Dragremmar eller inte dragremmar?

Home Forums Allmänt om gymträning Dragremmar eller inte dragremmar?

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 16 through 21 (of 21 total)
  • Author
    Posts
  • #551732

    Lite OT. Men när man kör Hammer, visst tränar det även rätt mycket underarmar?

    Jag använder dragremma i flera ryggövningar, men känner inte att jag haft något problem med lidande underarmsträning pga detta.

    #551733
    fabflippintastic wrote:
    Använd remmar, låt aldrig ryggträningen bli lidande för att underarmarna inte orkar med. Släng in lite underarmsträning så är saken fixad :emo-thumb

    Det är detta resonemang jag har lite svårt att se logiken i. Först använd remmar för att underlätta för underarmarna och sedan träna dem separat? Varför inte köra utan remmar och bli stark i underarmarna, använd remmarna då det absolut krävs och komplettera med någon övning för greppstyrka om nödvändigt. Man blir bra på det man tränar så gnetar man på utan remmar kommer styrkan.

    #551734
    Grenen wrote:
    Lite OT. Men när man kör Hammer, visst tränar det även rätt mycket underarmar?

    Man kan säga att du alltid till viss del tränar underarmar i en bicepscurl, oavsett om det är en vanlig curl eller en hammer, då det är naturligt för att hålla hanteln även om det inte är det primära i övningen. I hammern kopplar du dock in brachioradialis extra mycket som är en synergist till biceps.

    [img=http://1.bp.blogspot.com/_I89TsU7ThAs/SAS1yS4VX0I/AAAAAAAAAR8/7HvCG3-6so8/s400/hammerbig.jpg]

    #551735
    Undefined wrote:
    Det är detta resonemang jag har lite svårt att se logiken i. Först använd remmar för att underlätta för underarmarna och sedan träna dem separat? Varför inte köra utan remmar och bli stark i underarmarna, använd remmarna då det absolut krävs och komplettera med någon övning för greppstyrka om nödvändigt. Man blir bra på det man tränar så gnetar man på utan remmar kommer styrkan.

    Instämmer. Använd bara remmar – om du måste – till marklyft och andra liknande tunga övningar. Om man verkligen måste använda dragremmar till andra övningar så är det förtvivlat ofta så att man har kass greppstyrka… Jag kör pronerat grepp i mark tills greppet ger efter och först då blir det mixat grepp. Givetvis kombinerat med magnesiumkarbonat.

    #551736

    Försök i alla största utsträckning att inte använda dragremmar. Möjligtvis kan du köra med dem när du kör riktigt tunga marklyft. Men skall man vara krass: Klarar du inte vikten, kör du för tungt.

    #551737

    Jag tycker personligen att remmar är onödigt men då kör jag heller ingen träning med maskiner. Kör man med fria vikter kan man använda magnesium för extra grepp och kombinera det med lite greppträning så blir remmarna överflödiga.
    Jag hade själv problem med greppet i början och tränade sedan grepp i några månader. Nu har jag aldrig några problem med att hålla i stången och jag har inte rört en gripper på flera år.

Viewing 6 posts - 16 through 21 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.