Home › Forums › Allmänt om gymträning › Byta övningar eller ordning?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 februari, 2006 at 09:11 #95041Anonym anvandareMember8 februari, 2006 at 09:11 #1042478Anonym anvandareMember
Jag undrar hur ni ser på byte av övningar?
Själv försöker jag byta övningar regelbundet, t,ex lutande bänk mot plan bänk eller decline bänk.
Men, samtidigt har man ju sina favvoövningar som man inte vill byta ut i brådrasket. (T.ex benböj).Så, jag försöker även kasta om ordningen i passet. T.ex köra benböj sist i stället för först. Kruxet är bara att då orkar
jag betydligt mindre…Hur gör ni som är etablerade? Byter ni övningar regelbundet eller kastar ni hellre om ordningen i passet för att chocka kroppen och därigenom tvinga fram en progress.
Dessutom, vad är ert kriterium för att byta övning? Varje pass/ var x:e vecka/ när man inte ökar längre / annat?
8 februari, 2006 at 09:18 #1042479Anonym anvandareMemberJag bytar övningar mest för att det ska vara lite roligare att träna men annars går det hela tiden framåt så finns det ingen mening att byta för ofta. Man måste inte köra en annan övning för att stressa muskeln det lilla extra det går bra att kanske shocka muskeln genom att köra ett extra set eller lite tyngre. Det finns gott om olika knep för att stressa muskeln lite utan att ändra övning.
8 februari, 2006 at 11:12 #1042480Anonym anvandareMemberJoakimC wrote:Jag undrar hur ni ser på byte av övningar?Själv försöker jag byta övningar regelbundet, t,ex lutande bänk mot plan bänk eller decline bänk.
Men, samtidigt har man ju sina favvoövningar som man inte vill byta ut i brådrasket. (T.ex benböj).Så, jag försöker även kasta om ordningen i passet. T.ex köra benböj sist i stället för först. Kruxet är bara att då orkar
jag betydligt mindre…Hur gör ni som är etablerade? Byter ni övningar regelbundet eller kastar ni hellre om ordningen i passet för att chocka kroppen och därigenom tvinga fram en progress.
Dessutom, vad är ert kriterium för att byta övning? Varje pass/ var x:e vecka/ när man inte ökar längre / annat?
Halloj
Framgång i gymmet för mig handlar hela tiden om variation! Visst det blir både roligare och mindre enformigt men det gör oxå att du slipper eller iaf minskar de där platåerna man kan komma till efter att tränat på samma sätt under en längre tid.
Om du tycker någon övning är extra rolig så är det perfekt att byta ordning som du skriver du gjort. Att du sen känner dig svagare är ju för att du chockat kroppen, överraskat men ngt nytt och då får kroppen jobba lite extra:emo-thumb Att göra benböj i snittmaskin eller med fria vikter är oxå lite variation…
Jag har inget speciellt schema över vilka exakta övningar jag ska göra för varje pass, däremot varierar jag antal set och reps. Ex. tunga vikter med få reps en tid för att sen öka reps med lättare vikter. Allt för att överraska och chocka kroppen så den aldrig lutar sig tillbaka;)
Hoppas det ger lite inspiration!
8 februari, 2006 at 12:04 #1042481Anonym anvandareMemberLinéa wrote:HallojFramgång i gymmet för mig handlar hela tiden om variation! Visst det blir både roligare och mindre enformigt men det gör oxå att du slipper eller iaf minskar de där platåerna man kan komma till efter att tränat på samma sätt under en längre tid.
Om du tycker någon övning är extra rolig så är det perfekt att byta ordning som du skriver du gjort. Att du sen känner dig svagare är ju för att du chockat kroppen, överraskat men ngt nytt och då får kroppen jobba lite extra:emo-thumb Att göra benböj i snittmaskin eller med fria vikter är oxå lite variation…
Jag har inget speciellt schema över vilka exakta övningar jag ska göra för varje pass, däremot varierar jag antal set och reps. Ex. tunga vikter med få reps en tid för att sen öka reps med lättare vikter. Allt för att överraska och chocka kroppen så den aldrig lutar sig tillbaka;)
Hoppas det ger lite inspiration!
Bra tips! Tackar.
Det finns ju så många skolor o ”sanningar” i ämnet… Men att variera vikter, sets o reps före byte av övningar ska jag satsa mer på framöver :up:
8 februari, 2006 at 13:37 #1042482Anonym anvandareMemberJoakimC wrote:Bra tips! Tackar.Det finns ju så många skolor o ”sanningar” i ämnet… Men att variera vikter, sets o reps före byte av övningar ska jag satsa mer på framöver :up:
Sant! Kan vara lite diffust ibland Det gäller att hitta sitt eget ”bästa sätt” . Så det är väl bara att testa sig fram, variera:D …
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.