Chocka kroppen med nytt upplägg

Home Forums Allmänt om gymträning Chocka kroppen med nytt upplägg

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Rubriken kanske inte helt blev rätt men lite i de tankarna är jag.
    Jag har tränat 2 år nu i dec skapligt seriöst med hyffsat bra resultat både styrkemässigt och volym.Har tidigare kört sceman så här.

Mitt första år.
    Mån:Bröst-triceps
    Tisdag:Rygg-Biceps
    Onsdag:vila-cardio
    Torsdag:Axlar-mage
    Fredag:Ben

Sedan kört
    Mån:Bröst-axlar
    Tisdag:Rygg
    Onsdag:Vila-cardio
    Torsdag:Biceps-triceps
    Fredag:Ben och mage.

Jag äter 5-6 gr per dag och får i mig det mesta av det viktiga. Orkar inte dra en lång historia om hur jag äter för jag vet att jag äter riktigt och rätt. Inte för att vara nån besserwisser men maten är det inga problem med.

Men iaf tänkte chocka kroppen med nya övningar nu och nytt schema så att man inte fastnar i träsket kring träningen.

Tänkte köra så här nu.
    Mån:Bröst och biceps
    Tisdag:Rygg
    Onsdag:vila
    Torsdag:Axlar och triceps
    Fredag:Ben och mage

Skulle det nya schemat funka? Tanken är att köra detta schemat nu i kanske 1-2 månader för att sedan byta till ett av ovanstående igen? Är det rätt eller fel att variera sig så?

Visst är det rätt att variera sig, men varför inte variera sig ännu mer?
    Visst bytar du träningssplit, men antalet reps och set är minst lika viktigt.
    Testa att köra halvkropp 4 dagar i veckan? Eller helkropp 2-3 gånger i veckan.
    Det kan nog ”chocka” kroppen=)

Vilka effekter förväntar du dig av ”chocken”.

Tror inte att byte av övningar ger så mycket, inte heller att byta om vilken dag du tränar vad. Däremot som nämns ovan att byta split till att ibland köra hel eller halvkropp. Att ändra om i antal reps.

Vet inte om det kommer ge en CHOCK! men kan säkert hjälpa att komma uen platå och om inte annat bli roligare och ge ny gnista i träningen vilket är viktigt tycker jag.

Jag kör aldrig rygg dagen efter biceps…

tycker du kan ändra upplägg mycket kraftigare än så, om du inte planerar att ändra reps och set.

har provat köra så och det var ingen hit sen bytte jag körde ben först sen bröst biceps vila, rygg triceps, axlar mage tyckte det var bättre men alla e vi ju olika

Jag kan inte hjälpa men i mina medicinska öron låter chock inte bra…

Blödningchock
    Allergisk chock
    Neurogen chock
    Septisk chock
    Psykisk chock

etc

Jag tror variation är ordet du söker

Hur tänkte du när du la in ryggpasset dagen efter bicepspasset? Du är medveten om att biceps involveras ganska mycket i diverse ryggövningar va?

Det är ju inget schema heller, står inget om reps / sets / vilotid mellan set.
    Ger nog betydligt mycket mer variation att byta ut de ovanstående än att slänga om muskelgrupperna på andra dagar.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.