Cykla 4 mil per dag till gymmet?

Home Forums Allmänt om gymträning Cykla 4 mil per dag till gymmet?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author

Hejsan. Till sommaren så tänker jag börja cykla till gymmet. Det är 2 mil och 2 mil hem.

På gymmet så kör jag som vanligt.
    Måndag: Axlar, triceps, bröst, mage(Benhöjning)
    Tisdag: Benen, röve + sidan om magen
    Onsdag: Chinups hemma, + mage(sittups) och armhävningar
    Torsdag: Rygg, muskeln bakom axlen(skuldebladen), sidan om magen
    Fredag: Måndag: Axlar, triceps, bröst, mage(benhöjnig)

Så brukar jag köra och kör typ 3-4 set med 6-10 rep. Mage är det lite mera rep.

Men då är det frågan om det är bra att cykla? Jag gör det endast för att få benmuskler och att förbränna fett. Mest för att förbränna fett. Jag vet att man inte kan punktbränna.

Så vad tycker ni? Låter det här som en bra idé? Något jag bör ändra på?

Håller det där hela sommaren kan du börja tävla i [http://sv.wikipedia.org/wiki/Triathlon]

Med en bra cykel och en riktigt bra cykelväg kanske. När jag var 14 (och inte fick köra moped) cyklade jag 8 kilometer till och 8 tillbaka från gymet och det var lagom.

Du lär kunna (och bör) ha ett stort matintag med så mycket aktivitet. gör det om/för att du gillar det och vila när du behöver det. Då kommer det funka och du kommer ha en väldigt tight kropp det är jag övertygad om. jag har lagt till 1h cardio dagligen och bara det har resulterat i väldiga skillnader.

Har du en bra cykel? En vanlig ”transportcykel” där fötterna inte ens sitter fast i pedalen är inte så bra. Jag får en knäskada bara av att tänka på det.

Låter nice, så länge du inte bor i en extremt blåsig del av Sverige.

Någon la upp en studie för länge sen där slutsatsen var att cardio påverkar styrketräningen starkt negativt, i princip raderar effekten. Om det stämmer borde det vara kontraproduktivt att cykla så långt till gymmet?

Jarp wrote:
    Någon la upp en studie för länge sen där slutsatsen var att cardio påverkar styrketräningen starkt negativt, i princip raderar effekten. Om det stämmer borde det vara kontraproduktivt att cykla så långt till gymmet?

Den raderar verkligen inte effekten och det är inte känt hur länge den varar och stor skillnaden är för olika former av konditionsträning och för alla tempon och intensiteter.

Cykling verkar dock skonsammare än t ex löpning och det finns också en randomiserad crossover-studie som inte visar på skillnad mellan styrketräning och styrketräning + konditionsträning:

[http://journals.lww.com/acsm-msse/Fulltext/2011/05001/Endurance_Exercise_Does_Not_Impair_mTOR_Signalling%20.163.aspx]

Fosforyleringen av proteinkinasen mTOR och p70S6K (som signalerar muskeltillväxt) skiljde sig inte åt mellan grupperna fast den ena gruppen cyklade 30 min på 70% av maximal syreupptagningsförmåga efter passet.

Cyklar du i relativt lugn takt skulle jag inte oroa mig för det. I högre tempo spelar det nog in en del för din styrketräning. Särskilt 4 mil om dagen.

Jarp wrote:
    Någon la upp en studie för länge sen där slutsatsen var att cardio påverkar styrketräningen starkt negativt, i princip raderar effekten.

Nej där har du nog övertolkat faktiskt.

Jag har en mycket bra cykel. Mountin bike men däremot så är det upp och ned hela tiden, men det är inget som ska stoppa mig :) Hoppas jag.

Jag kommer äta väldigt mycket då aktiviteten är stor.

Jag som trodde att jag skulle få kritik i denna tråd. Jag brukar oftast få kritik från folk som är riktigt nörd i gymträning. ”Nej, så kan du inte göra! Gör på mitt sätt istället”. ”Du kan inte göra så för det är onödigt osv”. ”Du har glömt massor med saker”. osv

Madball wrote:

Fosforyleringen av proteinkinasen mTOR och p70S6K (som signalerar muskeltillväxt) skiljde sig inte åt mellan grupperna fast den ena gruppen cyklade 30 min på 70% av maximal syreupptagningsförmåga efter passet.

