Home › Forums › Allmänt om gymträning › Dra sumo kontra ”vanligt” marklyft, olika muskelgrupper eller samma?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 april, 2011 at 09:32 #60920Anonym anvandareMember11 april, 2011 at 09:32 #380705Anonym anvandareMember
Kämpar ju på med mina marklyft. Men tänkte eventuellt testa sumo tror jag det heter när man står brett med fötterna och drar med armarna mellan benen istället för utanför. Men hur är det med muskelgrupperna? Är det samma muskelgrupper som jobbar?
Anledningen att jag vill testa är att försöka komma ner lite lägre och få ryggen i mer upprätt läge. Gynnar dom båda varandra?
11 april, 2011 at 09:51 #380706Anonym anvandareMember[http://exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html]
[http://exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBSumoDeadlift.html]Ingen skillnad enligt dessa länkar. Vet inte om jag litar på det dock
11 april, 2011 at 10:26 #380707Anonym anvandareMemberSumo tar bort lite belastning från ryggen, och minde belastning för knä. Sumo är riktigt rolig övning tycker jag. Kommer varva mer med den längre fram när jag är lite mer nöjd med mina vanliga mark.
Många som har trubbel med vanlig mark kan ha lite lättare för sumo.
11 april, 2011 at 10:28 #380708Anonym anvandareMemberhär kan du kolla Sumo vs den vanliga.
[youtube=1vcBQNqfxe8]
Man behöver inte stå så brett som han gör i filmen om man inte vill.
11 april, 2011 at 11:11 #380709Anonym anvandareMember”Riktiga män särar inte på benen”
(Citat en fd styrkelyftarevän som gav svar på tal när några frågade honom varför han inte körde sumostilen.)[/b]11 april, 2011 at 11:42 #380710Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:”Riktiga män särar inte på benen”
(Citat en fd styrkelyftarevän som gav svar på tal när några frågade honom varför han inte körde sumostilen.)[/b]Hahahaha! Sant sant. Men jag kan tycka att det kan vara ett komplement för att få komma ner ordentligt. Skall nog testa det lite längre fram bara för att se hur det känns.
11 april, 2011 at 12:29 #380711Anonym anvandareMemberKommer nog också testa somu varianten. Borde vara mindre skaderisk med den eller?
11 april, 2011 at 13:12 #380712Anonym anvandareMemberJag får för mig att sumo kopplar in höften och baksidan av rumpan lite lättare än om man gör vanliga marklyft. Det är mest för att få känslan där jag är lite nyfiken att prova sumo.
11 april, 2011 at 13:55 #380713Anonym anvandareMemberNykropp wrote:Jag får för mig att sumo kopplar in höften och baksidan av rumpan lite lättare än om man gör vanliga marklyft. Det är mest för att få känslan där jag är lite nyfiken att prova sumo.Sumo tar lite mer på ben och röv ja. Och nog finns det en hel del rediga karlar som kör Sumo Jag är ju dock inte en utav dem (rediga karlar alltså).
11 april, 2011 at 19:32 #380714Anonym anvandareMemberAhh så sumo blir ett bra komplement till benböj. När jag kollade på filmen så det deutom ut som om sumovariante är lättare att göra rätt om man har långna ben som sticker ut och liksom känns ivägen om ni fattar vad jag menar
11 april, 2011 at 23:08 #380715Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:”Riktiga män särar inte på benen”
(Citat en fd styrkelyftarevän som gav svar på tal när några frågade honom varför han inte körde sumostilen.)[/b]A Johansson?
Det är svårare att få till bra teknik i sumo, många står sumo men drar som vanliga mark, ser inte riktigt vitsen med det. Får man till sumo så ger det ofta mer med utrustning.
12 april, 2011 at 19:11 #380716Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:”Riktiga män särar inte på benen”
(Citat en fd styrkelyftarevän som gav svar på tal när några frågade honom varför han inte körde sumostilen.)[/b]Mja, det där omvärderades och slutade gälla när herr Coans rymdskepp kraschlandade på våran blå planet. Han kom, han såg, han särade! Har man tillräckligt mellan benen blir det svårt att dra smalt.
:p6 maj, 2011 at 10:47 #380717Anonym anvandareMembernördfarbrorn wrote:Ahh så sumo blir ett bra komplement till benböj. När jag kollade på filmen så det deutom ut som om sumovariante är lättare att göra rätt om man har långna ben som sticker ut och liksom känns ivägen om ni fattar vad jag menarTja det jag har märkt under mitt tävlande och tränande är att dom med korta ben speciellt gynnas av sumostilen och tvärtom för dom med långa ben. Dessutom är sumon när den är korrekt utförd så lägger den mindre press på ryggen och mer på ben och rumpa. Fast som nån nämnde många som drar sumo använder nästan bara rygg vilket ju inte är så opti.
17 december, 2012 at 00:52 #1072631Anonym anvandareMemberVille inte starta en ny tråd så bumpar denna… Jag har börjat köra sumo tycker det känns bättre lyfter mer och får aldrig smärtan i korsryggen som jag får av vanliga.
Dock så har jag börjat få sjukt ont i ljumsken? längst upp på insidan av låren idag var det så illa att jag tillslut inte kunde rubba stången på en vikt som är långt under min maxvikt..
Någon som vet vad detta beror på och hur man åtgärdar det?
Tack på förhand
Hellgren -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.