Home › Forums › Allmänt om gymträning › Dubbla styrkepass? Bra vs dåligt?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 augusti, 2011 at 18:13 #52064Anonym anvandareMember31 augusti, 2011 at 18:13 #126931Anonym anvandareMember
Hur är det med dubbelpass egentligen, hur påverkar det kroppen om man skulle köra exempelvis ett styrkepass på morgonen och sedan ett på kvällen?? Någon som vet lite om det kanske ?
Exempelvis om man skulle köra olika muskelgrupper morgon/kväll o.s.v.
Tacksam för alla seriösa svar!
31 augusti, 2011 at 18:24 #126932Anonym anvandareMemberDubbla styrke pass skulle jag tro är bra om man har lite med tid för gymmet, annars tror jag att det skulle vara mer effektivt att slå ut muskelgrupperna på flera dagar för att vara mer återhämtad. Du kan ju alltid testa och se hur det känns, tror det är svårt att säga. Det är nog mera hur din kropp kommer att reagera på att träna 2 styrkepass per dag.
Testa och se
1 september, 2011 at 09:35 #126933Anonym anvandareMemberDu kan aldrig bara säga ”dubbla pass” utan att ge detaljer. Kör du det sjuhelsikes böjpass på förmiddagen är det osannolikt att du presterar så bra i något alls på eftermiddagen.
Men att köra vader, lårcurls och benspar på förmiddagen för att sedan köra bröst och triceps på eftermiddagen är ju en helt annan femma. Sedan är det ju en fråga om att träna för tränandets skull eller träna för att bli bättre på något.
1 september, 2011 at 13:27 #126934Anonym anvandareMemberTack för svaren
Eddie:
Sorry om jag formulerade mig dåligt men jag menade ungefär som du sa, köra lite olika muskelgrupper morgon och eftermiddag. Tränar för det är kul, känns bra så då kan väl inte för mycket vara negativt ska testa något tag framöver här och se hur det känns!
1 september, 2011 at 14:45 #126935Anonym anvandareMemberDet du har att vinna på dubbla styrkepass är helt enkelt mera massa på kortare tid. OM man nu har tiden och energin. Som många vet ökar GH-nivåerna radikalt i kroppen efter styrketräning med hög intensitet. GH generar i sin tur i IGF dvs det hormon som bygger muskler i enkla termer.
Som du nu säker förstått så det du vinner att träna 2 pass på en dag är att din kropp kommer få dubbla dosen GH och IGF med dina styrketräningspass. Där med högre procentuell muskelmassa per dag.
Det viktiga i detta sammanhang är att man sköter kosten minutiöst och ser till att sova tillräckligt då du belaster både kroppen och CNS extremt. Att träna riktigt hårt 2 ggr om dagen skall inte göras över någon längre period heller.
Ett bra ex är att man tränar sina svaga musklergrupper på morgon med lite tyngre och lägre reps. Sedan träna en mindre viktig muskelgrupp på kvällen med högre reps och lite lättare.
Sedan något annat positivt är att du kommer utsöndra dubbla dosen endorfiner. Så i bästa fall dubbla dosen lycka!
Bör nog också poängtera att det är fördelaktigt att inta rejält med kolhydrater efter första passet så du orkar träna andra passet.
4 september, 2011 at 23:09 #126936Anonym anvandareMemberLåter väldigt intressant biffen669, tack för svaret
Ska köra igång lite lätt här i veckan och känna lite på de!5 september, 2011 at 09:16 #126937Anonym anvandareMemberFörr, innan Internet och medföljande överträningshysterins intågande i träningsvärlden, så var dubbla pass en vanlig företeelse om möjligheten fanns.
5 september, 2011 at 09:27 #126938Anonym anvandareMemberdk22da wrote:Låter väldigt intressant biffen669, tack för svaret
Ska köra igång lite lätt här i veckan och känna lite på de!Eller så kör du hårt och skippar de dubbla passen.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.