Home › Forums › Allmänt om gymträning › Cykla 4 mil per dag till gymmet?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 juni, 2012 at 16:40 #117371Anonym anvandareMemberMadball wrote:Tänk katabolt vs anabolt.
Ja det var precis det jag sade att man måste göra. Men bra att du förklarade. Dock tror jag fortfarande att kortisolet från ett konditionspass är såpass att det måste vägas in.
2 juni, 2012 at 17:16 #117372Anonym anvandareMemberChaan wrote:Ja det var precis det jag sade att man måste göra. Men bra att du förklarade. Dock tror jag fortfarande att kortisolet från ett konditionspass är såpass att det måste vägas in.Min erfarenhet är att god återhämtning, d v s vila, kost och sömn håller kortisolet på en bra nivå om man inte kör väldigt mycket konditionsträning och ofta. Det är också stor skillnad på huruvida man ligger på kcal-underskott eller balans/överskott. Men visst kan man känna hormonbalansen skifta aningen i perioder när man sprungit en mil ett par gånger i veckan jämfört med när man kört enbart tung styrketräning ett par dagar i veckan då den hormonella miljön blir annorlunda.
En kombination är oftast bäst för allmänna ändamål, d v s allroundfysik och hälsa.
Akut kortisolfrisättning är för övrigt inget dåligt alls; kortisol är anti-inflammatoriskt, ökar kroppens förmåga att klara av stress och hjälper till i olika katabola processer t ex vid intensiv ansträngning, fasta etc.
2 juni, 2012 at 17:54 #117373Anonym anvandareMemberJo, visst, men nu handlar det om att ta en 20 kilometer cykeltur direkt efter träningen, när man inte vill ha kortisolet. Går gör det, utan att bli allt för katabol – men då kommer det ta tid att cykla den biten.
2 juni, 2012 at 18:11 #117374Anonym anvandareMemberChaan wrote:Jo, visst, men nu handlar det om att ta en 20 kilometer cykeltur direkt efter träningen, när man inte vill ha kortisolet. Går gör det, utan att bli allt för katabol – men då kommer det ta tid att cykla den biten.De där 20 kilometrarna cykling efter träning handlar fortfarande inte om kortisol som jag skrev ovan…
Cyklar han i lugn takt tror jag inte det spelar in mycket om jag ska vara ärlig. Dessutom ska vi komma ihåg att man ofta vilar då och då när man använder cykel som färdmedel vilket gör att det kanske blir mer ”styrketräningslikt”, d v s man vilar mellan tramptagen och hinner återskapa ATP osv.
Så gör i alla fall jag när jag cyklar (inte uppförsbacke uppenbarligen); trampar på ett antal hårda tag, sen rullar man lite, trampar igen osv.
2 juni, 2012 at 19:02 #117375Anonym anvandareMemberJa det beror hur han cyklar helt enkelt. 20 kilometer i timmen är rätt mycket om MTB:n har grovnabbat, i så fall tar det en timme enkel väg (utom i motvind).
5 juni, 2012 at 18:17 #1064173Anonym anvandareMemberMen visst, pumpar man på ståendes, i piskande motvind i 20 km direkt efter ett styrketräningspass så kommer en interferens att uppstå. Hur stor den är går inte att säga.
Men att den helt skulle motverka styrketräningen på ett överskott låter fullständigt otänkbart. Det är dock väldigt hälsosamt för TS i allmän mening att cykla den sträckan på sina träningsdagar
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.