Cardio efter gymmet?

Home Forums Allmänt om gymträning Cardio efter gymmet?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author

Stog o funderade när ja dushade för nån timma sen och undrade över varför man/många kör cardio efter att dom har gymmat?

Först läser man överallt att det är skitsvårt att bygga muskler o förbränna fett samtidigt, o att man då måste ha enorm koll på sin mat o liknande.

Om det är så att man äter alldeles för mycke gemtemot de man gör av me så kan ja ju förstå, men är de inte lättare att äta mindre då så slipper man stå 30-60 min på löpbandet 4-5 dagar i veckan?

Eller har ja fått de om bakfoten och folk bara kör cardio efter träning under deff?
    Mycke idéer kan uppstå i dushen ;)

Julian wrote:
    Stog o funderade när ja dushade för nån timma sen och undrade över varför man/många kör cardio efter att dom har gymmat?

Först läser man överallt att det är skitsvårt att bygga muskler o förbränna fett samtidigt, o att man då måste ha enorm koll på sin mat o liknande.

Om det är så att man äter alldeles för mycke gemtemot de man gör av me så kan ja ju förstå, men är de inte lättare att äta mindre då så slipper man stå 30-60 min på löpbandet 4-5 dagar i veckan?

Eller har ja fått de om bakfoten och folk bara kör cardio efter träning under deff?
    Mycke idéer kan uppstå i dushen ;)

Bättre effekt. Enda gngen kroppen e tömd på energi är efter fasta (sömnen) eller ett hårt exempelvis styrkepass, du använder dig av kolisar som energi om det finns annars fett.

Man har högre fettförbränning efter ett styrkepass ja. Men på bekostnad av vad? Surt förvärvad muskelmassa. Ska du nu köra konditionsträning i samband med styrketräningen då du bygger muskler, är det överlägset mkt bättre att köra kardion före passet än efter. Även om det bästa är att separera konditionsträning och styrketränign så långt ifrån varandra som möjligt. Varför är det då bättre att köra kardion innan passet? Jo, bättre uppvärmning , mindre kortisol, större frisättning av GH + att du efter styrketräningen är klar och inte behöver parkera dig på tex en motionscykel. Kan ju vara skönt.

Clyde wrote:
    Man har högre fettförbränning efter ett styrkepass ja. Men på bekostnad av vad? Surt förvärvad muskelmassa. Ska du nu köra konditionsträning i samband med styrketräningen då du bygger muskler, är det överlägset mkt bättre att köra kardion före passet än efter. Även om det bästa är att separera konditionsträning och styrketränign så långt ifrån varandra som möjligt. Varför är det då bättre att köra kardion innan passet? Jo, bättre uppvärmning , mindre kortisol, större frisättning av GH + att du efter styrketräningen är klar och inte behöver parkera dig på tex en motionscykel. Kan ju vara skönt.

Jag har däremot läst, och upplevt själv med för den delen, att man förlorar för mycket energi för att orka med ett energikrävande styrkepass efter ett konditionspass. Man orkar inte lika mycket helt enkelt med cardion före styrkan som efter. Det är iallafall min erfarenhet.

Erasmusina wrote:
    Jag har däremot läst, och upplevt själv med för den delen, att man förlorar för mycket energi för att orka med ett energikrävande styrkepass efter ett konditionspass. Man orkar inte lika mycket helt enkelt med cardion före styrkan som efter. Det är iallafall min erfarenhet.

Är man nu tvungen att köra konditionsträningen i samband med styrketräningen så är det beroende av vad man prioriterar vart man lägger in den. Prioriterar man fettförbränning lägger man kardion efter passet. Prioriterar man muskelmassa lägger man den före. Även om det alltid är bättre att separera.

Man ska helt enkelt inte springa i 30-60 minuter innan man gymmar, då kan man lika gärna gå hem då man inte orkar maxa på gymmet . orkar man inte maxa så e det inte specielt nått muskelbyggande träning som de flesta försöker uppnå. man tömmer snarare på energi och tar sedan energin från musklerna som bryts ner

Clyde wrote:
    Är man nu tvungen att köra konditionsträningen i samband med styrketräningen så är det beroende av vad man prioriterar vart man lägger in den. Prioriterar man fettförbränning lägger man kardion efter passet. Prioriterar man muskelmassa lägger man den före. Även om det alltid är bättre att separera.

