CNSpåverkan?

Home Forums Allmänt om gymträning CNSpåverkan?

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Läste i tråden om att träna till failure att om man gör det så påverkar det CNS.
    Men hur? Vad är det egentligen som händer i kroppen då? Och hur hårt ska man egentligen träna då?

Milia wrote:
    Läste i tråden om att träna till failure att om man gör det så påverkar det CNS.
    Men hur? Vad är det egentligen som händer i kroppen då? Och hur hårt ska man egentligen träna då?

vet inte vad dom menar men jag kan göra ett antagande ang saken. tränar du till failure så får du ett sympaticuspåslag i kroppen över det normala. du får det om du tränar generellt men tränar du extra hårt blir det ett större påslag. sympaticus styrs via CNS. du får vid sympaticus katekolaminfrisättning i kroppen. katekolaminer är ett stresshormon som piskar på kroppen vilket kanske inte är önskvärt då det även har en viss katabol effekt…

hur hårt man ska träna är ju individuellt. ett mått kan ju t ex vara att om du kör samma övningar osv två pass i rad så ska du ha ökat en reps eller kunnat höjt vikt ngnstans. om du aldrig höjer vikt eller reps så gör du ngt fel o kommer inte växa eller öka beroende på mål.

påverkan på CNS hum här ska bartoll förklara :p man kan säga att om du kör till failure så har du tröttat ut dig själv så mkt att du kan inte förmå ditt nervsystem att få muskeln att prestera till max. luddig mening :p muskeln blir liksom stum. du har tröttat ut muskeln plus nerverna som får den att göra det den kan göra vilket oftast blir för mkt för kroppen. träningspasset går ”oftast” sämre för alla, orken blir noll, och du måste ha mkt längre återhämtning mellan passen. för vissa räcker inte ens längre vila utan man blir övertränad. nervsystemet i kroppen ballar ur du blir trött hängig och måste vila flera veckor

Okej…saker börjar klarna tror jag: Jag misstänker att jag är övertränad nu, för jag är totalt slut i kroppen, hittar helt enkelt ingen kraft.
    Jag har inte tränat värst många pass per vecka (3-4 plus promenader), men jag tränar alltid så hårt jag bara förmår. Ofta när jag styrketränat så känner jag mig riktigt slut i huvudet också. Efter en övning så är kroppen totalt slut, det känns som att all kraft gått åt till den övningen…

När jag vilat upp mig ska jag inte köra så hårt i fortsättningen…

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.