Dax att byta schema

Home Forums Allmänt om gymträning Dax att byta schema

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Jag hittade ett ”gammalt” träningsprogram då jag kör igenom hela kroppen under samma pass. Ibland är det bra med variation och det är dax för en förändring nu.

Jag kör 3 set med 12 reps på varje. Ibland kör jag ett lätt uppvärmningsset innan för att väcka muskelgruppen.

Övningar:
    Benböj
    Marklyft
    Stångrodd
    Bänkpress
    Axeldrag
    Bicepscurl
    Tricepspress
    Mage

Det är ett riktigt jobbigt (bra) pass för hela kroppen som jag varmt kan rekommendera till den som vill testa ett riktigt ”efter-tenta-träningspass”. Passet rensar det som finns kvar i huvet och har man lite tempo så tar det inte så lång tid (ca 1 h 15min).

Fråga:
    Eftersom jag kör benböj och marklyft så känns stångrodd lite överflödig. Tar stångrodd med andra muskelgrupper som inte marklyft eller benböj kommer åt?

Någon styrketräningsexpert är jag inte men spontant känns passet bra fast JAG hade kört marklyft eller böj varannat pass. Och just de två övningarna hade jag nog inte kört 12or på. Av alla de kunniga jag diskuterat marklyft med så rekommenderas inte högreps, böj kanske är lite skillnad. Men poängen brukar vara den att även om vikterna givetvis är lägre så blir risken större för att man i de senare repetitionerna riskerar sämre fokus på teknik.

Rätt eller fel vet inte jag men jag tog till mig det i alla fall.

Hur många pass per vecka är tanken?

Eddie Vedder wrote:
    Någon styrketräningsexpert är jag inte men spontant känns passet bra fast JAG hade kört marklyft eller böj varannat pass. Och just de två övningarna hade jag nog inte kört 12or på. Av alla de kunniga jag diskuterat marklyft med så rekommenderas inte högreps, böj kanske är lite skillnad. Men poängen brukar vara den att även om vikterna givetvis är lägre så blir risken större för att man i de senare repetitionerna riskerar sämre fokus på teknik.

Det är sant, såg ett program om att efter 6 repen så brukar tekniken svaja.

Eddie Vedder wrote:

Marklyft är rygg och böj är för ben så jag tror inte att det skulle vara någon fara eller att de 2 övninarna är ”dåliga” att köra på samma pass.
    Däremot tror jag stående rodd kan vara lite för mycket med tanke på att jag kör marklyft i samma pass. Passet är uppbyggt av min PT för länge sedan och om han säger att det är bra så tror jag på honom. Jag ville bara kolla med er och vill veta vad ni tycker om det.

3 pass/vecka.

Håller med Eddie, att köra mark och böj samma dag är i min mening bara dumt. Risken att tekniken brister ökar då det kommer vara betydligt svårare att bygga buktryck efter första övningen.

Men allt handlar om intensiteten egentligen, du kan köra både böj och mark samma vecka men kanske variera och köra tunga mark, lätta böj ena veckan och vice versa nästa vecka.

Att gå igenom det passet 3 dagar i veckan med sådana tunga basövningar kommer slita hårt på ditt CNS. Se till att sköta sömn och kost riktigt bra.

Marklyft aktiverar latsen i ganska liten utsträckning medan stångrodden främst inriktar sig på att aktivera latsen så de två kan du köra på samma pass. Enda nackdelen jag ser är att det kan bli jobbigt och tungt för korsryggen när du står framåtlutad och roddar om du kört marklyft innan.

Tommy Ivarsson wrote:
    Håller med Eddie, att köra mark och böj samma dag är i min mening bara dumt. Risken att tekniken brister ökar då det kommer vara betydligt svårare att bygga buktryck efter första övningen.

Men allt handlar om intensiteten egentligen, du kan köra både böj och mark samma vecka men kanske variera och köra tunga mark, lätta böj ena veckan och vice versa nästa vecka.

Att gå igenom det passet 3 dagar i veckan med sådana tunga basövningar kommer slita hårt på ditt CNS. Se till att sköta sömn och kost riktigt bra.

Marklyft aktiverar latsen i ganska liten utsträckning medan stångrodden främst inriktar sig på att aktivera latsen så de två kan du köra på samma pass. Enda nackdelen jag ser är att det kan bli jobbigt och tungt för korsryggen när du står framåtlutad och roddar om du kört marklyft innan.

Du träffar ganska många delar som jag funderar över. Kanske är det så att jag ska köra benböj ena passet och marklyft andra passet (var annat pass) och stångrodd varje pass. Är det ok att köra stångrodd varje pass även om jag kör marklyft eller benböj de passet?

Så här:
    Övningar pass 1:
    Benböj
    Stångrodd
    Bänkpress
    Axeldrag
    Bicepscurl
    Tricepspress
    Mage

Övningar pass 2:
    Marklyft
    Stångrodd
    Bänkpress
    Axeldrag
    Bicepscurl
    Tricepspress
    Mage

Att köra detta 3 ggr/vecka tror jag inte kommer att vara några problem då jag är väldigt noga med kosten och sömnen (kan alltid bli bättre). Skulle jag märka att det inte går så går jag ner på 2 pass/vecka.

simsalabim wrote:
    Marklyft är rygg och böj är för ben så jag tror inte att det skulle vara någon fara eller att de 2 övninarna är ”dåliga” att köra på samma pass.

Marklyft tar mycket på benen och knäböj ställer höga krav på ryggen. Att redan ha ansträngda ben och trött rygg när man går på knäböj tror JAG kan vara lite riskabelt.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.