Håller inte riktigt me dig att det är bättre att separera. För att kunna träna både styrke o kondition samtidigt som du ska få de vilodagar du behöver då du tränar hårt är det nödvändigt att lägga in både cardio och styrketräning under samma pass/dag.

Jag håller med de som tidigare sagt att det inte är möjligt att ta ut max i sin styrketräning ifall du haft ett ordentligt cardio pass innan därför lägger jag min cardio allltid efter min styrketräning. Om man är noga med att ha ätit ordentligt innan träning och samtidigt noga med att fylla på direkt efteråt så tror jag att det inte är någon större risk för muskelnedbrytning med cardio efter styrkepasset. Ifall man vill kan man kanske gardera sig med att efter en bit in på sitt styrkepass fylla på depåerna…

Jag försöker hålla styrkepassen under en timme så jag på så sätt garderar mig samtidigt som jag är noga med att äta ordentligt innan så jag är full av energi när jag ska börja lyfta!:bb:

Lycka till!

Vill man få ut mesta möjliga av alternativen så separerar man dom. På gymet bygger du ju muskler. Inte bränner fett. Det ena utesluter alltså det andra i just det här tillfället om man är ute efter att bygga på sig muskler.

Att lägga kardioträningen efter styrkepasset är som sagt ett effektivt sätt att sända ut fel signaler till CNS, öka på kortisolfrisättningen kraftigt, vilket i sin tur ökar produktionen av fria radikaler och nedbrytning av muskelmassan.
    Varaktighet spelar säkert en stor roll, men det är ändå effektivast att separera.

Vet inte om alla förstog min tanke i de hela.
    För att bygga muskler måste man få i sig mer energi än va man gör av me, eller?
    Säg att ja ligger på 3000kcal och ja gör av med 2900kcal på en dag, om jag INTE ställer mig på trappmaskinen 30 min.
    Ska ja ställa mig på trappmaskinen efter ja har gymmat måste ja ju äta mer än 3000kcal, säg 3400 för att inte hamna på ett underskott.
    Är de inte bättre o äta 3000 o skita i cardion, än att äta 3400 o offra 30-60 min på cardi efter träning?

Lisan wrote:
    Ja man ska ligga lite pluss, hur mycket kommer jag inte ihåg.
    Men det är nog inte så lätt som att bara ligga pluss, man ska äta rätta mängderna av rätt sorts mat, i rätt tid, lagom vila och kunna hitta riktig kontakt till de musklerna som ska jobbas med, jobba med riktig belastning mm. Detta är svååååra grejer tycker jag!
    Jag hade gjort en sak åt gången, bygga eller bränna. Vill man ha med kondis träning/förbränningsträning för att bevara den någorlunda bra hade jag begränsat cardio träningen till max 2ggr i veckan och då inte på samma dag som jag kör i gymmet:) .

Men som sagt, detta ÄR svåra saker:bb:
    Bara någa tips;)

Mjo, precis.
    Ja tycker att många tränar cardio efter att dom tränat utan att igentligen veta varför?
    Dom säger att dom gör de för att bränna fett, men de va ju som tidigare lättare sagt än gjort om man samtidigt ska bygga muskler.

Men ja tänkte att nån som är lite insatt i de hela kunde ge kanske för o nackdelar till att köra cardio efter träning under uppbyggnadsfasen?
    Förutom de uppenbara att behålla konditionen vilket kanske är viktigt för vissa, o mindre intressant för andra :)

Eller nån som har andra åsikter till varför just ni tränar Cardio efter ni har gymmat? Känns ju dumt att ofra 5 timmar i veckan på nåt som bara gör uppbyggnaden långsammare? ;)

Ne nu måste ja sova, natti :O

Clyde wrote:
    Vill man få ut mesta möjliga av alternativen så separerar man dom. På gymet bygger du ju muskler. Inte bränner fett. Det ena utesluter alltså det andra i just det här tillfället om man är ute efter att bygga på sig muskler.

Att lägga kardioträningen efter styrkepasset är som sagt ett effektivt sätt att sända ut fel signaler till CNS, öka på kortisolfrisättningen kraftigt, vilket i sin tur ökar produktionen av fria radikaler och nedbrytning av muskelmassan.
    Varaktighet spelar säkert en stor roll, men det är ändå effektivast att separera.

