Home › Forums › Allmänt om gymträning › bygger dåligare pga av mycket träning (överträning)?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
26 oktober, 2010 at 22:55 #55026Anonym anvandareMember26 oktober, 2010 at 22:55 #139891Anonym anvandareMember
Måndag: volleyboll
tisdag: rygg biceps, innebandy 1,5h
onsdag: lår + vader
torsdag: axlar innebandy 1,5h
fredag: vila
lördag: vila
söndag: bröstKan jag tappa muskelökningen pga att köra innebandy efter mina gympass? för det vore ju tråkigt. Hörde bara nått lite snack om det , vill ju samtidigt heller inte bli övertränad.
Jag käkar bra, tar gainer efter träning.
så vad säger ni ? tacksam som f*n för väl motiverade svar!
26 oktober, 2010 at 23:51 #139892Anonym anvandareMemberSom jag förståt saken och jag hoppas inte jag är helt ute och cycklar här…så är det kanske inte optimalt att styrketräna och sedan ägna sig åt annan mer ”cardio” liknande idrott. Men det är knappast så att du förlorar hela ditt träningspass, bara inte lika optimalt för muskelbyggandet !!
27 oktober, 2010 at 00:07 #139893Anonym anvandareMemberNej, cardio efter ett styrkepass förstör inte ökningarna. Finns ju mängder av folk som kör cardio i samband med styrkepass, och de får ju ändå resultat.
Det försämrar muskeltillväxten vad jag har förstått, men jag tror knappast att en sån detalj är särskilt avgörande.
Så för att svara på frågan: Nej, du tappar inte hela muskelökningen för att du kör innebandy efter passet.
Jag tror heller inte att du blir övertränad, sålänge du får vila tillräckligt emellan passen.27 oktober, 2010 at 07:54 #139894Anonym anvandareMemberSom de andra skriver så förlorar du givetvis inte effekten ifrån styrketräningen bara för att du spelar innebandy efteråt. Effekterna ifrån styrketräningen minskar via div mekanismer men träningen blir knappast helt onödig. Det är givetvis en dos-responsfråga när det gäller hur mycket energi du lägger på de olika träningarna. Tar du en proteinshake eller gainer efter gympasset så har du gjort förutsättningarna bättre för muskelökningar iaf.
Läs lite här om du inte redan gjort det, intressant text förklarat på ett enkelt sätt!
[http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/]Sköter du din kost och vila är risken för överträning inte speciellt stor. Men lyssna till din kropp, försvinner all träningsmotivation, sömnproblem, träningen går dåligt och aptiten minskar så ta ett par extra vilodagar tills du känner dig alert igen.
27 oktober, 2010 at 08:18 #139895Anonym anvandareMemberTack så mycket för alla era svar, kommer göra som ni sa:)
Och tack så mycket för de motiverade svaren!27 oktober, 2010 at 08:30 #139896Anonym anvandareMembersöndag: bröst, triceps, mage
måndag: Volleyboll
tisdag: Innebandy
onsdag: Rygg biceps vader
Torsdag: Innebandy
Fredag: Axlar, Lår
lördag: vilaHur låter det schemat, efter jag läst på den länken som tommy skickat så ska jag dela upp det på olika dagar helst. Ser det bra ut?
27 oktober, 2010 at 12:13 #139897Anonym anvandareMemberJa det ser bättre ut! :up:
27 oktober, 2010 at 13:24 #139898Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Ja det ser bättre ut! :up:Okej tack för du tog dig tid att svara mig
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.