Home › Forums › Allmänt om gymträning › Effektiv träning?!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 januari, 2006 at 16:39 #95608Anonym anvandareMember9 januari, 2006 at 16:39 #1048486Anonym anvandareMember
Hejsan
Har nu tränat i ca 6 månader, detta efter ca 1 års uppehåll.Tränar just nu överkroppen 3 dagar per vecka enligt följande:
Mån: Bröst, Triceps, mage
Ons: Rygg, Axlar
Fre: Biceps, mage, underarmarKör 3-4 övningar per muskelgrupp, 3*8 eller 3*10
Köpte sedan boken Effektiv bodybuilding av Ove Rytter. Boken rekommenderar att man delar upp muskelgrupperna på 2 dagar och tränar samtliga muskelgrupper, fast med färre antal set per muskelgrupp, 3:e dagen. Samtliga muskelgrupper tränas därmed 2 gånger per vecka.
Är detta de bästa upplägget eller leder de till överträning? Boken är från 1993 så de kanske har blivit omodern.Har läst på sidan [www.ast-ss.se] att man inte bör träna respektive muskelgrupp mer än i gång per vecka. Gäller detta endast de som tränat länge och redan är i god form? Hur blir träningen mest effektiv?
Är mycket förvirrad och tacksam för lite vägledning. Mitt mål är inte att tävla bodybuilding. Vill dock lägga på mig lite muskelmassa och känna mig i god form.
Har du något bra förslag på träningsprogram som inkluderar de muskelgrupper jag nämnt ovan? Jag vill inte träna mer än 3 gånger per vecka.
Tacksam för svar!
/ Adam10 januari, 2006 at 11:14 #1048487Anonym anvandareMemberAdam wrote:Hejsan
Har nu tränat i ca 6 månader, detta efter ca 1 års uppehåll.Tränar just nu överkroppen 3 dagar per vecka enligt följande:
Mån: Bröst, Triceps, mage
Ons: Rygg, Axlar
Fre: Biceps, mage, underarmarKör 3-4 övningar per muskelgrupp, 3*8 eller 3*10
Köpte sedan boken Effektiv bodybuilding av Ove Rytter. Boken rekommenderar att man delar upp muskelgrupperna på 2 dagar och tränar samtliga muskelgrupper, fast med färre antal set per muskelgrupp, 3:e dagen. Samtliga muskelgrupper tränas därmed 2 gånger per vecka.
Är detta de bästa upplägget eller leder de till överträning? Boken är från 1993 så de kanske har blivit omodern.Har läst på sidan [www.ast-ss.se] att man inte bör träna respektive muskelgrupp mer än i gång per vecka. Gäller detta endast de som tränat länge och redan är i god form? Hur blir träningen mest effektiv?
Är mycket förvirrad och tacksam för lite vägledning. Mitt mål är inte att tävla bodybuilding. Vill dock lägga på mig lite muskelmassa och känna mig i god form.
Har du något bra förslag på träningsprogram som inkluderar de muskelgrupper jag nämnt ovan? Jag vill inte träna mer än 3 gånger per vecka.
Tacksam för svar!
/ Adamtjenare . jag vet inte hur mycket du går in för att bli stor (muskulös)men jag tycker du kör bra som du gör,kanske skita i underarmarna och köra lite ben istället, då ser ditt program utt ungefär som mitt,kan ju tillägga att jag lever inte för träning ,kör hårt, försöker äta lite rätt men avstår inte från livets goda:up:
10 januari, 2006 at 11:41 #1048488Anonym anvandareMemberHelkropps- eller halvkroppspass
10 januari, 2006 at 11:45 #1048489Anonym anvandareMemberDu brukar ofta föra korståg mot att köra till failure, något jag själv trivs med att köra ibland.
Hur föreslår du att man bäst uppnår en belastning som ger agonisten anledning att växa? Det finns ju några olika sätt, varav failure kan sägas vara ett.
10 januari, 2006 at 12:01 #1048490Anonym anvandareMemberMicke A wrote:Du brukar ofta föra korståg mot att köra till failure, något jag själv trivs med att köra ibland.Hur föreslår du att man bäst uppnår en belastning som ger agonisten anledning att växa? Det finns ju några olika sätt, varav failure kan sägas vara ett.
Det finns många sätt att öka belastningen från pass till pass.
Det står beskrivet i denna tråd: [http://forum.body.se/showthread.php?t=83]10 januari, 2006 at 12:25 #1048491Anonym anvandareMemberJo, jag
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.