prova att bara köra 1 set,(2 uppvärmningsset)
    och några fler repetioner, och färre övningar. Det fungerar för mig ganska hyffsat iaf.

ursäkta amatörsvar. Kände mig tvungen.

testa kör högreps någon vecka, varierara mera.

Jag körde fast på bänkpressen och låg stilla på 70kg i ca 8mån.
    För att komma förbi det skippade jag bänkpressen ett par månader och körde hantelpress istället.
    Efter 2 månader utan bänk klev jag utan problem upp och tränade på 80kg i bänken.

Så mitt råd är att köra lite andra övningar för brösten istället, och låta bänken vara några månader :)

Något som funkat för mig är att under en period köra 2 pass bänk i veckan och gå ner på en lättare vikt. T.ex om du gör en 3a på 80kg så kör 3×3 på 65kg explosivt och öka sedan progressivt.

Det viktiga tror jag är variationen och att hitta bra komplementövningar. Smalbänk är en personlig favort.:emo-thumb

Zamso wrote:
    köra 2 pass bänk i veckan

Jag håller med!

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.