Home › Forums › Allmänt om gymträning › Diskussion kring failure
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 oktober, 2011 at 22:23 #51719Anonym anvandareMember24 oktober, 2011 at 22:23 #125552Anonym anvandareMember
Hej. Jag har Hört uttrycket många gånger, ibland lika frikostigt som pump. Jag själv är inte tillräckligt stor för att känna någon extrem sådan dock. Fail ska då alltså vara när man inte klarar av att utföra den sista repen med korrekt utförande. Sist när jag körde benpress så gjorde jag tio, t kändes som jag skulle svimma direkt när trycket släpper, jag vilar fem sekunder, gör fem till, den sista är så jävla nära att sluta med knäna i hakan för att låren inte pallar, jag vilade 10sek och gör sju, korrekta, till.”? Jag hade nog kunna göra 2 till efter tio SEK vila, så var kommer min fall in? Jag kom inte upp ur sängen dagen efter. Alls annat än till toan.
Träningsvärken har nu börjat avta fem dagar senare. Vilket inte alls känns som bra träning.
Jag kan inte höja vikten. Har höjt varje vecka i 2år. Och har kycklingben. Efter vissa pass mår Jag så dåligt att jag ligger i omklädningsrummet en h al timme för att jag är så slut. Puckat , ja mycket, men min iver för framsteg liksom tvingar mig att prestera hårdare varje gång.. Kan man träna för intensivt? , alltså själva passen?Jag tränar bara två dagar i veckan.
24 oktober, 2011 at 23:45 #125553Anonym anvandareMembervad är målet med träningen? Knappt ingen som berättar den enkla lilla detaljen….
träningsvärk har INGET med resultat i gymmet att köra! Bara en myt att träningsvärk är det som ger resultat.
Ja att träna till failure gör att nervsystemet blir extremt utslitet och man mår dåligt samt presterar sämre i ALLA pass. Tex om även om det var i marklyft du failade ut dig i på tisdagen så kommer din träning bli lidande i upp till flera veckor framöver, om du lägger på det att du dessutom failar i allt annat så kommer du till sist bli ett övertränad vrak!
Din failure i benpressen där kanske kommer från dålig mjölksyre-resistens? Eller att du får för lite blod till hjärnan så att nervsystemet blir lidande?
Tex måste jag faila i bänk om jag kör på lite lättare vikter för att jag ibland får kramp i skulderbladen eller att jag helt enkelt inte får luft trots att jag andas.. så om jag pumpar på 80 kanske kör 15 reps, så måste jag ta en liten paus ca 20 sek så kan jag köra 5-10 reps till.. detta är inte fallet för tyngre vikter. Säg om jag körde tyngre bänk så kör jag på 110, då måste jag vila flera minuter för att kunna reppa på 90 sen…. så det beror på vilken vikt man failar på….
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.