Nej på gymmet bygger du inte muskler, du bryter ner dom, och jo du bränner fett på gymmet, du har bra många % högre andel fettsyror i blodet under gympass. Musklerna växer dagarna efteråt då superkompensationen sker. Så där faller hela ditt resonemang om varför man inte kan blanda cardio och gymträning. Det går utmärkt att köra lågintensiv cardio efter ett gympass.

Haha, jag förstår egentligen inte hur du orkar. Jag har ju beskrivit över 2 ggr i den här tråden varför man bör separera ovanstående om möjligheten finns. Jo, självklart bryts musklerna ner på gymmet, och det sker för alla, och så skall också ske. Om styrketräningen endast var nedbrytande hade man ju knappast gått till gymet, eller hur? Men så är inte fallet. Sålänge tillgång till essentiella aminosyror i samband, med och efter styrketräningen finns att tillgå så överskrider nybildningen av muskelprotein protein-nedbrytningen. Proteinsyntesen är som STÖRST timmarna efter passet. Att då köra konditionsträning direkt efter avslutat styrketräningspass är då rent kontraproduktivt ur fysiologsisk synvinkel då konditionsträning ÖKAR nedbrytningen av muskelprotein, ökar frisättning av kortisol, Berövar dig på kalorier som behövs för att öka i muskelmassa, samt sänder ut fel signaler till CNS.

1. Nu har du ändrat dig från att man bygger muskler på gymmet till att man bryter ner dom. Och jo, att träna på gym är endast nedbrytande för musklerna. Det är efteråt uppbyggnad sker.

2.Proteinsyntesen drar inte igång förens essentiella aminosyrer tillförs så där faller det resonemang igen.

3. Konditionsträning har jag inte talat om, jag skrev lågintesiv cardio. Att köra 20 min efter ett pass har bara fördelar.

4. Kortisol har ingen vikt i sammanhanget då den ev. ökning som sker inte spelar roll för uppbyggnaden.

5. Berövar mig på kalorier ? Okej, men då äter man dom igen. Du vet mat innehåller kalorier. Man kan äta rätt mycket kalorier.

6. Jag orkar inte diskutera med 17 åriga snorisar som svänger med termer han inte ens vet vad de igentligen har för tyngd i sammanhanget.

cheesian wrote:
    1. Nu har du ändrat dig från att man bygger muskler på gymmet till att man bryter ner dom. Och jo, att träna på gym är endast nedbrytande för musklerna. Det är efteråt uppbyggnad sker.

Jag menade inte ordagrant att man bygger muskler PÅ gymet, utan att det primära SYFTET för att ge sig iväg till gymet och träna styrketräning är för ökad hypertrofi/muskelmassa. Och att det då skulle vara kontraproduktivt att lägga kardion i samband med styrketräningen.Där missuppfattade/feltolkade du poängen.

2.Proteinsyntesen drar inte igång förens essentiella aminosyror tillförts så där faller det resonemang igen.

Hur faller mitt resonemang på det? Proteinsyntesen är som mest förhöjd timmarna efter passet och drar inte igång förens EAA finns tillgängliga. Skrev jag inte det i mitt inlägg ovan?

3. Konditionsträning har jag inte talat om, jag skrev lågintesiv cardio. Att köra 20 min efter ett pass har bara fördelar.

Vilka fördelar då?

4. Kortisol har ingen vikt i sammanhanget då den ev. ökning som sker inte spelar roll för uppbyggnaden.

Kortisol har en stor vikt i sammanhanget, givetvis beroende på varaktighet i gymet. Höga nivåer av kortisol är direktförknippat med akut nedbrytning av muskelmassan samt frisättning av radikaler.

5. Berövar mig på kalorier ? Okej, men då äter man dom igen. Du vet mat innehåller kalorier. Man kan äta rätt mycket kalorier.

Ja, men varför beröva kroppen på kalorier som skall åt till att bygga muskler när proteinsyntesen är som störst? Varför förbränna dessa kalorier på kardioträning efter gymet när dom istället borde gå till uppbyggnad/återhämtning?

6. Jag orkar inte diskutera med 17 åriga snorisar som svänger med termer han inte ens vet vad de igentligen har för tyngd i sammanhanget.

Tog argumenten slut där eller? Om det är någon som framstår som en ”17 årig snoris” så är det ju du, som visar en otrevlig attityd när du insett att du har fel i frågan/sammanhanget, istället för att lära av dina misstag.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.