Dragon flags – ont i ryggslutet

Home Forums Allmänt om gymträning Dragon flags – ont i ryggslutet

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Provade att köra s k Dragon Flags som magövning. Låg på en bänk, höll om bänkkanten med händerna och lyfte sedan ben och överkropp upp, ganska rakt, med endast skulderbladen på bänken, provade att gå olika högt från i princip bara horisontellt till nästan helt vertikalt.

Fick i nästan varje rep hugg i ryggslutet, inte jätteont, men ungefär som jag kan få i situps om jag är för rak i ryggen, det sticker liksom till långt ner på ryggslutet. Är det sannolikt att jag gör något fundamentalt fel, eller är Dragon flag helt enkelt ingen bra mag/bål-övning? Synpunkter?

Den är nog ganska påfrestande. Själv får jag väldigt ont i den del av ryggen som är kvar i bänken. Men det beror nog på att jag är vanskapt. :S

har själv börjat med dragonflags men för mig funkar det, dock måste jag spänna magen nått förbannat för att ryggen in ska ta stryket ist. Anser mig rätt vältränat i bålen och jag klarar endast 5-6 raka i rad.

Kan det va så att du är lite för svag för dragonflags just nu och kräver lite andra övningar innan?

OT, klarar 200 mark eller högreppa med snäppet under, men bära en micro från en butik – hem tog en jävla massa stryk i ryggslutet.
    Vet inte hur det funkar med musklerna i ryggen men även fast man är stark så verkar man va jäkligt klen i vissa övningar som t.ex.
    ”powerwalk microvågsugn” :|

Coldburn wrote:

”powerwalk microvågsugn” :|

Har hört att man skall vara ytterst försiktig med den typen av övningar som har en anknytning till real life. Ex. vis är jag övertygad om att dammsugning, och ”laddning av tvättmaskin”, samt ”urplockning diskmaskin” kan vara direkt kontraproduktivt om man har några som helst ambitioner med marklyft…

DonTom wrote:
    Har hört att man skall vara ytterst försiktig med den typen av övningar som har en anknytning till real life. Ex. vis är jag övertygad om att dammsugning, och ”laddning av tvättmaskin”, samt ”urplockning diskmaskin” kan vara direkt kontraproduktivt om man har några som helst ambitioner med marklyft…

livsfarligt indeed! vi män är inte biologiskt skapta för sådana påfrestande övningar, därför skaffar vi oss en kvinna vars bröst agerar som tyngdkuddar och drar bort belastning från ”regio lumbalis” samt ”regio sacralis”. Eller så gnäller vi för mycket, något är det :whistle:

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.