Home › Forums › Allmänt om gymträning › Det ultimata styrketestet?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 november, 2005 at 19:06 #1058279Anonym anvandareMember
Vad är det ulitmata styrketestet?
-hur mkt du tar i bänk, böj och mark?
-att lyfta upp atlasstenar?
-dra en lastbil?
-osv osv…förslagen kan pågå i evighet.min åsikt är att det ulitmata styrketestet består i att lyfta en vikt/konstruktion plant från marken upp på raka armar. skall nu inte blandas ihop med tyngdlyftning för jag menar inte en stång.
vad anser forumet?
8 november, 2005 at 19:06 #96346Anonym anvandareMember8 november, 2005 at 22:43 #1058280Anonym anvandareMemberEn stor sten kanske från marken upp på ett flak eller liknande.
8 november, 2005 at 23:24 #1058281Anonym anvandareMemberJag tycker helt klart att knäböj, bänkpress och marklyft är det mest ultimata styrketestet
9 november, 2005 at 00:17 #1058282Anonym anvandareMemberJag tycker inte det finns nått ultimat styrke test, det beror ju på vilken styrka man menar, uthållig, maxiaml…
Men jag tycker det ska vara en kombination av olika grejer som man behöver olika styrka för kanske chins, dips, mark, böj och bänk för att få en helhetsbild..
Hv 71’s juniorers styrke tränare kördeett ganska kul test som han sa att om man klarar det är man grym… Är väl ganska hårt. Ser ut så här…
Det ska vara strikt utfört (inte tävlingsstrikt)
Bänkpress 20 reps på egen kv
Marklyft 10 reps på dubbla kv
Knäböj 30 reps på egen kv under 1minprova om ni klarar, knäböjen är jävligast, ett jävla tempo…
//Martin
9 november, 2005 at 07:42 #1058283Anonym anvandareMemberBernhard wrote:Jag tycker helt klart att knäböj, bänkpress och marklyft är det mest ultimata styrketestetKnäböj ( Teknik ) Bänkpress ( Teknik ) så dom är väldigt dåliga kraftmätare , marklyft är mer ett styrkeprov.
9 november, 2005 at 23:26 #1058284Anonym anvandareMemberMartin. wrote:Jag tycker inte det finns nått ultimat styrke test, det beror ju på vilken styrka man menar, uthållig, maxiaml…Men jag tycker det ska vara en kombination av olika grejer som man behöver olika styrka för kanske chins, dips, mark, böj och bänk för att få en helhetsbild..
Hv 71’s juniorers styrke tränare kördeett ganska kul test som han sa att om man klarar det är man grym… Är väl ganska hårt. Ser ut så här…
Det ska vara strikt utfört (inte tävlingsstrikt)
Bänkpress 20 reps på egen kv
Marklyft 10 reps på dubbla kv
Knäböj 30 reps på egen kv under 1minprova om ni klarar, knäböjen är jävligast, ett jävla tempo…
//Martin
Låter rätt så farligt de där med knäböjen 1 rep varannan sek. Om man ska köra så fort sliter man sönder rygg och knän rätt så fort…
10 november, 2005 at 16:48 #1058285Anonym anvandareMemberatt ha flera övningar som ingår i ett ulitmat styrktest? då försvinner ju hela poängen med just ”det ultimata styrketestet” känns mer som att det skall vara en typ av övning som är överjävligts svår och tung….eller?
10 november, 2005 at 17:52 #1058286Anonym anvandareMemberjag håller med om att det é knäböj, marklyft och bänkpress
det täcker kanske inte allt, men mycketdet sämsta sättet att mäta styrka på é armbrytning och styrketestet dem har på mönstringen 👿
10 november, 2005 at 18:51 #1058287Anonym anvandareMemberBal-hanterar testet p
10 november, 2005 at 19:51 #1058288Anonym anvandareMemberSa inte att det är ett skadefritt test, jag har provat en gång, men la av på knäböjen för jag pallade inte tempot… Bara skriker i helakroppen att sluta…
Ska man bara ha en öving så skulle det väl vara typ stöt eller nått, men det är ju en massa teknik i det…
Funderade på det testet folk gör i lumpen, har aldrig gjort det själv, men det borde väl vara ganska bra???
//Martin
10 november, 2005 at 20:24 #1058289Anonym anvandareMemberReyky wrote:Vad är det ulitmata styrketestet?-hur mkt du tar i bänk, böj och mark?
-att lyfta upp atlasstenar?
-dra en lastbil?
-osv osv…förslagen kan pågå i evighet.min åsikt är att det ulitmata styrketestet består i att lyfta en vikt/konstruktion plant från marken upp på raka armar. skall nu inte blandas ihop med tyngdlyftning för jag menar inte en stång.
vad anser forumet?
Problemet med en sådan typ av övning är att det finns en stor chans att greppen på vikten/konstruktionen skulle vara relativt dåligt. Och att det utlimata styrketestet då skulle bli mer av ett bevis på greppstyrka i stället för helkroppsstyrka. Överlag så blir nog en stor nackdel med de flesta övningar att man oftast kommer att undersöka den maximala styrkan hos en viss muskel medan de flesta andra inte maxar.
10 november, 2005 at 20:35 #1058290Anonym anvandareMemberhubas wrote:Problemet med en sådan typ av övning är att det finns en stor chans att greppen på vikten/konstruktionen skulle vara relativt dåligt. Och att det utlimata styrketestet då skulle bli mer av ett bevis på greppstyrka i stället för helkroppsstyrka. Överlag så blir nog en stor nackdel med de flesta övningar att man oftast kommer att undersöka den maximala styrkan hos en viss muskel medan de flesta andra inte maxar.håller med dig i vad du skriver, men greppstyrka ingår ju även det i ett ultimat styrketest. vad jag menar är någon sorts vikt o dyl som inte ger någon en fördel eller nackdel gentemot någon annan. där styrkan i hela kroppen sätts på prov i en enskild rörelse..
11 november, 2005 at 14:48 #1058291Anonym anvandareMemberarmh
11 november, 2005 at 15:21 #1058292Anonym anvandareMemberDe övningar där man MINST tar sin egen kroppsvikt tycker jag är en bra BÖRJAN på vad som ska kallas tungt.
Dips, chins, bänkpress, knäböj osv…………
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.