Ja det är inte så konstigt (förutsatt att det stämmer). Kroppen försöker bygga men det går inte så bra för kortisol är katabolt – men det skiter vi forskare i. Det är en typiskt ironisk formulering från en forskare, sådana som man brukar se i tidningen varje dag. ”Folk som dricker kaffe lever längre alltså förlänger kaffe livet”. Dvs man tar ut en detalj ur en komplex helhet och drar för stora slutsatser av just den detaljen man forskat på. En del forskning gör mer skada än nytta.

Cykling behöver dock inte vara katabolt om man kör lugnt. Dock kommer jag bli förvånad om det upplägget funkar som beskrivs. Funkar det har vi en elitidrottare.

Enda jag är lite tveksam till är att cykla 2 mil efter ett tungt benpass…
    Jag skulle inte klara det iaf.

Kommer själv att börja cykla till och från gymmet, men det blir bara ca. 1,5mil totalt, så det blir mest som uppvärmning och nedvarvning för min del.

Johnny Furu wrote:
    Enda jag är lite tveksam till är att cykla 2 mil efter ett tungt benpass…
    Jag skulle inte klara det iaf.

Kommer själv att börja cykla till och från gymmet, men det blir bara ca. 1,5mil totalt, så det blir mest som uppvärmning och nedvarvning för min del.

Det var precis det jag gjorde, funkade perfekt.

Chaan wrote:
    Ja det är inte så konstigt (förutsatt att det stämmer). Kroppen försöker bygga men det går inte så bra för kortisol är katabolt – men det skiter vi forskare i. Det är en typiskt ironisk formulering från en forskare, sådana som man brukar se i tidningen varje dag. ”Folk som dricker kaffe lever längre alltså förlänger kaffe livet”. Dvs man tar ut en detalj ur en komplex helhet och drar för stora slutsatser av just den detaljen man forskat på. En del forskning gör mer skada än nytta.

Cykling behöver dock inte vara katabolt om man kör lugnt. Dock kommer jag bli förvånad om det upplägget funkar som beskrivs. Funkar det har vi en elitidrottare.

Förstår inte riktigt vad du pratar om.

Hur som helst är det inte kortisol med konditionsträning som motverkar styrketräningen i första hand (det är först när kortisolhöjningen blir kronisk vilket kan ske med mängder av konditionsträning och dålig återhämtning) utan AMPK. Kontinuerlig träning (konditionsträning) ökar kvoten AMP:ATP och AMPK motverkar protein- och fettsyntes (anabola processer) till förmån för fettförbränning och glukostransport (katabola processer).

Tänk katabolt vs anabolt. Inte nödvändigtvis för befintlig muskulatur dock men för kroppen som helhet. Just då.

[http://www.icp.ucl.ac.be/horm2/images/Diaresearc-2.gif]

persson121 wrote:
    Jag har en mycket bra cykel. Mountin bike men däremot så är det upp och ned hela tiden, men det är inget som ska stoppa mig :) Hoppas jag.

Jag kommer äta väldigt mycket då aktiviteten är stor.

Jag som trodde att jag skulle få kritik i denna tråd. Jag brukar oftast få kritik från folk som är riktigt nörd i gymträning. ”Nej, så kan du inte göra! Gör på mitt sätt istället”. ”Du kan inte göra så för det är onödigt osv”. ”Du har glömt massor med saker”. osv

Då har du SPD-pedaler och SPD-skor antar jag? Har du då ställt in sadelhöjd korrekt känns inte skaderisken stor. Cykel är väldigt snällt mot knän, höfter, smalben etc. men det kräver ju också att inställningar och utrusning är bra. :)

Kör på säger jag! :up: Men var också uppmärksam på om du blir sliten. Man kan inte äta och dricka bort överansträngning. Det krävs även vila. I vilken grad vila krävs, och vad som kan definieras som vila, varierar mellan individer.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.